loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی نامه داستانی پرفسور محمود حسابی با بیستمین چاپ

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : محمود اکبرزاده

«مرد نخستین» نوشته محمود اکبرزاده، داستان زندگی پروفسور محمود حسابی است که به تازگی بیستمین چاپ این اثر توسط سوره منتشر شده است.

دوشنبه 20 خرداد 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، نویسنده سرگذشت دکتر محمود حسابی را از روزهای کودکی آغاز می کند. روزگاری که پدرش او و خانواده اش را درپی رسیدن به زندگی بهتر، در فقر و تنگدستی در بیروت رها می کند و به ایران می رود. اما محمود، از همان ابتدا در مسیر آموختن قدم می گذارد و مدارج ترقی را پله پله طی می کند.

شاید بتوان یکی از مهم ترین ویژگی های کتاب «مرد نخستین» را توصیف حالات و عواطف دکتر حسابی در کنار عقاید اعتقادی، علمی و سیاسی اش دانست. توصیفاتی که این زندگی نامه را به ساختار داستانی نزدیک تر می کند و علاوه بر نمایش وجوه دیگری از یک شخصیت برجسته علمی، کتاب را از افتادن در دام تاریخ نگاری صرف می رهاند.

کتاب شامل بخش هایی جذاب از ارتباط دکتر حسابی با دانشجویان ایرانی، دیدارش با شاه و همچنین ملاقات با آلبرت انیشتین در سال ۱۳۲۵ است که یکی از فصل های جذاب کتاب را شکل داده است.

این کتاب 64 سال فراز و نشیب را در زندگی علمی ، سیاسی و فرهنگی مرحوم حسابی را در قالب داستانی برای خواننده ترسیم کرده است.

پرفسور حسابی تحصیلات ابتدایی , متوسطه و دانشگاهی را در بیروت گذراند و در رشته های ادبیات و علوم و نیز راه و ساختمان فارغ التحصیل شد. مدتی نیز پزشکی خواند. ولی آن را رها کرد و به مطالعه نجوم، ریاضی و زیست شناسی پرداخت و در همه آن ها با موفقیت روبرو شد. سپس مهندسی برق، مهندسی معدن و دکترای فیزیک را در دانشگاه سوربن به پایان برد.

در سال ١٣٠٦ ، به تهران بازگشت و با توجه به فقر فرهنگی کشور ، در راه گسترش علوم و فنون جدید دست به تلاش خستگی ناپذیری زد. تأسیس دانشگاه تهران ، دانشکده فنی و علوم، راه اندازی نخستین دستگاه رادیولوژی و ایجاد نخستین ایستگاه هواشناسی از کارهای اوست. دکتر حسابی پدر فیزیک ایران لقب دارد و یک بار نیز از سوی مجامع خارجی، به او عنوان مرد سال داده شده است.

لازم به ذکر است که داستان این کتاب از سوی «ایرج حسابی» فرزند پرفسور حسابی بازبینی شده است. نوزدهمین چاپ کتاب «مرد نخستین» تولید مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است که در 102 صفحه و قطع رقعی توسط سوره مهر منتشر شده است.

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا، اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط