loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«نقاشی قهوه خانه» بازخوانی شد

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : محسن کاظمی

چاپ سوم کتاب «نقاشی قهوه خانه» خاطرات کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس، آخرین اثر محسن کاظمی به تازگی از سوی سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

دوشنبه 20 خرداد 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری تسنیم، کتاب «نقاشی قهوه خانه» به بیان خاطرات کاظم دارابی دانشجو و تاجر ایرانی مقیم آلمان و از متهمان اصلی حادثه تروریستی رستوران میکونوس یکی از جنجالی ترین پرونده های تاریخ قضائی آلمان در شهریور 1371 می پردازد که منجر به کشته شدن تعدادی از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران شد.

از زمان وقوع حادثه میکونوس تا امروز، افراد، گروه ها و جریان های سیاسی هریک از زاویه دید خود به ماجرا نگریسته اند، و هریک نقش خود بر دیوار میکونوس زدند. اما تا امروز دارابی امکان و فرصتی نداشته که نقد و نگاه خود را در معرض داوری بگذارد.

او به عنوان یکی از متهمان اصلی این واقعه حق دارد آنچه را که دیده، شنیده، خوانده و متحمل شده است بر روی دیوار میکونوس رسم کند؛ بنابراین این کتاب پرده ای است از نگاره ها و نقش های مختلف، که نقال آن کاظم دارابی است، که هم نقش پرده خود می زند، هم نقال و پرده خوان دیگر نقش هاست.

از واقعه میکونوس اکنون بیش از ربع قرن می گذرد، اما خود واقعه، و ابعاد آن همچنان در هاله ای از ابهام است. دارابی طی 10 سال همراهی با طرح پژوهش و بیان خاطراتش و ارائه اسناد و مدارک، در فرونشاندن غبار ابهامات نقش بزرگی ایفا کرد و تلاش ارزشمندی صورت داد.

پرسش بنیادین این پژوهش از چیستی و چرایی ماجرای میکونوس است. اما برآیند دادگاه میکونوس، «پرسشی ناگزیر» را در بردارد که «تا چه حد اتهامات وارده به دارابی و به ایران در ماجرای میکونوس صحت داشته است؟»

در بخشی از این کتاب آمده است:«بلندگوی زندان طی روز هرازگاهی به صدا درمی آمد، و برنامه های آن روز و فردا را اعلام می کرد. مثلاً اعلام می شد فردا زندانیان می توانند از این ساعت تا فلان ساعت برای دعا به کلیسا بروند؛ یا در کدام ساعت امکان استفاده از برنامه اس اف بی رادیویی را دارند. از همین طریق بود که مطلع شدم یک شنبه های هر هفته امکان رفتن به کلیسا و انجام دعا است.

ساختمان کلیسا در محوطة زندان قرار داشت. یعنی همة زندان های آلمان دارای کلیسا بودند. بعد از رهایی از انفرادی این فرصت خوبی بود برای گریز از یک نواختی؛ به عنوان یک مسلمان به اینجا می رفتم و با خداوند رازونیاز می کردم. حالا مسجد یا کلیسا چه فرقی داشت، مهم این بود که من در آن محیط، خود را به خداوند نزدیک احساس کنم و بتوانم با او راز و نیاز کنم.»

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط