loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترکیب بند عاشورایی «آغاز روشنایی آینه» سروده علی موسوی گرمارودی

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : سید علی موسوی گرمارودی

کتاب «آغاز روشنایی آینه» شامل ترکیب بند عاشورایی در پانزده بند و همچنین چند مقاله از نویسندگانی چون بهاء الدین خرمشاهی، محمد یزدان پرست، مرتضی امیری اسفندقه، حمیدرضا شکارسری و سید صدرالدین قوام شهیدی راجع به سروده های گرمارودی است.

پنجشنبه 21 شهریور 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر،«نگاهی به شعر آیینی جدید گرمارودی» از بهاءالدین خرمشاهی، «حریر و حماسه» از محمد یزدان پرست، «زنگ اول در کلاس از گلوی غمگن فرات» از مرتضی امیری اسفندقه، «در غیاب من» از حمیدرضا شکارسری و «نقدی کوتاه بر بند اول در گلوی غمگن فرات» از سید صدرالدین قوام شهیدی عنوان های مقالات این کتاب هستند.

گرمارودی در پیشگفتار کتاب با اشاره بر ضرورت روحیه حماسی اشعار عاشورایی عنوان می کند که وی سعی کرده تا این مهم را دراشعارش لحاظ کند و نوشته است: «بزرگترین لطمه ای که بر شعر مراثی و سوگ سروده های آل الله در طی قرون وارد آمده است از سوی عده ای بوده که بی آنکه خود از روحیه حماسی برخوردار باشند درباره آل الله سروده اند. محتشم اگر روحیه حماسی ندارد -که ندارد ـ در سرودن سوگنامه با زبان و بیانی چنان فخیم به سوک نشسته است که قصور او را از تصویر وجوه حماسی قیام کربلا جبران می کند»

در بند هفتم این ترکیب بند درباره حضرت قاسم بن حسن (ع) می خوانیم:

آن چهره برفروخته، ماه تمام بود

نورسته بود لیک چو گل سرخ فام بود

همچون بنفشه طبری ترد و تازه بود

چون میوه های نورس ناچیده خام بود

قدش کمی زقامت شمشیر بیشتر

گویی چو ذوالفقار علی در نیام بود...

در این اثر اما می توان بخش هایی دیگر را هم مطالعه کرد که به نوعی بیانگر نوع نگاه شاعر به شعر آیینی است. در همین راستا نوشتار موسوی گرمارودی بر چگونگی شعر عاشورایی در گذر زمان و در دوران های مختلف و اشاره به شاعرانی که در موضوع عاشورا سروده هایی داشته اند، با محوریت نگاه به شعر عاشورایی «باز این چه شورش است» محتشم کاشانی و نگاهی به شعر زنده یاد سید حسن حسینی با نام «شاعری در تصرف شعر» و همچنین شعرهای آیینی زنده یاد قیصر امین پور دارد.

از ویژگی های این اثر، استقلال هر بند و عنوان خاص داشتن هر کدام از آن هاست که آدمی با تصویرسازی های هنرمندانه ای مواجه می شود و بعد قدرت شاعرانه سراینده فرهیخته در آمیختن اساس و بازگویی واقعی و تاریخی حادثه نمایان می شود. چون موج روی دست پدر پیچ و تاب داشت روز نازکی، تنی به صفای حباب داشت از بس که در زلالی خود محو گشته بود گویی خیال بود و تنی از سراب داشت بسیاری از ابیات این منظومه از حوزه شعر پا به دنیای نقاشی و نگارگری می گذارد.

در بخشی دیگر از این کتاب خواهید خواند:

به گونه ماه

نامت زبان زد آسمان ها بود

و پیمان برادری ات

با جبل نور

چون آیه های جهاد

محکم.

تو آن راز رشیدی

که روزی فرات

بر لبت آورد

و ساعتی بعد

در باران متواتر پولاد

بُریده بُریده افشا شدی

و باد

تو را با مشام خیمه گاه

در میان نهاد

و انتظار در بهت کودکانه حرم

طولانی شد

تو آن راز رشیدی

که روزی فرات

بر لبت آورد

و در کنار درک تو

کوه از کمر شکست

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا اینجا را کلیک نمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط