loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هیس! برده ها فریاد نمی زنند

انتشارات مرتبط : کتاب جمکران

نویسندگان مرتبط : سعید سعادت

اینستاگرام با مخرب تشخیص دادن لینک فروش یک کتاب ضمن حذف آن بار دیگر به مخاطبان خود درس آزادی بیان داد.

دوشنبه 20 خرداد 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس، اینستاگرام طی روزهای قبل لینک خرید کتاب «داستان برده ها» را حذف کرد. خبری که کوتاه بود ولی تازگی نداشت. اولین مرتبه نیست که اینستاگرام به صورت کاملا سلیقه ای اقدام به حدف یک پست یا یک محتوا می کند و با اعلام اینکه این محتوا «مخرب» است محدودیت هایی برای کاربران ایجاد می کند.

آزادی بیان از آن حرف های شیک و مشتری پسندی است که غرب سال ها است با آن روی افکار عمومی اسکی می کند، ولی در عمل چیزی خلاف آنکه می گوید را نشان می دهد و رفتار می کند.

از حذف صفحات فرماندهان ارشد سپاه پاسداران تا پست های اینستاگرامی کاربران به مناسبت روز قدس از جمله اقداماتی اینستاگرام در راستای گسترش آزادی بیان بوده است. همین چندی قبل بود که همین شبکه اجتماعی پست مربوط به کتاب «چرا سوریه؟» را حذف کرد. کتابی که شامل ترجمه مصاحبه ها و سخنرانی های سیدحسن نصرالله درباره بحران سوریه است. کتاب ۱۵ فصل دارد و همه مطالبی که سید از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ درباره سوریه بیان کرده، با حذف مطالب تکراری، دربر می گیرد. این مباحث سیدحسن نصرالله پر از تحلیل، اخبار و تجارب است. یکی از این مصاحبه های درج شده در این کتاب، گفت وگویی است که جولین آسانژ، بنیان گذار و سردبیر سایت ویکی لیکس با سید انجام داده بود. سید حسن نصرالله جنگ در سوریه را نه یک جنگ مذهبی که جنگ سیاسی می خواند. او درباره علت حمایت حزب الله از مواضع ایران در سوریه و همچنین حمایت از حکومت بشار اسد، می گوید که ما نه از حکومت بشار اسد که از تمامیت ارضی سوریه دفاع و حمایت می کنیم.

حالا این بار لینک خرید یک کتاب را حذف کرد تا نشان دهد همواره مدافع آزادی بیان است. قصه این کتاب چیست؟ در واقع «داستان برده ها» خوانش انتقادی سرگذشت برده ها در تاریخ و آنچه تا امروز ادامه دارد، است. این کتاب در ۱۸۰ صفحه به تاریخ برده داری از آغاز تاکنون اشاره دارد که به صورت مصور برای گروه سنی نوجوان و جوان تالیف و ترجمه شده است. بخش عمده ای از این کتاب به تاریخ برده داری در ایالات متحده پرداخته و مخاطب را با سیر اتفاقات روبه رو کرده است.

برده داری همیشه وجود داشته است، مبارزه با آن هم همیشه وجود داشته است، اما اتفاقی که حالا داشت در دنیای مدرن می افتاد، چیز دیگری است؛ گستردگی و ابعاد برده داری نوظهور آمریکایی چندین برابر ظلم و ستم برده داری قبل از خودش بوده است. اگر در یونان و روم، که ریشه های انحطاط این دنیای جدید هستند، برای برده داری «دلیل فلسفی و منطقی» درست می کردند، در آمریکای تازه ساخته شده، به آن فلسفه و منطق، به افراطی ترین شکل عمل می شد. برده داری در دنیای جدید را با هیچ برهه ای از تاریخ نباید مقایسه کرد.

اینستاگرام با حذف لینک فروش ترجمه فارسی این کتاب در واقع نشان داد که برخلاف ادعای شبکه های اجتماعی که در آن افراد هرکدام یک رسانه هستند، مایل نیست مخاطبان زبان فارسی درباره جنایت های سرمایه داری چیز زیادی بدانند. اینستاگرام که با یک جستجوی ساده می توان در آن به سیل محتوای مسئله دار خلاف اخلاق و عفت دست پیدا کرد، با مطالبی که از ظلم صاحبان سرمایه حرف می زنند مخالف است و هرگونه صدایی را ساکت می کند. انسان هایی که مورد تجاوز و ظلم قرار می گیرند اهمیتی ندارند و هر صدایی که به دفاع از آنها باشد را حذف می کند، ولی در همین محیط پست هایی از زندگی اشرافی و اصطلاحا «لاکچری» را نه تنها حذف نمی کند بلکه «ترند» می کند. در موردی دیدیم که پست های مربوط به «لفور» را حذف نکرد و سبک زندگی تجملی و بی قید را برجسته کرد.

اینستاگرام با بیان اینکه این مطالب با خطوط قرمز آنها منافات دارد نشان داد آزادی بیان یک شوخی بزرگ است و کلاهی است که غرب بر سر جوامع دیگر می گذارد. رسانه مستقل حتی در عصر شبکه های اجتماعی و رسانه های شخصی بی معنا است و گردانندگان این شبکه اجتماعی ثابت کردند آنجا که منافع اربابان آنها به خطر بیفتد از هیچ حرکتی دریغ ندارند!

اینستاگرام با حذف لینک خرید کتاب «داستان برده ها» که سعید سعادت آن را ترجمه کرده، نشان داد انسان هایی که قربانی پول پرستی و سنگدلی تاجران و سرمایه داران اروپایی و آمریکایی شدند، مسئله آزادی بیان نیستند، و آزادی بیان فقط زمانی مهم است که قرار باشد بر کشوری فشار بیاورند. در واقع اینستاگرام با مخرب تشخیص دادن لینک فروش این کتاب ضمن حذف آن بار دیگر به مخاطبان خود درس آزادی بیان داد.

برای خرید اینترنتی کتاب «داستان برده ها» از سایت پاتوق کتاب فردا، اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط