loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قیصر زنده‌تر از شاملو

نویسندگان مرتبط : امید مهدی نژاد

امید مهدی نژاد گفت: شاعران نسل دوم و سوم انقلاب به همان افق اول انقلاب نظر دارند یعنی الان جریان شعر انقلاب به مثابه یک سبک ادبی زنده و پویا است، قیصر امین‌پور زنده‌تر از احمد شاملو است و در سال‌های بعد زنده‌تر هم می‌شود.



جمعه 19 شهریور 1389

امید مهدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره دیدار شاعران با رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر ایجاد سبک جدیدی در شعر فارسی از لحاظ فرم، ظاهر و محتوا گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شعر دچار دگرگونی عمیقی شد این دگرگونی هم در ناحیه فرم اتفاق افتاد و هم در ناحیه محتوا. در این سال‌ها جریانی به اسم شعر انقلاب پدید آمد که به لحاظ فرمی رجوع به قالب‌های کلاسیک بود که این قالب‌های کلاسیک در حال فراموشی بود؛ مثل غزل و رباعی و همین طور قالب‌هایی مثل مثنوی و دوبیتی احیا شدند.
وی افزود: به لحاظ محتوایی هم درونمایه‌های مذهبی و المان‌های سنتی در شعرها حضور دوباره‌ای پیدا کردند. مثلا واقعه عاشورا در شعر به یکی از مضمون‌های عمده این جریان شعری تبدیل شد همین‌طور مقوله انتظار و اصولا آموزه‌های شیعی و روحیه حماسی که حاصل این آموزه‌هاست در شعر پس از انقلاب احیا شد.

*قیصر امین پور زنده‌تره از احمد شاملو است

شاعر کتاب «پیاده‌ها» گفت: این جریان توسط منتقدان و شاعران روشنفکر به عنوان یک جریان فکری و هنری و ادبی نفی می‌شد اما گذشت این سی سال نشان داد شاید تکامل این جریان اندکی آرام‌تر شده و پرخاشجویی اولیه‌اش را از دست داده است اما هویتش استحاله نشده چون شاعران نسل دوم وسوم انقلاب در همان عالم تنفس می‌کنند.
مهدی نژاد اظهار داشت: شاعران نسل دوم و سوم انقلاب به همان هوا و به همان افق اول انقلاب نظر دارند یعنی الان جریان شعر انقلاب به مثابه یک سبک و نحله ادبی زنده و پویا است. در این جریان قیصر امین‌پور زنده‌تر از احمد شاملو است و قیصر در سال‌های بعد زنده‌تر هم می‌شود.
وی در پاسخ به این سئوال که می‌توان گفت که شاعرهای نسل دوم و سوم بیشتر به این سبک جدید پر و بال دادند گفت: اینطوری نمی‌شود نتیجه گرفت. به هر حال پایه گذار این سبک جدید نسل اولی‌ها بودند که در اوج قدرت شعر نو و شعر سپید یک نوع بازگشت ادبی را رقم زدند و نشان دادند که در قالب‌های کهنه هم می‌شود حرف تازه زد.

*جریان ادبی پس از انقلاب هم‌اکنون به زایش رسیده است

شاعر کتاب «رجزمویه» افزود: کسانی مثل علی معلم، قیصر امین‌پور، سیدحسین حسینی، سلمان هراتی جزو جوان‌ترهای این نسل بودند و از پیرترهای احیا کننده این سبک هم می‌توان از مهرداد اوستا، مشفق کاشانی، حمید سبزواری، محمود شاهرخی و بعدتر سهیل محمودی و علیرضا قزوه و کاظمی نام برد.
این شاعر جوان گفت: نسل ما بیشتر از آنکه به مثلا شاملو و اخوان توجه داشته باشد به قیصر و حسینی و هراتی و معلم توجه دارد یعنی جریانی که بعد از انقلاب به وجود آمد به زایش رسیده است. به نظرم منظور مقام معظم رهبری از بیان ایجاد سبک جدید در شعر فارسی این بوده که مخالفان می‌گفتند جریان شعر انقلاب یک موج احساسی است که می‌خوابد و از بین می‌رود اما الان تبدیل به زنده‌ترین جریان ادبی ایران شده است.

امید مهدی‌نژاد (شاعر و نویسنده و طنزپرداز معاصر متولد سال 1385 در تهران است و نخستین شعرهایش را در سال 1381 از طریق مطبوعات منتشر کرد. وی از سال 1381 در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (مجلات سوره و راه) فعالیت می‌کند و فعالیت ادبی او نیز به سمت نگارش متن تغییر یافته است.وی هم اکنون با علی محمد مودب، دبیر تحریریه ماهنامه شعر حوزه هنری است.

کتاب«پیاده‌ها» در حقیقت آخرین سروده‌های این نویسنده به شمار می‌آید که پس از مجموعه شعر «رجزمویه» در حقیقت دومین مجموعه شعر مهدی نزاد به حساب می‌آید. کتابهای طنز «کتاب سوم» و «هولوکاست» از دیگر آثار منتشره اوست.

آثار مکتوب زیر از این شاعر و نویسنده طنزپرداز در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

دادخواست ، صد شعر اعتراض
رجز مویه
هولوکاست= Holocaust
پیاده ها (مجموعه شعر)
کتاب سوم
یک بغل کاکتوس؛ صد شعر طنز

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط