loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار جلد هشتم الحیات

نویسندگان مرتبط : محمدرضا حکیمی | محمد حکیمی | علی حکیمی

جلد هشتم از مجموعه دائرة‌‌المعارف «الحیاة» نوشته محمدرضا حکیمی به مسائلی چون مسئولیت انسان در برابر قرآن، امامان معصومین(ع) و مسئولیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، محیط زیست و حیوانات می‌پردازد.

جمعه 26 شهریور 1389

دائرة‌‌المعارف گرانقدر «الحیاة» که توسط استاد محمدرضا حکیمی و برادران وی حجج اسلام محمد حکیمی و علی حکیمی تألیف شده است، کتابی است که آیات و روایات را متناسب با هر باب و فصل جمع‌اوری و تدوین کرده است، هرچند که در صدد استقصای تمامی آیات و روایات در این زمینه نیست.
در ابتدای این مجموعه توسط خود مؤلفین این‌گونه معرفی شده است: «دایرة‌المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی، که روش زندگی فردی و اجتماعی آزاد و پیشرو را ترسیم می‌کند، و انسان‌های سراسر جهان را به پیریزی یک نظام مردمی شایسته فرا می‌خواند.»
همچنین جلد هشتم از این مجموعه که باب‌های چهاردهم و پانزدهم این دائرةالمعارف را تشکیل می‌دهد و در ادامه موضوع «جایگاه و ارزش انسان» در مجلد هفتم بوده و به چهار باب اختصاص یافته که به عناوین زیر تقسیم شده است.
باب چهاردهم این کتاب با عنوان تعهد و مسؤلیت، به مسؤلیت انسان در قبال خداوند در قرآن و معصومین(ع) و مسئولیت‌های شخصی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، محیط زیست و حیوانات اشاره می‌کند.
مؤلفین در این باب با اشاره به آیات و روایاتی که درباره حق، محور مسئولیت وجود دارد به روایتی از امام صادق(ع) اشاره می‌کند که حضرت فرمودند: ایمان حقیقی این است که حق را برگزینی اگرچه زیان داشته باشد و باطل را رها کنی اگرچه سودآور باشد. وی در ادامه می‌آورد: از آیات و روایات این فصل که همه نمونه‌ای بیش نیست، دانسته می‌شود که محور همه تکلیف‌ها و مسؤلیت‌ها حق است.
وی می‌افزاید: انسان هر تکلیفی را که ادا می‌کند، به نوعی حق را ادا کرده است. در احکام اسلام، حکمی که منشأ آن حق نباشد و به گونه‌ای که در حق‌ها و حقوق‌ها ریشه‌ نداشته باشد، نداریم. بنابراین تکلیف در اسلامی یعنی عمل بر طبق مقررات حقوقی، نه انجام دادن کاری شاق و بدون منشأ.
احساس و عاطفه عنوان باب پانزدهم است که با توضیحاتی در مورد تعریف عاطفه، راه‌های پرورش لامسه اجتماعی، عوامل مردن عاطفه و احساس و بررسی می‌کند. وی در بخش اخیر به نشست و برخاست با سرمایه‌داران، بی‌دردی و خنده بسیار، شکار و کشتن حیوانات، گوشتخواری زیاد و رفتن به سوی دنیاداران و قدرتمندان اشاره می‌کند.
باب شانزدهم نیز به ضوابط و روابط خانوادگی با مسائل جانبی آن از جمله تشکیل خانواده و آثار آن، تحکیم خانواده، آئین انتخاب همسر، زن‌داری و شوهرداری و مطالب دیگر می‌پردازد. از جمله روایاتی که در این بخش اشاره می‌کند، روایتی از رسول اکرم(ص) است که می‌فرمایند: بهترین مردم در دینداری، خوش اخلاق‌ترین و مهربان‌ترین آنان است نسبت به همسر و من مهربان‌ترین شما هستم، نسبت به همسر.
در باب هفدهم نیز به ضوابط روابط اجتماعی پرداخته شده است و با موضوعاتی از جمله: جامعه‌گرایی، تکامل روابط اجتماعی در تربیت اسلامی، پیوندهای عقیدتی، جامعه سالم، انواع روابط اجتماعی و شیوه‌های انجام آن موجه هستیم.
یادآور می‌شود، چاپ نخست جلد هشتم دائرة‌‌المعارف «الحیاة» در اوایل سال جاری به قلم محمدرضا حکیمی و برادران وی حجج اسلام محمد حکیمی و علی حکیمی در 704 صفحه، به شمارگان 500 نسخه و با قیمت 80000 ریال به همت انتشارات دلیل‌ ما روانه بازار نشر شد

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط