loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «شهادت‌نامه امام حسین(ع)»

نویسندگان مرتبط : محمد محمدی ری شهری

مسئول تیم تحقیقات دانشنامه 14 جلدی امام حسین(ع) از انتشار گزیده قیام و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در این دانشنامه در قالب کتاب «شهادت‌نامه امام حسین(ع)» خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس از انتشار کتاب «شهادت نامه امام حسین(ع)» توسط سازمان چاپ و نشر دارالحدیث خبر داد.
وی گفت: شهادت‏نامه امام حسین(ع) شامل بخش‏های هفتگانه «مهم‏ترین مباحث مربوط به حماسه عاشورا»، «پیشگویی در باره شهادت امام حسین(ع)»، «پیشگویی درباره شهادت امام حسین(ع)»، «خروج امام حسین(ع) از مدینه، تا ورود به کربلا»، «از رسیدن امام حسین(ع) به کربلا تا شهادت ایشان»، «وقایع پس از شهادت امام حسین (ع)»، «بازتاب شهادت‏امام‏حسین(ع) و فرجام کسانی که در کشتن‏او و یارانش نقش داشتند» و «عزاداری و گریه برای امام حسین(ع)» است.
مسئول تیم تحقیقات دانشنامه 14 جلدی امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه 3 هزار صفحه از مطالب این دانشنامه در قالب یک‌هزار صفحه‌ای «شهادت نامه امام حسین(ع)» خلاصه شده است، افزود: در بخش نخست این کتاب تحلیل‏ها و مقالاتِ تفصیلی‏تر و در عین حال، پراکنده در دانش‏نامه امام حسین(ع) که با موضوع کتاب شهادت‏نامه تناسب بیشتری داشته‏اند، در کنار هم گردآوری شده‏اند.
وی ادامه داد: در بخش دوم نیز خبرهای آسمانی رسیده درباره شهادت امام حسین (ع) و پیشگویی‏های پیامبر خدا (ص) و امیر مؤمنان و دیگر (ع) پیشوایان و بزرگان در باره شهادت امام حسین (ع)، در قالبی نظام‏یافته ارائه شده است. به علاوه، قطعیّت صدور این دسته از روایات، مورد تأکید قرار گرفته و توضیح داده شده که مقدَّر بودن شهادت امام حسین (ع) و پیشگویی آن، منافاتی با اراده و اختیار او ندارد.
حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد، رخدادهای مهمّی مانند: امتناع امام (ع) از بیعت با یزید، خروج امام (ع) از مدینه، فعّالیت‏های ایشان در مکه، اعزام مسلم (ع) به عنوان نماینده خود به کوفه، و شهادت مُسلم و جمعی دیگر از یاران امام (ع) و نیز زندانی شدن شماری دیگر از آنان، پیشنهادهای مختلف به امام (ع) مبنی بر نرفتن به کوفه، و حرکت امام (ع) به سوی کربلا را از جمله عناوین بخش سوم این کتاب معرفی کرد.
این نویسنده و حدیث‌پژوه معاصر در مورد بخش چهارم این کتاب گفت: از رسیدن امام حسین (ع) به کربلا تا شهادت ایشان: متون مربوط به حادثه جان‏گداز عاشورا، از آغاز ورود امام حسین (ع) به کربلا تا شهادت یاران، فرزندان، برادران، فرزندان برادر، فرزندان خواهر، فرزندان عمو و سرانجام شهادت خود امام (ع) به تفصیل در این بخش گزارش شده است.
مسئول تیم تحقیقات دانشنامه 14 جلدی امام حسین (ع) در مورد بخش پنجم کتاب «شهادت‌نامه امام حسین (ع)» نیز اظهار داشت: حوادثی که پس از شهادت امام حسین(ع) به وقوع پیوست، پدیده‏های خارق‌العاده‏ای که در منابع معتبر گزارش شده‏اند، چگونگی دفن شهدا، سرنوشت سرهای مقدّس شهدا و کراماتی که از سر مقدّس سیّد الشهدا (ع) دیده شد، چگونگی حرکت خاندان ابا عبدالله (ع) از کربلا به کوفه و از کوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدینه در این بخش از کتاب ارائه می‏شود.
این پژوهشگر حدیثی در مورد بخش ششم کتاب گفت: در این بخش، متن گزارش‏های مربوط به بازتاب شهادت سیّد الشهدا و یارانش در میان قاتلان آنها و نیز در میان شخصیت‏های برجسته آن روز جهان اسلام و در جامعه عراق و حجاز، مطرح می‌شود و در ادامه، سرنوشت شوم کسانی که در این حادثه نقش داشتند و نیز مردمی که از یاری کردن امام حسین (ع) سرباز زدند، تبیین شده است.
حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد در مورد بخش پایانی کتاب اظهار داشت: در این بخش احادیث متعددی در سفارش به عزاداری، مصیبت‏خوانی و گریستن و گریاندن برای سالار شهیدان و معرّفی نخستین عزاداران امام (ع) پس از واقعه کربلا، اهمّیت ویژه روز عاشورا و آداب این روز و نیز سوگمندی جهان آفرینش در مصیبت‏های سالار شهیدان، گزارش شده است.
به گزارش فارس در مقدمه این کتاب آمده است: برهه‏ای از زندگانی امام حسین(ع) را که در آن، حماسه بی‏نظیر کربلا به منصّه ظهور رسیده، می‏توان حساس‏ترین مرحله از عمر شریف آن بزرگوار به شمار آورد. این حساسیت را باید در تأثیر شگرف نهضت کربلا در حفظ و ماندگاری دین و زدودن پیرایه‏های آن ـ که توسط کانون‏های زر و زور و تزویر، در ادوار مختلف، بر آن، تحمیل شده‏اند ـ و نیز در بیداری ملت‏های ستم‏دیده جستجو کرد.
شهادت‏نامه امام حسین (ع)، کتابی است که در صدد برآمده تا تأثیرگذارترین بُرهه از زندگی امام حسین (ع) ـ یعنی برهه انسان‏ساز و آزادی ‏بخش قیام کربلا ـ را مطابق آنچه در دانش‏نامه امام حسین (ع) آمده است، البته در مقیاسی کوچک‏تر، اما با اختصاری روشمند، روایت نماید.
اگر چه به اقتضای رسالتی که بر عهده دانش‏نامه‏هاست، هر موضوعی در آنها، به صورت جامع و دامن‏گستر، مورد تتبّع و پژوهش قرار می‏گیرد، امّا ممکن است بخش‏هایی از هر دانش‏نامه نیز به تناسب نیاز خوانندگان، جداگانه و با تنظیم و آرایشی نو، به جامعه عالمان و دانش‏دوستان، تقدیم گردد.
این گزارش می‌افزاید چاپ اول «شهادت نامه امام حسین (ع)» تألیف محمد محمدی ری‌شهری، با همکاری سید محمود طباطبایی‌نژاد و سید روح‌الله سیدطبائی، با شمارگان 2000 نسخه و در 1083 صفحه به قیمت 15,000 تومان منتشر شده است.

پنجشنبه 9 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط