loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یادمان شهید «عبدالعلی مزاری» منتشر شد

پنجاه و نهمین شماره ماهنامه شاهد یاران با موضوع شهید «عبدالعلی مزاری» از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شد.

جمعه 16 مهر 1389

«عباس خامه‌یار»، سردبیر شاهد یاران، در این شماره چنین نوشته است: «شهید حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالعلی مزاری» بنیانگذار حزب وحدت اسلامی افغانستان، همچون شهید «صدر اول» و شهید «صدر دوم» و شهیدان خاندان حکیم در عراق، شهید حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعارف حسینی»، رهبر شیعیان پاکستان، شهید حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعباس موسوی»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، شهید «سیدحسین الحوثی»، رهبر شیعیان یمن و شهید «فتحی‌الشقاقی» و شهید شیخ «احمد یاسین»، بنیانگذاران جنبش اسلامی فلسطین، یکی از نشانه‌های درخشان و برجسته راه استقلال و آزادی و سرفرازی امت اسلامی در این سرزمین مقاوم بوده است. او همان‌گونه که در حیات خود این دلاوران نستوه و طاغوت‌ستیز را همراهی و همفکری کرد، با نثار خون خود، به یکی از مصادیق بارز «والشهداء عند ربهم لهم اجرهم و نورهم» تبدیل شد.»

در ادامه مطالب این شماره اجازه‌نامه امام(ره) به شهید مزاری در امور حسبیه و شرعیه، انتقاد شدیداللحن امام خمینی(ره) به دخالت‌های شوروی در امور داخلی ایران و افغانستان، بیانات مقام معظم رهبری در پی ترور شهید مزاری، پیام آیت‌الله‌العظمی «قربان‌علی محقق کابلی» در ارتباط با شهادت شهید مزاری، اطلاعیه تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت شهید مزاری و... به چاپ رسیده است.

گفتگوی شاهد یاران با «زینب مزاری»، فرزند شهید، یکی از مطالب خواندنی این شماره از شاهد یاران به شمار می‌آید، در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «پدرم نسبت به بیت‌المال بیش از اندازه تعصب داشت، او با چشم می‌دید که خانواده و برادرزاده‌های او در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند، ولی هیچ‌وقت از پول بیت‌المال به آنها کمک نمی‌کرد. به مادرم و عمه‌ام می‌گفت کار کنید... ، گلیم و قالی ببافید و هزینه زندگیتان را تامین کنید. از من انتظار کمک نداشته باشید. این خاطره را از مادر و مادربزرگم بسیار شنیده بودم ... ».

مروری بر روابط ایران و افغانستان در نیم قرن گذشته، فرازهایی از سخنان شهید مزاری در مناسبت‌های مختلف، نگاهی به روند تکاملی حزب وحدت اسلامی در افغانستان، بازنگری مبانی فکری شهید مزاری در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ «احمد علیزاده»، از دیگر مطالب پنجاه و نهمین شماره از شاهد یاران است.

مطلب پایانی این شماره شاهد یاران، شعری از «سیدعلی موسوی گرمارودی» در وصف شهید مزاری و شعر دیگری از «موحد بلخی» است.

شماره 59 شاهد یاران، یادمان شهید «عبدالعلی مزاری»، با قیمت 1100 تومان بر پیشخوان نشر قرار گرفت.  گفتنی است شاهد یاران در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب توزیع می شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط