loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هستیشناسی معرفت

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه

چاپ اول کتاب "هستی‏شناسی معرفت" تألیف عبدالحسین خسروپناه و حسن پناهی‏آزاد با شمارگان 2000 نسخه در 373 صفحه از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

جمعه 2 مهر 1389

مؤلفان "هستی‏شناسی معرفت" در کتاب خود کوشیده‏اند تحلیلها و نظریات مختلف صدرالمتألهین در زمینه معرفت را به صورت منسجم مورد بررسی قرار دهند. آنها پس از بحث درباره ساختار دانش فلسفه معرفت به بررسی آن در آثار و اندیشه‏های ملاصدرا نیز پرداخته و کتاب خود را در چهار بخش تدوین کرده‏اند.

بخش نخست، شامل مقدمات و کلیاتی نظیر دوران زندگی و زمینه فکری عصر ملاصدرا، معرفی دانش فلسفه معرفت و علوم مرتبط و همگون با آن و پس از آن ارائه ساختار فلسفه معرفت و تطبیق گذرای آن بر آثار و آرای صدرالمتألهین است.

در بخش دوم، ابتدا به تحلیل معرفت و بیان چیستی آن از منظر هستی‏شناسانه و ارائه تحلیلها و تحقیقهای ملاصدرا درباره آرای دیگران پرداخته شده و نظر این فیلسوف فلسفه اسلامی در این حوزه مورد بحث قرار می‏گیرد. پس از آن به تقسیم و انواع معرفت از نظر هستی‏شناسانه پرداخته شده است.

بخش سوم به بیان هویت و ماهیت معرفت اختصاص دارد و در آن ابتدا هویت معرفت و دیدگاه صدرالمتألهین در این باره و دلایل تجرد معرفت از نظر وی مدنظر قرار گرفته و در ادامه معنای ماهیت معرفت و دیدگاه ملاصدرا و نتایج حاصل از آن در زمینه تبیین ماهیت معرفت ارائه شده است.

چهارمین و آخرین بخش کتاب نیز درباب ارکان معرفت و شناسایی به بحث پرداخته و احکام هستی‏شناختی عوامل تحقق وجودی معرفت را بررسی کرده است. در این بخش تمرکز بحث بر دو رکن از سه رکن هستی‏شناختی معرفت یعنی عالم و معلوم متمرکز است و در نهایت ارتباط وجودی ارکان معرفت (علم، عالم و معلوم) یا نظریه اتحاد عاقل و معقول مورد بررسی قرار گرفته است.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و پژوهشگر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آسیب شناسی جامعه دینی
آسیب شناسی دین پژوهی معاصر: تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش
جامعه مدنی و حاکمیت دینی
جریان شناسی فکری ایران معاصر: تبیین و تحلیل جریان های عقلانیت اسلامی، روحانیت سنتی، مکتب تفکیک، سنت گرایی...
جریان شناسی ضد فرهنگ ها
فلسفه های مضاف 1
فلسفه های مضاف 2
مسائل جدید کلامی و فلسفه دین (1)

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط