loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات اسارت محمدصادق پازوکی

خاطرات "محمدصادق پازوکی" معلم آزاده، به قلم محمودرضا پیرهادی در اثری با عنوان "از میان دیوارهای بلند" منتشر شده است. وی در بخشی از خاطراتش گفته است: "در دوران اسارت بی‌کاری مفهومی نداشت. یا تدریس می‌کردیم یا می‌آموختیم."

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجموعه خاطرات این معلم آزاده از فعالیت‌های انقلابی بر ضد رژیم پهلوی آغاز می‌شود و راوی پس از بازگویی خاطراتی از روزهای نخستین دفاع مقدس در غرب کشور، چگونگی به اسارت درآمدن خود را توصیف کرده است.

شرح ایام رهبری مرحوم حجت الاسلام علی‌اکبر ابوترابی در جمع رزمندگان به اسارت درآمده توسط ارتش متجاوز صدام، رحلت امام‌خمینی(ره)،‌ پذیرش قطعنامه 598 و وضعیت اسیران در اردوگاه‌های عراق، نقاط برجسته خاطرات کتاب "از میان دیوارهای بلند" هستند.

در پایان کتاب بخشی از دست‌نوشته‌های محمدصادق پازوکی از دوازدهم مهر ماه 1359 تا سوم آبان همان سال، در کنار تصاویری از حضور او در جبهه‌های نبرد و دوران اسارت به چشم می‌خورند.

محمدصادق پازوکی در بخشی از خاطراتش،‌ با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی اسرای ایرانی در اردوگاه‌‌های عراق گفته است: "در بین اسرا بی‌کاری مفهومی نداشت. بچه‌ها وقت کم می‌آوردند. بلافاصله بعد از بیدار شدن و اقامه نماز، برنامه‌های روزانه شروع می‌شد. 2 یا 3 کلاس تا ظهر. یا تدریس می‌کردیم یا می‌آموختیم. ظهر که می‌شد، برای ناهار می‌رفتیم به آسایشگاه خودمان. ناهار که می‌خوردیم و نماز می‌خواندیم، حدود ساعت 3 بعداز ظهر دوباره کلاس‌ها شروع می‌شد.

آنقدر بچه‌ها خسته می‌شدند که حتی فکر اسارت یا تنهایی به فکرشان خطور نمی‌کرد. من حتی خواب هم نمی‌دیدم. آخر شب، کلاس زبان ایتالیایی داشتم. قبل از خواب حدود 50 کلمه حفظ می‌کردم و می‌خوابیدم."

کتاب "از میان دیوارهای بلند" در قطع رقعی و 120 صفحه، با شمارگان 2200 نسخه و بهای 18هزار ریال، توسط انتشارات علمی ـ فرهنگی صاحب‌‌الزمان(عج) و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس جنوب شرق استان تهران و کانون دفاع‌مقدس شهرستان پاکدشت منتشر شده است.

محمدصادق پازوکی که معلم یکی از مدارس پاکدشت بوده،‌ با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به منطقه غرب می‌رود و در مبارزه با ضد انقلاب شرکت می‌کند. او در عملیات توکل در تاریخ بیستم دی ماه سال 1359 به اسارت نیروهای بعثی درمی‌آید و پس از 10 سال تحمل اسارت، به کشور بازمی‌گردد.

پنجشنبه 9 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط