loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی بر مجموعه داستان «ضامن های معتبر»

انتشارات مرتبط : کتاب جمکران

نویسندگان مرتبط : سید سعید هاشمی

امروزه یکی از مشکلات ادبیات کودک و نوجوان، شناساندن مسائل اخلاقی، مذهبی، عقیدتی، سیاسی و اقتصادی به مخاطبینی است که آینده ­ ساز این مرز و بومند.

سه‌شنبه 3 دی 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری تسنیم، امروزه یکی از مشکلات ادبیات کودک و نوجوان، شناساندن مسائل اخلاقی، مذهبی، عقیدتی، سیاسی و اقتصادی به مخاطبینی است که آینده­ ساز این مرز و بومند. تفهیم اینگونه مسائل، به ویژه پرداختن به آنها در قالب داستانی، به گونه­ ای که برای مخاطب نوجوان، خواندنی و لذت ­بخش باشد، کاری بس دشوار است و اغلب، این کارها شکلی شعارگونه، سفارشی­ نویسی­ و غیرادبی به خود می­ گیرند.

در این خصوص، با نگاهی به آثار سیدسعید هاشمی درمی ­یابیم، وی در غالب نوشته­ هایش با به کار گرفتن طنز شیرین، توانسته بر این معضل غلبه کند و از عهده این امر، به خوبی فائق آید. وی از جمله شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان معاصری است که فعالیت و تلاش ­های مؤثری در حیطه آثار طنز انجام داده. هاشمی با استفاده از این راهکار در اغلب آثارش به مسائل روز جامعه پرداخته و در کنار بیان مشکلات و دغدغه­ های مردمی، نگاهی طنزآمیز به آنها دارد؛ مسائلی که در حوزه کودک و نوجوان کمتر کسی به آنها توجه داشته است. از جمله این مسائل، موضوع اقتصاد مقاومتی است که سیدسعیدهاشمی در مجموعه داستان «ضامن­های نامعتبر» به شکلی ساده و جذاب، به آن پرداخته و در آن بستری مناسب برای رشد فکری و نگاه منتقدانه­ی نوجوان فراهم نموده است.

لازم به ذکر است که اقتصاد مقاومتی، سیاستی است که از جانب حکومت، اتخاذ شده و هدف از آن، استفاده بهینه از پتانسیل­ های مردمی و منابع کشور است که به واسطه­ آن گامی مؤثر در روند رشد اقتصادی و کاهش آسیب­ پذیری در مقابل تحریم­ ها برداشته شود تا جایی­ که که نیازها و وابستگی­ مان را به دیگر کشورها به حداقل برساند. گفتنی است که هاشمی در نمایاندن و معرفی این مقوله به نوجوان معاصر، گامی موفق برداشته و توانسته در این مجموعه­ داستانی، با محوریت قرار دادن اقتصاد مقاومتی، سیاست ­های برشمرده از آن را در 10 داستان کوتاه، در قالب طنز و به گونه­ ای شیرین برای مخاطب نوجوان به نمایش بگذارد.

اشتغال ­زایی، کارآفرینی، استفاده صحیح و بجا از تسهیلات بانکی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، تولید داخلی، صنعت کشاورزی، الگوی مصرف، صادرات و واردات و بیکاری از جمله مسائلی است که سیدسعید هاشمی در این مجموعه­ 128صفحه­ ای به آنها اشاره داشته است. وی در هر کدام از داستان­ هایش حمایت از تولید داخلی، دلال بازی در مسکن، نزول خواری، زمین خواری و تن پروری اقتصادی را درونمایه کار خویش قرار داده و به جای مستقیم ­گویی و تعریف این مفاهیم، به تأثیرات منفی آن در جامعه و زندگی مردم پرداخته است.

به عنوان نمونه، نگاه کوتاهی می­ اندازیم به اولین داستان از این مجموعه که عنوانش است «بچه­ زبان­ نفهم». این داستان، روایتی گزارش­گونه از ماجرای پدری است که از دست پسر نااهلش ذله شده و بعد از مرگش نیز در آن دنیا تقاص کارهای او را پس می ­دهد. شخصیت اصلی داستان که نامش، مش­ اسماعیل است، نماینده­ پدرانی است که یک تنه بار مشکلات اقتصادی زندگی را به دوش می­ کشند و به دلیل نابسامانی­ های جامعه، گویی از عهده تربیت فرزندان هم بر نمی ­آیند.

در بخشی از کتاب می­ خوانیم: «تو این چند ماه مش­ اسماعیل یک پایش بیمارستان بود و یک پایش مغازه. دو تا لیچار از زنش می­ شنید و سه تا از پزشک ­ها، چند تا لیچار هم خودش به خودش می ­گفت که آخه آدم حسابی نونت نبود، آبت نبود بچه خواستنت چی بود؟»

از همان ابتدای کار، مشکل مش ­اسماعیل خودش را نشان می ­دهد؛ تهیه­ شیرخشک برای بچه که به علت تحریم،در بازار پیدا نمی­ شود و مش­ اسماعیل را به طرف بازار ناصرخسرو و دلال های شیرخشک می ­کشاند. با بزرگ­تر شدن بچه­، مشکلاتش هم بزرگ­تر می­ شود. عاقبت، پسر مش ­اسماعیل که نه حرفه ای دارد، نه هنری و نه کاری، نان ­خور پدر باقی می­ ماند. این گره، بعد از مرگ مش ­اسماعیل هم باز نمی­ شود. او فوت می­ کند و پسر خلافکار، همچنان از یارانه­ پدر مرحومش بهره می ­برد.

سیدسعید هاشمی در این داستان به مسئله­ تحریم و هدفمندسازی یارانه­ ها اشاره دارد و نیز به مسئله­ پرورش نسل آینده می­ پردازد که گویی قرار است مصرف­ کننده تربیت شوند. خواننده شاهد است که مش­ اسماعیل فقط به نان و آب و مدرسه رفتن پسرش توجه دارد و عاقبت، پسر به دلیل بیکاری و خرج و مخارج زندگی، به دزدی و مواد مخدر روی می ­آورد. هاشمی با به صدا درآوردن این زنگ خطر، از یک سو، نگاه مردم و دولت را به این سمت کشانده و از سوی دیگر، خواننده­ نوجوان را درمورد عاقبت پسر، به تفکر وا می­ دارد.

با شرحی اجمالی، از دیگر داستان­ های این مجموعه می ­توان به «مسکن آقای خوش نشین» اشاره­ کرد که به بی ­ثباتی قیمت­ ها در مسکن و مشکلات حادث شده از آن می­ پردازد. در «ضامن ­ های معتبر» مخاطب، شاهد نزول­ خواری و نرخ بالای بهره­ بانکی است. در «رابطه­ غیرمستقیم ارج و آقا رضا» نویسنده، حمایت نکردن از تولیدات داخلی و در نتیجه تعطیلی کارخانه ­ ها را مطرح می ­ نماید و در داستان­ های «حیوانات شکایت نامه تنظیم می­ کنند» و «بنگاه داداش» به ساخت­ و سازها و زمین­ خواری می­ پردازد. در داستان «دزدی که ول کن نبود» مسئله­ کیفیت پوشاک ایرانی و مقایسه­ آن با پوشاک چینی را به نمایش می گذارد و در «لابه ­لای صدتا شغل جورواجور» به چند شغله بودن بعضی آدم ­ها اشاره دارد. همچنین نویسنده در داستان «حقوق دوبرابر» از زمین­ های کشاورزی ­صحبت به عمل می ­آورد که زیر ساخت و سازها و برج سازی­ ها رو به نابودی است.

سیدسعیدهاشمی در تمامی این داستان ­ها از پیچیدگی و ابهام، دست شسته و با نثری بسیار ساده و روان که متناسب با سن مخاطب و طنز موجود در داستان است، موقعیت ­هایی نمایشی و لطیفه­ وار خلق کرده.

چیزی که این مجموعه را برای عموم نیز خواندنی می­ کند داستان­ هایی بدون پیچیدگی موضوعی و کلامی است؛ موضوعاتی بسیار ساده که با توجه به بحران اقتصادی موجود در جامعه، دغدغه اغلب مردم است و نویسنده در این مورد، سعی داشته با شیرینی طنز، از تلخی این وقایع کم نماید.

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا اینجا را کلیک نمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط