loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«سایه ملخ» بایرامی به چاپ چهارم رسید

نویسندگان مرتبط : محمدرضا بایرامی

کتاب «سایه ملخ»، نوشته «محمدرضا بایرامی» که با موضوع دفاع مقدس نوشته شده است، توسط انتشارات سوره مهر به چاپ چهارم رسید.

جمعه 16 مهر 1389

به گزارش ستاد خبری انتشارات سوره مهر، «سایه ملخ» نگاهی متفاوت به جنگ، سنت‌ها و زندگی روستایی دارد و تولید واحد کودک و نوجوان مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است.

داستان از آنجا شروع می‌شود که صابر یا «من راوی» به شناساندن فضا، حال و هوای داستان و معرفی شخصیت‌های داستانی می‌پردازد. تقریبا‌ً از همان ابتدای داستان مشکل اصلی خانواده یعنی عمل چشمان کم‌سوی پدر خانواده مطرح می‌شود.

داستان در فصل تابستان رخ می‌دهد، زمانی که مدرسه‌ها تعطیل هستند و صابر در کنار خانواده در تلاش و تکاپو ظاهر می‌شود. خانواده صابر در تلاش‌اند هر چه زودتر گوسفندان را پروار کنند و با فروش آن موجبات عمل جراحی چشمان پدر را فراهم آورند و پدر از این مسئله کمی عصبانی است و خود را سرزنش می‌کند. داستان به خوبی پیش می‌رود تا این‌که ملخ‌ها به مزرعه حمله می‌کنند. ورود ملخ‌ها به روستا، باعث می‌شود سایه مرگ، نیستی و نابودی بر فضای روستا مستولی شود.

فضای نابودی با سایه سیاه هجوم عراقی‌ها به روستا هماهنگ می‌شود. پیوند حمله عراقی‌ها به روستا و حمله ملخ‌ها باعث نابودی و نیستی همه چیز می‌شود. صابر و حاتم در پی تلاشند که از این مهلکه جان سالم به در ببرند و سرانجام به روستا و پدر کمک کنند که بینایی‌اش را به دست آورد. سرانجام پس از بهتر شدن وضع و پایان جنگ، مردان روستا با بخشیدن گوسفندانی چند به صابر و خانواده، در سپاس به فعالیت‌های او به اوضاع رنگ بهتری می‌بخشد.

«سایه ملخ» روستایی‌نویسی است که بومی‌گرایی در آن با روان و سلیس بودن داستان، نثر ساده و زیبایی را به مخاطب ارائه کرده است. زندگی روستایی همراه با سنت‌های حاکم بر فضای روستا در قالب شخصیت مردسالاری به وضوح در داستان به چشم می‌خورد.

ساده‌زیستی و زندگی سنتی به خوبی توسط نویسنده مطرح و بر فضای داستان سایه افکنده است. این کتاب در جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره‌های ادبی هنری روستایی و کتاب سال شهید غنی‌پور جوایزی را کسب کرده است.

چاپ چهارم « سایه ملخ » در 248 صفحه، قطع پالتویی و با قیمت چهار هزار و 400 تومان و در دو هزار و 500 نسخه منتشر شد.
از بایرامی کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
در مینودر
دشت شقایق ها
سه روایت از یک مرد
عبور از کویر: بر اساس زندگی سردار شهید حاج علی محمدی پور
هفت روز آخر
پاییز صحرا
پل معلق

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط