loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابی جدید درباره مشروطه: «در مشروطه چه گذشت؟»

نویسندگان مرتبط : موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

کتاب «در مشروطه چه گذشت؟» توسط موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت نوشته، منتشر و روانه بازار کتاب شد.


چهارشنبه 24 شهریور 1389

کتاب «در مشروطه چه گذشت؟» دارای دو بخش بوده که بخش اول مربوط به حوادث و وقایع منتهی به صدور فرمان مشروطیت است و بخشی دیگر به تحلیل مستند مهاجرت و تحصن می‌پردازد.
بخش دوم کتاب «در مشروطه چه گذشت؟» دارای 3 فصل است که مؤسسه فر هنگی هنری قدر ولایت در هر یک از فصل‌ها به ترتیب به نقش روشنفکران، فراماسونرها و انجمن‌های مخفی در وقایع منتهی به صدور فرمان مشروطه، نقش دولت انگلیس در تحصُن سفارت و صدور دستخط مشروطیت و نقش علما و روحانیون در نهضت عدالتخواهی تا صدور دستخط تشکیل مجلس شورا پرداخته است.
در فصل اول بخش دوم «در مشروطه چه گذشت؟» درباره اعضاء دینی و فرق شبه دینی آمده است:
عضویت اقلیت‌های مذهبی بر اساس مواد نظام‌نامه انجمن‌ها امری غیر عادی نبوده لیکن عضویت اعضایی از اقلیت که رابطه اطلاعاتی آنان با سرویس جاسوسی انگلستان اثباط شده است جای سوال دارد عضویت اردشیر ریپورتر در انجمن سری جامعه آدمیت و ارتباط این انجمن‌ها با لژ انگلیسی «اسلام» در بمبئی این حقیقت را روشنتر مطرح می‌کند که این انجمن‌ها زیر نگاه سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و سفارت آن کشور در ایران قرار داشت و استفاده از آنها از طریق القاء در طرح آن دولت امر بدیهی بوده است علاوه بر اردشیر ریپورتر، حسینقلی خان نواب از مرتبطین سفارت و عضو آن سفارت که از دوستان نزدیک اردشیر بوده این ربط را تقویت می‌نماید؛ ارتباط این دو تن با اعضای تروریست انجمن‌ها کاملأ روشن و تأئید شده است این مسئله قطعی است که حرکت انجمن‌ها در جنبش مردم و بست نشینی در سفارت انگلیس و پس از آن موج خشونت‌ها و تند روی‌های مشروطه اول و ترورها و قتل‌ها از پیش طراحی شده و زیر نفوذ و کنترل طرح انگلیس انجام می‌شده چه برخی از اعضای مطلع یا بی‌خبر از آن بوده باشند.
عضویت اعضاء فرق شبه دینی مانند صوفی‌ها و بهائی‌ها در این انجمن‌ها،؛ علاوه بر تنزل جایگاه آنان از لحاظ شرعی، نوعی بی‌بند و باری مذهبی را القاء می‌کرد که هشدار انجمن‌ها به رعایت برخی نکات از شدت آن می‌کاست، حضور این افراد در انجمن‌ها با ارتباطات کم و بیش آنها با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه، منبع کنترل دیگر بیگانگان بر حرکات و تصمیمات این انجمن‌ها محسوب می‌شود.
ارتباط حساب شده‌ای بین آمریکایی‌ها و بابیان و بهائی‌ها در مشروطه وجود داشت، جان ویشارد، پزشک سفارت آمریکا در زمان مظفرالدین شاه از آمدن یک گروه آمریکائی به تهران در پگاه مشروطه برای خط دهی به جریان بابیت و بهائیت خبر می‌دهد.
موسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت کتاب «در مشروطه چه گذشت؟» را در 371 صفحه، با شمارگان 5 هزار نسخه، به بهای 4500 تومان روانه بازار کتاب شده است.
گفتنی است کتابهای زیر مرتبط با مشروطیت در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
  مشروطه شرعی و مشروعه شرطی
  سر دار: گزارشی تحلیلی از بر دار رفتن آیت ا... شیخ فضل ا... نوری در نهضت مشروطه
  نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران - جلد اول: مروری بر روشنفکری در غرب، پیدایی روشنفکری در ایران و نسل اول روشنفکران مشروطه
  نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران - جلد دوم: نسل دوم روشنفکری مشروطه و روشنفکری دوران پهلوی
  روز تندر: مروری فشرده بر تحولات سیاسی اجتماعی ایران زمین از واقعه مشروطه تا تجاوز مسلحانه ارتش فاشیستی صدام حسین در 31 شهریور 1359
  بازخوانی نهضت مشروطیت
  تئوری توطئه در فرهنگ سیاسی معاصر ایران، از مشروطیت تا انقلاب اسلامی
  مقدمه فکری نهضت مشروطیت
  بنیاد فلسفه ی سیاسی ایران عصر مشروطیت - تلافی اندیشه ی سیاسی اسلام و ایران با غرب
  تجربه ی مشروطیت

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط