loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«جستارهایی در باب سکولاریسم» در راه است

نویسندگان مرتبط : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

مدیر گروه فلسفه سیاسی انجمن مطالعات سیاسی از تدوین کتابی با عنوان «جستارهایی در باب سکولاریسم» با همکاری گروهی از پژوهشگران خبر داد که برداشت جدیدی از سکولاریسم را ارایه می‌دهد و می‌کوشد مفهوم واقعی این مکتب را فراتر از لایه‌های سطحی آن که در کشور می‌شناسیم، عنوان کند.

یکشنبه 21 شهریور 1389

حجت‌الاسلام مهدی امیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان داشت: این اثر مجموعه‌ای از مقالات گوناگون است که هریک از بُعدی خاص مقوله سکولاریسم را بررسی و معرفی می‌کنند، چرا که این پدیده با وجود عمق معنایی که دارد، در کشور ما شناخته نشده و تنها لایه‌های سطحی آن بیان شده‌اند.

وی با بیان این که یکی از مجموعه مقالات این اثر با عنوان «روش سکولار» متعلق به اوست، اظهار کرد: این مقاله می‌کوشد فرایند علم را بررسی کند و نشان دهد چگونه سکولاریسم در روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها و تبدیل آنها به نظریه و قرارگرفتن در پارادایم‌های علمی در هر مرحله‌ای می‌تواند ظهور و رسوخ داشته باشد و از آن طریق علم سکولار را بیافریند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام درباره ساختار این کتاب بیان داشت: این نوشتار ابتدا مبانی سکولار و اهداف آن را بررسی می‌کند که با چه مبانی این پدیده توانسته است تمدن غرب را شکل دهد، چگونه سکولار از طریق روش‌های علمی وارد علم می‌شود و همچنین محصول آن علم را سکولار می‌کند. از دیگر مباحث این پژوهش می‌توان به اخلاق سکولار، عرفان سکولار، جامعه سکولار، عقلانیت سکولار و ... اشاره کرد.

حجت‌الاسلام امیدی یادآور شد: در نگارش این اثر تلاش شده است سکولاریسم از زوایای متعددی واکاوی و تحقیق شود که کاری کم‌نظیر به شمار می‌آید. همچنان که «دکتر محمدتقی سبحانی» در مقدمه‌ای که برای این اثر تنظیم کرده است، به بکر بودن آن اشاره دارد.

پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی گفت: این کتاب برای عموم مخاطبانی به رشته تحریر در آمده است که در سطوح علمی کارشناسی و بالاتر از آن می‌کوشند مبانی غرب را شناسایی کنند. مضامین این اثر در تمامی رشته‌های علمی کاربرد دارد.

 کتاب «جستارهایی در باب سکولاریسم» قرار است از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شود.

کتابهای زیر درباره سکولاریسم در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی
  اندیشه دینی و سکولاریسم
  سکولاریسم و عوامل اجتماعی شکل گیری آن در ایران
  اندیشه دینی و سکولاریسم در حوزه معرفت سیاسی و غرب شناسی(دهه های نخستین یکصد سال اخیر ایران)
  از علم سکولار تا علم دینی
  نسبت دین و دنیا، بررسی و نقد نظریه سکولاریسم

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط