loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«پایی که جا ماند» در پله شصت و ششم

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : سید ناصر حسینی پور

کتاب «پایی که جا ماند» خاطرات خودنوشت سیدناصر حسینی پور که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده اسارتگاه های عراق تعبیر شده، به چاپ 66 رسید.

پنجشنبه 29 فروردین 1398


به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، کتاب «پایی که جا ماند»، یادداشت های روزانه سید ناصر حسینی پور در دوران اسارتش است که به صورت خاطره نوشته شده است.

سید ناصر حسینی پور در شانزده سالگی، در آخرین روزهای جنگ، در جزیره مجنون به اسارت عراقی ها درآمد. وی در طول دوران اسارت شاهد وقایع تکان دهنده و دردآوری بوده و سعی کرده است دیده بان اتفاقات و حوادث ماندگار و درس آموز اسارت باشد و رفتارهای خوب و بد عراقی ها را به صورت گزارش روزانه بنگارد؛ در عین حال که تلاش کرده است به امور روزمره نپردازد.

این کتاب در ابتدا در 23 صفحه به صورت خلاصه و رمزگونه و با چند کد و کلمه کوتاه در دوران اسارت این نویسنده، به صورت مخفیانه نوشته و بعد از آزادی وی، براساس تاریخ، کدها و جمله های کوتاه که هرکدام گرای خاطره و اتفاق خاصی بوده، بازنویسی شده است به طوری که توانسته است خاطرات 187 روز از 808 روز اسارت را به تحریر درآورد.

وی نام این دفترچه را «تقلب های زندان» گذاشته بود. در پایین صفحه اول به طعنه جمله ای از صدام درباره اسرای ایرانی نوشته شده است: الاسرای ایرانی ضیوف من الاعراق! یعنی اسیران ایرانی در عراق مهمان اند! نویسنده، این جمله به این دلیل نوشته بود که اگر روزی دفترچه اش به دست نگهبانان عراقی افتاد با دیدن این جمله صدام کاری با او و دفترچه نداشته باشند. در این متن دستنویس نام صدام از آخر به اول نوشته شده است؛ یعنی مادص.

در قسمت پایانی کتاب تصاویری از 23 صفحه دفترچه جیبی که نویسنده از عراق آورده، ضمیمه شده است.

رهبری معظم انقلاب اسلامی در سال 91 دست نوشته ای بر این کتاب نگاشتند و به درستی به اهمیت این کتاب ارزشمند که به روایت استثنایی از حوادث هولناک اسرای ایرانی پرداخته، تاکید کردند. متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب بدین شرح است:

بسمه تعالی

تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده ام که صحنه های اسارت مردان ما در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آن چنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را، و از سویی دیگر پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزء به جزء و کلمه به کلمه دربرابر چشم و دل خواننده می گذارد و او را مبهوت می کند. احساس خواننده از یک سو شگفتی و تحسین و احساس عزت است، و از سویی دیگر: غم و خشم و نفرت. 2/6/1391

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط