loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایتی از زندگی دکتر علی شریعتی با یک اثر داستانی

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : مصطفی رحیمی

(مرد سلول شماره پنج) که به زندگی داستانی دکتر علی شریعتی پرداخته شده است؛ همزمان با سالروز درگذشت وی به علاقه مندان کتاب معرفی می شود.

چهارشنبه 29 خرداد 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب از مجموعه «قهرمانان انقلاب»، در 16فصل نوشته شده است. شخصیت اول داستان، نوجوانی است که طی اتفاقی به زندگی دکتر شریعتی علاقه مند می شود و با کمک پدرش که زندان بان دکتر شریعتی در زندان ساواک بوده، تحقیقی در خصوص زندگی علی شریعتی بنویسد. پدر وی دوران سربازی اش را در زندان ساواک گذرانده و با زندانی سلول شماره 5 که دکتر علی شریعتی بوده، هم کلام شده و به گفته خودش، درس های بسیاری را از دکتر فراگرفته است...

در برخی از روایت های این کتاب، از صحبت های همسر و هم رزمان دکتر شریعتی نیز استفاده شده است. نویسنده برای تکمیل ساختار داستانی اثرش، جزییات زندگی شریعتی را به کار برده و این شیوه نگارش زندگی نامه را به گونه ای استفاده کرده که خواننده را از داستان دور نمی کند و محوریت کتاب که "علی شریعتی" است، از ذهن دور نمی شود.

نویسنده در این کتاب اتفاقات زندگی شریعتی را نه با رعایت ترتیب زمانی بلکه با رعایت اتفاقاتی که خود احساس کرده باعث جلب مخاطب می شود و مورد نظر جوانان و نوجوانان است، به شیوه ای که رسم معمول برخی نویسنده هاست، روایت کرده است. رحیمی تلاش کرده است تا با ایجاد جذابیت در روایت داستانی این کتاب، برای مخاطبان نوجوان و جوان زمینه های الگوسازی ایجاد شود و همچنین با زندگی دکتر شریعتی بیشتر مأنوس شوند.

رحیمی با نگاشتن سخنانی از شهید چمران در مورد شخصیت دکتر شریعتی، فضایی را برای مخاطب ایجاد می کند که به خواندن ادامه داستان علاقه مند می شود. در ابتدای روایت ششم کتاب می خوانیم:

«ای علی! همیشه فکر می کردم که تو بر مرگ من مرثیه خواهی گفت و چقدر متاثرم که اکنون من بر تو مرثیه می خوانم. ای علی! من آمده ام که بر حال زار خود بگریم.

ای علی! تو مرا با خویشتن آشنا کردی. من از خود بیگانه بودم. همه ابعاد روحی و معنوی خود را نمی دانستم. تو دریچه ای به سوی من باز کردی و مرا به دیدار این بوستان شورانگیز بردی و زشتی ها و زیبایی های آن را به من نشان دادی.

ای علی! شاید تعجب کنی اگر بگویم که همین هفته گذشته که به محور جنگ "بنت جبیل" رفته بودم و چند روزی را در سنگرهای متقدم "تل مسعود" در میان جنگندگان امل گذراندم، فقط یک کتاب با خود بردم و آن کویر تو بود»

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا، اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط