loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخلاق اسلامی در کلام امیرالمومنین(ع)

کتاب «اخلاق در نهج‌البلاغه» نوشته سیدحسین هاشمی از سوی موسسه بوستان کتاب به چاپ سوم رسید. این اثر گوشه‌هایی از مطالب اخلاقی نهج‌البلاغه را ترسیم می‌کند که در قالب کلمات و جملات اعجاب‌انگیز، بیماری‌های اخلاقی و خطر آنها و راه‌های درمان را به همه انسان‌ها ارایه می‌کند.

در قسمتی از مقدمه کتاب حاضر آمده است: «نهج‌البلاغه دارویی است که عارفان و عالمان روشن‌ضمیر وقتی به این نسخه شفابخش رسیده‌اند، دست از او برنداشته و درمان خویش را در آن یافته‌اند که از آن جمله می‌توان به علامه و فیلسوف شهید مرتضی مطهری اشاره کرد. او می‌نویسد: "از کودکی با نام نهج‌البلاغه آشنا بودم و آن را در میان کتاب‌های مرحوم پدرم ـ‌ اعلی‌الله مقامه ‌ـ‌ می‌شناختم. پس از آن، در تمام مدت تحصیل، نام نهج‌البلاغه بعد از قرآن، بیش از هر کتاب دیگر به گوشم می‌خورد؛ اما با دنیای نهج‌البلاغه بیگانه بودم... به اصفهان رفتم و تصادف کوچکی مرا با فردی آشنا با نهج‌البلاغه آشنا کرد. دست مرا گرفت و اندکی وارد دنیای نهج‌البلاغه کرد. آن وقت بود که عمیقاً احساس کردم این کتاب را نمی‌شناختم... چهره نهج‌البلاغه در نظرم عوض شد، مورد علاقه‌ام قرار گرفت، محبوبم شد."»

گردآوری نهج‌البلاغه به همت مرحوم سید رضی صورت گرفت. سید رضی(متولد 359 هجری قمری و متوفای سال 406) نامش محمد، کنیه‌اش «ابوالحسن»، دومین پسر دانشمند «حسین‌بن احمد» ملقب به «طاهر ذوالمناقب» بود. لقب وی «رضی» است که فارسی زبانان او را «سید رضی» می‌خوانند.

این نوشتار دارای یک مقدمه و سه بخش است که هربخش فصل‌های متعددی دارد. در مقدمه، به اهمیت و ضرورت بحث اخلاق و جایگاه اخلاق در نهج‌البلاغه پرداخته شده است. امیرالمومنین(ع) در این زمینه فرموده‌اند: «ای کمیل! همانا خداوند پیامبر را تعلیم فرمود، رسول خدا مرا تربیت کرد و من نیز مومنان را پرورش می‌دهم و فرهنگ و آداب و رسوم را به مردم بزرگوار خواهم آموخت.»

کتاب در سه بخش تنظیم شده است. بخش اول آن سه فصل دارد. فصل اول، به بیان خطر حرکت در سایه نفس اماره پرداخته و راه‌های مقابله و درمان آن بیان شده است. در فصل دوم، آثار شکم‌بارگی و راه درمان این بیماری نشان داده شده است. فصل سوم درباره شهوت‌طلبی، خطرات رذیله و راه‌های مقابله با آن است.

بخش دوم هشت فصل دارد. در فصل اول، علاوه بر خطر بیماری کبر که آثار فردی، اجتماعی و سیاسی آن می‌تواند فرد و جامعه را نابود کند، به علت‌های ابتلا به این بیماری و درمان آن پرداخته شده است. فصل دوم فخر اختصاص دارد. فصل سوم، بررسی عصبیت را عهده‌دار است. در این فصل، علاوه بر آثار تخریبی عصبیت، به ریشه‌های آن اشاره شده که جهل از مهمترین آنها به شمار می‌رود.

در فصل چهارم، درباره حرص، نکوهش و درمان آن مطالبی عنوان شده‌اند. از علت‌های مهم ابتلا به این بیماری، بدگمانی به خداست. فصل پنجم، درباره حسد است. فصل بعدی به بیان عجب، نکوهش و مفاسد آن اشاره دارد. فصل هفتم، درباره ریاست است. در این فصل علاوه بر نکوهش آن، عوامل ایجاد ریا و درمان آن ذکر شده و نشانه‌های ریاکار نیز آمده‌اند. نکاتی درباره غضب در فصل پایانی این بخش جای دارد. در این فصل، عوامل خشم و راه‌ درمان آن بیان شده‌اند.

بخش آخر، درباره رذایل زبان است که هفت فصل دارد. فصل نخست درباره غیبت و نکوهش آن است و در آن، ریشه‌ها و انگیزه‌های غیبت کننده بیان شده‌اند. فصل بعدی به بیان تعریف دروغ، نکوهش و راه درمان آن می‌پردازد. فصل چهارم، درباره تهمت است و ریشه‌های بروز و ظهور آن را عنوان می‌کند. بهترین راه درمان شخص مورد اتهام، دوری از مواضع اتهام است.

فصل پنجم، عهده‌دار بحث سخن‌چینی است. در این فصل ضمن نکوهش سخن‌چینی، تفاوت آن با سعایت بیان شده و در پایان به راه درمان اشاره شده است. ناسزاگویی در فصل ششم مورد بحث قرار می‌گیرد. از مهمترین راه‌های درمان آن یاد معاد است. فصل هفتم، در زمینه استهزاست. در این فصل نیز، به تعریف، نکوهش و راه درمان آن اشاره‌هایی می‌شود.

چاپ سوم کتاب «اخلاق در نهج‌البلاغه» در شمارگان 1000 نسخه، 276 صفحه و بهای 46000 ریال راهی بازار نشر شده است.

گفتنی است کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.
سیری در نهج البلاغه
چلچراغ حکمت 39: نهج البلاغه
فتنه و فتنه گران: با نگاهی به نهج البلاغه امام علی (ع)
بهترین ها و بدترین ها از دیدگاه نهج البلاغه
نهج البلاغه
ترجمۀ نهج البلاغه
متقین ؛ دریافتی از خطبه نهج البلاغه
قرآن در نهج البلاغه
روش برداشت از نهج البلاغه
دنیا شناسی و دنیا گرایی در نهج البلاغه
وحدت جوامع در نهج البلاغه
حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه
نهج البلاغه از دیدگاه مقام معظم رهبری

چهارشنبه 24 آذر 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط