loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عالم ذر؛ آغاز شگفت انگیز زندگی انسان

انتشارات مرتبط : کتاب جمکران

نویسندگان مرتبط : محمدرضا اکبری

شاید نام عالم ذر را قبلاً شنیده باشید و اطلاعات پراکنده ای درباره آن داشته باشید. پژوهشگری در یک تحقیق مستند، مطالبی را که درباره عالم ذر از آیات و روایت دیده، گردآوری کرده و در کتابی به نام «عالم ذر؛ آغاز شگفت انگیز زندگی انسان» پیش روی مخاطبان قرار داده است.

یکشنبه 27 مرداد 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس ـ گروه کتاب و ادبیات: «ز کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود/ به کجا می روم آخر ننمایی وطنم.» اینکه دقیقاً چه شد بشر پا بر زمین گذاشت، چه شد که خلق شد و چه شد که اشرف مخلوقات شد و هزاران سؤال مبنایی درباره مبدأ آفرینش انسانه هر از گاهی ذهن ما را درگیر خود می کند و از سربند مشغله های روزمره فرصت فکر و مطالعه کردن و یافتن پاسخ برای آن دست نمی دهد. و همین طور گوشه ذهنمان خاک می خورد و معلوم هم نیست آیا تا آخر عمر خاکی از ندانسته ها می تکانیم یا نه.

شاید نام عالم ذر را قبلاً شنیده باشید و اطلاعات کمرنگ و پراکنده ای درباره آن داشته باشید. «محمد رضا اکبری» نویسنده و پژوهشگر در یک تحقیق مستند و مستدل مطالبی را که درباره عالم ذر از آیات و روایت دیده، گردآوری کرده و در کتابی به نام «عالم ذر؛ آغاز شگفت انگیز زندگی انسان» پیشاروی مخاطبان و آنان که درباره آغاز آفرینش انسان کنجکاو هستند، قرار داده است.

اکبری در مقدمه کتاب این گونه می نویسد: «بحث عالم ذر با همه اهمیتی که دارد، تدوین جامعی ندارد و مطالبی که درباره آن طرح گردیده، کوتاه، محدود، گسسته و در ارتباط با یک یا بعضی از ابعاد آن است. کتاب عالم ذر تحقیق جامع و مستندی است که همه ابعاد این عالم را از آغاز تا فرجام به صورت پیوسته، مستند و تحلیلی ارائه کرده و تصویر روشنی از این مقطع اسرارآمیز زندگی بشر با تکیه بر آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم السلام) داده است.»

این کتاب که به همت انتشارات کتاب جمکران در ۲۴۰ صفحه و هفت فصل به چاپ رسیده، این روزها در حال گذر از هشتمین چاپ است.

هفت فصل این کتاب بدین شرح اند:

فصل اول: ماجرای عالم ذر؛ چکیده منسجمی از روایات مختلف درباره عالم ذر.

فصل دوم: عالم ذر از نگاه قرآن؛ به ده آیه ای که در قرآن به عالم ذر پرداخته است، نگاهی می اندازد؛ مهم ترین و صریح ترین آن ها آیه ۱۷۲ سوره اعراف است.

فصل سوم: ویژگی های عالم ذر؛ ویژگی هایی همچون مکان، زمان، مدت، تعداد و فلسفه فراموشی عالم ذر را بیان می کند.

فصل چهارم: پاسخ به سؤال ها و اشکال ها؛ چرایی، چگونگی، مسئله تناسخ و ارتباط آن با عالم ذر را پاسخ می دهد و مهم ترین شبهات این موضوع را بیان و رد می کند.

فصل پنجم: بازگشت از انتخاب های عالم ذر؛ به بررسی بازگشت از انتخاب های عالم ذر می پردازد و دلایل ممکن نبودن این بازگشت را بیان می کند و نظریات مختلف را مطرح می سازد.

فصل ششم: فلسفه و فواید عالم ذر؛ چهار فلسفه اصلی عالم ذر از جمله «اتمام حجت» و «آزمایش انسان» را تبیین می کند.

فصل هفتم: اسناد روایات عالم ذر؛ به اسناد و مدارک روایات مربوط به عالم ذر نگاهی می اندازد.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

«یکی از مسائل مهم عالم ذر، آزمایش بزرگ ورود در آتش بود که پس از سپردن پیمان انجام گرفت و اصحاب شمال که اکثریت جمعیت انسان ها را تشکیل می دادند از آن سر باز زدند و اصحاب یمین آن را پذیرفتند و آتش بر آن ها سرد و سلامت شد، آن گونه که آتش در این مقطع از دنیا برای ابراهیم سرد و سلامت شد. امام باقر (علیه السلام) در روایتی می فرماید: آنگاه خداوند به آتش فرمود: برافروخته گردد و به اصحاب شمال فرمود وارد آن شوید و آن ها ترسیدند و به اصحاب یمین فرمود: وارد آن گردید پس وارد آن شدند و بر آن ها سرد و سلامت گردید. سپس اصحاب شمال گفتند: پروردگار ما ای پروردگار ما از ما درگذر و از سرگیر. فرمود: از سر گرفتم، داخل آن شوید. دوباره ترسیدند و در آنجا بود که اطاعت و معصیت و ولایت به اثبات رسید.»

برای خرید اینترنتی کتاب «عالم ذر؛ آغاز شگفت انگیز زندگی انسان» اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

رضا رشیدی

عالیه

6 آذر 1398

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط