loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابی جدید در نقد جریان نوپدید معناگرا

نویسنده و پژوهشگر حوزه عرفان و فلسفه از تالیف کتابی با عنوان «درآمد تحلیلی و انتقادی بر جنبش‌های معناگرای نوظهور» خبر داد و گفت: این کتاب، سرآغار مجموعه‌ای 10 جلدی است که نگاهی کلی به بررسی جامعه‏شناختی جنبش‌های نوظهور دارد.

هادی وکیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار داشت: این اثر یک بررسی جامعه‏شناختی درباره آسیب‏شناسی جنبش‏ها و جریان‏های نوپدید معناگراست که در مجلد‌های بعدی، هر یک از جنبش‌ها را به تفضیل مورد بحث قرار ‌دهد.

وکیلی افزود: این کتاب هر یک از جنبش‌های معناگرا را به صورت مستقل نقد می‌کند و نگاهی کلی و جامع به مصادیق و حوادث نحله‌های انحرافی و جنبش‌های نوظهور دارد.

وی در ادامه به علت نامگذاری این کتاب اشاره کرد و گفت: بررسی مباحث «فلسفی و عرفانی» و «تهاجمی و معنوی» شالوده اصلی این اثر را تشکیل می‌دهد. بررسی آسیب‌شناسی جنبش‌ها در جامعه امروز ایران و نگاهی کلی به مشهورترین جنبش‌ها و عرفان‌ها مانند؛ پائولو کوئیلو، یوگا و تاکرا باعث شده تا کتاب نام «درآمد» را برخود بگیرد.
وکیلی درباره علل جامعه‏شناختی و روان‏شناختی اقبال به جنبش‏ها گفت: در بررسی آسیب‌شناسی معناگرایی، عللی نظیر بحران رویارویی سنت و مدرنیته، پدیده جهانی شدن، عوارض ناشی از جنگ و پوشش قوی فرهنگی و رسانه‏ای امپریالیسم تبلیغاتی، به عنوان علل گرایش و اقبال جامعه به این جنبش‌ها مطرح شده است که در ادامه آن، نحوه نفوذ جنبش‌ها به همراه ارایه راهکار‌ها، بیان می‌شود.

وکیلی افزود: جامعه ایران با وجود داشتن میراث معنوی عظیم نتوانسته است مانع گسترش جنبش‌های نوظهور شود و تحلیل‌های ارایه شده اثر شرح می‌دهد که این جنبش‌ها با چه ویژگی‌های‌ توانسته‌اند در میان افکار جامعه نفوذ پیدا کنند یا آن که مورد استقبال قرار گیرند. زیرا این جنبش‌ها، تهاجمی جهانی‌اند که با برنامه‌ریزی هدایت شده، به تبلیغ اهداف خود می‌پردازند.

وکیلی ادامه داد: برای مقابله با این جنبش‌ها باید محصول فرهنگی عرضه کنیم مانند؛ مقاله، کتاب، ارایه تکنیک و فیلم، زیرا مخاطب برای گرایش نیافتن به این جنبش‌ها، همیشه این سوال را مطرح می‌کند که شما چه راه‌کاری در مقابل این نحله‌ها دارید، زیرا مخاطب تکنیکی می‌خواهد که از طریق آن، معنویت اسلام را درک کند.

وی تصریح کرد: مخاطب را نمی‌توان به خواندن کتاب‌های فلسفی و عرفانی که مسیری طولانی برای شناخت معنویت و عرفان اسلامی دارند، هدایت کرد. لذا باید متن‌های نوشته شوند که مسیر عارفانه اسلامی را تقویت کنند.

وکیلی افزود: اگر در ارایه این مباحث به محصول فرهنگی دست پیدا نکنیم، در گام نخست انتقاد باقی می‌مانیم و از برداشتن گام دوم که می‌بایست تحلیل ورودی‌ها و خروجی‌ها مناسب با آن تحلیل کرد تا افراد از یک معنویت کاذب به یک معنویت واقعی برسند، دور خواهیم ماند.

وی در پایان گفت:این کتاب در فصل‌های خود به تهاجم معنوی، مبانی نظری و آسیب‌شناسی تمامی جنبش‌ها می‌پردازد و در تک‌فصل‌ها به مهمترین جریان‌ها اشاره دارد. این اثر، مراحل پایانی نگارش را سپری می‌کند و بعد از اتمام، توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ می‌رسد.

گفتنی است کتابهای فراوانی در حوزه نقد عرفانهای نوپدید در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

یکشنبه 5 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط