loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ بیست و چهارمین «موج فتنه» در آستانه 9دی

نویسندگان مرتبط : احمدحسین شریفی

همزمان با نخستین سالگرد حماسه مردمی 9 دی، کتاب «موج فتنه؛ از جمل تا جنگ نرم» نوشته احمد حسین شریفی به چاپ بیست و چهارم رسید. این کتاب نشان می‌‌دهد زنگ‌های خطر فتنه چگونه و چه زمانی به صدا در می‌آیند.

این کتاب سال گذشته، همزمان با حوادث پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به رشته تحریر درآمد و ابعاد گوناگون بحث فتنه را با تکیه و تأکید بر سخن و سیره‌ امام علی(ع) بررسی ‌کرد.

مباحث کتاب «موج فتنه؛ از جمل تا جنگ نرم» در هفت فصل تنظیم شده‌اند. فصل نخست به بیان مقدمات بحث و مفهوم‌شناسی «فتنه» می‌پردازد و نویسنده در فصل دوم به توصیف «شرایط و موقعیت‌های فتنه‌خیز» توجه دارد که آگاهی از آنها برای تحلیل موقعیت‌های اجتماعی و تشخیص وظیفه عقلی و دینی می‌تواند بسیار مفید باشد.

بررسی بسترهای اجتماعی ایجاد فتنه از موضوعات فصل بعدی این نوشتارند. مطالب این فصل بیش از همه برای متصدیان فرهنگی نکات جالب توجهی را ارایه می‌دهد، چرا که بیان می‌دارند که زنگ‌های خطر فتنه چگونه و چه زمانی به صدا درمی‌آیند. مطالب فصل سوم از بعدی دیگر نشان می‌دهند که برای مبارزه با فتنه از کجا باید شروع کرد.

در فصل چهارم به شگردها و شیوه‌های فتنه‌گران برای ایجاد فتنه در جامعه توجه شده است. این فصل دکترین فتنه و فرمول آن را تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد فتنه‌گران از چه راه‌ها و به چه شیوه‌هایی کار خود را پیش می‌برند. آشنایی با مطالب این فصل، از این جهت اهمیت دارد که کمک می‌کند آگاهی خود را از حقیقت ارتقا دهیم و فریفته‌ ظاهر افراد و شعارهای جذاب نشویم، سطح برخورد خود را با مسایل اجتماعی و سیاسی عقلانی‌تر کنیم و از اتخاذ تصمیمات هیجانی و احساسی که خواسته فتنه‌گران‌اند، خودداری کنیم.

به اعتقاد نویسنده این کتاب، با توجه به آن که اغلب فتنه‌ها در روزگار امام علی(ع) از سوی مسلمانان و بلکه از ناحیه مبارزان و جهادگران اولیه اسلامی و برخی از صحابه باسابقه پیامبر(ص) بود، این سوال مطرح می‌شود که چرا و به چه علت چنان افرادی با چنان سوابقی دست به فتنه و فتنه‌گری زدند و شکاف‌های عمیقی در اسلام پدید آوردند. پاسخ این سوال به شکل بنیادین و با تکیه بر کلام امام علی(ع) و با ذکر مستندات تاریخی در فصل پنجم این کتاب تحلیل شده است.

البته سوال مطرح‌شده و پاسخ‌های گفته‌شده، اختصاصی به روزگار امام علی(ع) ندارند. در روزگار ما نیز همین سوال مطرح است که چرا در میان مبارزان اولیه انقلاب و یاران حضرت امام اختلافاتی شکننده پدید آمده است؛ به گونه‌ای که هم‌سنگران دیروز، رو در روی یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند؟ به نظر می‌رسد مطالب این فصل می‌تواند عوامل بنیادین چنین تحولاتی را توضیح دهد.

فصل ششم کتاب به توضیح برخی از پیامدهای مثبت و منفی فتنه می‌پردازد. نگاه نویسنده، به پیروی از فرهنگ اسلامی، این است که نباید تنها به‌عنوان تهدید با فتنه‌ها برخورد کرد؛ زیرا از زاویه‌ای دیگر، فتنه‌ها فرصتی بی‌نظیر در اختیار جامعه اسلامی قرار می‌دهند. فرصتی برای شناخت حقیقت و حقیقت‌محوران. فتنه‌ها موجب کنار رفتن پرده نفاق از چهره‌هایی می‌شود که تا قبل از وقوع فتنه هرگز گمان نمی‌رفت چنان افرادی با چنان نیت‌هایی در صفوف جامعه رخنه کرده باشند.

واپسین فصل کتاب به شیوه‌های مبارزه با فتنه می‌پردازد و راه‌های مبارزه کوتاه‌‌مدت و بلندمدت با فتنه را تبیین می‌کند. این فصل می‌تواند برای عموم مردم راهگشای خوبی در راستای برون‌رفت از فضای غبارآلود و تاریک فتنه و در امان ماندن از آسیب‌های معنوی و اجتماعی آن باشد. در عین حال، در این فصل با تکیه بر سخن و سیره امام علی(ع)، راه و روش مبارزه کوتاه ‌مدت و بلند مدت با فتنه و فتنه‌گران به متصدیان فرهنگی و نخبگان علمی جامعه نیز نشان داده می‌شود.

چاپ بیست و چهارم چاپ کتاب «موج فتنه؛ از جمل تا جنگ نرم» در 192 صفحه، شمارگان 2500 نسخه و بهای 25000 ریال منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب و کتابهای فراوان دیگری در حوزه جنگ نرم و فتنه سال 88 در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است که می توانید به بخش محصولات فرهنگی ویژه جنگ نرم سایت مراجعه کنید.

چهارشنبه 8 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط