loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کاظمی و نقد شعر انقلاب

نویسندگان مرتبط : محمدکاظم کاظمی

نگارش "نقد شعر انقلاب" در نقد و تحلیل شعر 10 شاعر انقلاب به قلم محمدکاظم کاظمی به پایان رسید و مولف در حال ویرایش نهایی آن است.


پنجشنبه 1 مهر 1389

محمدکاظم کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر از پایان نگارش اثری پژوهشی در نقد کارنامه شعری 10 شاعر انقلاب خبر داد و گفت: پس از یک سال که وقت صرف نگارش کتاب "نقد شعر انقلاب" شد این کتاب به مرحله ویرایش نهایی رسیده و به زودی آن را برای چاپ به انتشارات سوره مهر می‌سپرم.

وی ادامه داد: در این کتاب سعی کرده ام شعر انقلاب را مورد نقد و ارزیابی قرار دهم که تمرکز بیشتر بر دهه 60 و 70 است و شاعرانی انتخاب شده اند که در دهه های ابتدایی انقلاب ظهور و بروز داشته اند و در حال حاضر سبک شعری آنها به ثبات رسیده است.

نویسنده کتاب "شعر پارسی" 10 شاعری که بررسی آثار آنها پرداخته است اینگونه معرفی کرد: علی معلم دامغانی، سلمان هراتی، قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی، احمد عزیزی، علی موسوی گرمارودی، مهرداد اوستا، طاهره صفارزاده و حمید سبزواری شاعرانی هستند که در این کتاب بدان‌ها پرداخته شده است.

کاظمی افزود: این کتاب که 350 صفحه دست نویس است دارای مقدمه ای با نام "شعر انقلاب در یک نگاه" است که در آن به نقد اجمالی کلیت شعر انقلاب پرداخته ام.

این شاعر افغان در پاسخ به این پرسش که چرا تمرکز بر دهه های 60 و 70 است و درباره دهه 80 و شاعران این دوره کمتر کار کرده است توضیح داد: پیشنهاد حوزه هنری این بود که به ارزیابی شعر انقلاب مقارن با سال های ابتدایی انقلاب، دوران جنگ و مسائل مرتبط با حضرت امام خمینی (ره) بپردازم. همچنین اگر می خواستم به تمام شاعرانی که درباره انقلاب سروده‌اند بپردازم حجم کتاب خیلی زیاد می شد.

وی اضافه کرد: ولی مهم ترین دلیل این بود که شعر شاعرانی را نقد کنیم که آثارشان به جایگاهی رسیده باشد و سبک و سیاق و کیفیت مشخصی داشته باشد. کارنامه شعری شاعران جوان هنوز جای تغییر و تحول دارد و اگر ما درباره آنها نقدی بنویسم خیلی جامع نخواهد بود.

کاظمی با اشاره به اینکه از بین 10 شاعر این کتاب، هفت نفر از آنها در قید حیات نیستند عنوان کرد: با درگذشت این شاعران پرونده شعری آنها کامل شده و نقد آنها جایزتر است درباره شخصیت هایی چون گرمارودی، معلم و سبزواری هم آثار آنها به ثبات رسیده است. نسل های بعدی شاعران را می توان در یک دفتر مجزا بررسی کرد.

این پژوهشگردر پایان گفت: به جز نقدهایی که درباره علی معلم دامغانی و قیصر امین پور نوشته بودم  و در ویژه نامه‌هایی منتشر شده بود بقیه نقدها ویژه این کتاب نوشته شده و پیش از این جایی منتشر نشده است.
کاظمی سال 1346 در هرات متولد شد. تا دوران دبیرستان را در کابل به سر برد و سپس به مشهد نقل مکان کرد، و تاکنون حدود 20 سال است که ساکن مشهد می‌باشد. تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی مهندسی عمران ادامه داده است.
او تاکنون مسئول دفتر ادبیات افغانستان در حوزه هنری مشهد. مسئول صفحه ادبی روزنامه قدس و عضو هیئت تحریریه نشریه خط سوم بوده است. همچنین همکاریهایی با نشریات سوره، شعر، فصلنامه دُرّ دری و روزنامه اطلاعات داشته است. او در نمایشگاه کتاب تهران (سال 82) به‌عنوان شاعر برگزیده انتخاب شد.

آثار:
پیاده آمده بودم (مجموعه شعر)، گزیده ادبیات معاصر شماره 49 (گزیده اشعار، نیستان)، روزنه (مجموعه آموزشی شعر)، شعر پارسی (سرگذشت و گزیده‌ای از شعر پارسی)، هم‌زبانی و بی‌زبانی (درباره مسائل زبان فارسی)

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و شاعر در فروشگاه دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

دادخواست ، صد شعر اعتراض
رصد صبح: خوانش و نقد شعر جوان امروز
روزنه (مجموعه آموزشی شعر)
شعر پارسی
قصه سنگ و خشت: گزینه شعر
مرقع صد رنگ:‌ 100 رباعی از بیدل
کلید در باز: رهیافت هایی در شعر بیدل
گزیده غزلیات بیدل

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط