loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب گفتمان عدالت و معنویت

کتاب گفتمان عدالت و معنویت (جستاری نشان شناسانه در گفتمان سیاسی دکتر محمود احمدی نژاد) نوشته سپهر حکمت در 616 صفحه از سوی انتشارات هومن نوایی منتشر شد.

موضوع این کتاب بررسی دیدگاههای دکتر محمود احمدی نژاد و فعالیتهای وی از دوران دانشجویی، استانداری اردبیل، شهرداری تهران و ریاست جمهوری مورد تحلیل قرار گرفته است.

کتاب گفتمان "عدالت و معنویت" به بررسی اندیشه سیاسی محمود احمدی نژاد می پردازد. این اثر با تبیین آرای سیاسی احمدی نژاد و آیین کشورداری از منظر او گفتمان سیاسی وی را جلوه ای از گفتمان انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی معرفی می کند که در شرایط جدید به صورت های متفاوت جلوه گر شده است. هر چند وجود برخی نقدها به رئیس جمهور انکار نشده اما رسالت این اثر تبیین آرای احمدی نژاد است و نه نقد او.

نویسنده این کتاب سپهر حکمت است و انتشارات هومن نوایی آن را چاپ کرده است. این کتاب دارای 616 صفحه و در قطع وزیری چاپ شده و در دو بخش و 10 فصل تنظیم شده است.

بخش نخست که عموم جامعه را مخاطب خود می داند از 6 فصل تشکیل شده و به زندگی سیاسی احمدی نژاد از آغاز تا پیش از دوران ریاست جمهوری می پردازد.

فصل اول به جامعه پذیری سیاسی و شکل گیری شخصیت سیاسی وی تعلق دارد و از تولد تا دانشگاه را بررسی می کند. این فصل جامعه پذیری احمدی نژاد را متعلق به یک محیط مذهبی و به ویژه شرایط سیاسی، اجتماعی پس از قیام 15 خرداد می داند.

فصل دوم دوران دانشجویی احمدی نژاد است و به تبیین فعالیتهای وی در این دوره و نقش او در تاسیس دفتر تحکیم وحدت می پردازد.

فصل سوم (دوران آغاز خدمتگزاری) دوران استانداری اردبیل و انتخاب وی به عنوان استاندار نمونه در سه سال پیاپی را در بر گرفته است.

فصل چهارم نقد و بررسی دوران اصلاحات و حاکمیت جبهه دوم خرداد را از منظر احمدی نژاد واکاوی کرده و فعالیتهای وی را در آن دوره بررسی می کند.

فصل پنجم به مدیریت شهری احمدی نژاد در شهرداری تهران (1382-84) پرداخته است. مدیریتی که به پیروزی وی در انتخابات نهم ریاست جمهوری انجامید.

فصل ششم انتخابات نهم ریاست جمهوری و دلایل پیروزی احمدی نژاد را بر اساس نظریه "فرهنگ سیاسی ایرانیان" مورد بازشناسی قرار داده است.

بخش دوم کتاب که نخبگان را مخاطب خود قرار داده است به بررسی اندیشه سیاسی احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری (سالهای 88-1384) می پردازد.

در این بخش در فصل هفتم "نظام معرفت شناسی" احمدی نژاد در 9 بند واکاوی شده تا بر اساس آن نظام فکری وی مشخص تر شود. در این فصل همچنین به رابطه فکری احمدی نژاد با روحانیت صحه گذاشته شده و بخش مهمی از نظام معرفت شناسی وی متاثر از روحانیون پیشرویی چون شهید بهشتی و استاد مطهری دانسته شده است.

فصل هشتم به شخصیت سیاسی احمدی نژاد پرداخته و گفته است که وی به سه الگوی سیاسی مهم اعتقاد دارد: الگوی پیشوایان دینی؛ الگوی علمانی دینی و الگوی معاصر همجنس. بر این اساس این فصل به نشانه شناسی از شخصیتهایی چون پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) از یکسو و امام خمینی (ره) از سوی دیگر پرداخته و در ادامه نیز به نشانه شناسی از شخصیتهایی چون رجایی، چمران و مفاهیمی مانند "شهادت" و "بسیج" در نظام فکری احمدی نژاد می پردازد.

فصل نهم مسائل توسعه یافتگی در ایران را در خود جای داده است؛ چالشهای پیش روی توسعه در ایران مورد بررسی قرار گرفته و از موانع فرهنگی، اداری و سیاسی سخن به میان آمده است. بر اساس این فصل روشهای توسعه یافتگی مورد نظر احمدی نژاد هفت اصل را شامل می شود:

1- تمرکز زدایی؛2- گسترش صنعت و فرهنگ گردشگری؛3- اصلاح نظام مدیریت و برنامه ریزی؛4- اصلاح نظام پولی و بانکی؛5- توسعه بنگاه های زودبازده اقتصادی؛ 6- خصوصی سازی یا مردمی سازی اقتصاد و7- اصلاح نظام های هفت گانه ( یا طرح تحول اقتصادی).

در این فصل همچنین سفرهای استانی دولت احمدی نژاد واکاوی شده است.

ابتکار فصل دهم بررسی مباحث اندیشه بین المللی و سیاست خارجی احمدی نژاد است. این فصل به شناخت موضوعاتی چون "اندیشه مهدویت"، "نظریه صدور انقلاب اسلامی"، هویت شناسی "ایرانی - اسلامی" و سیاست نگاه به شرق در نظام فکری احمدی نژاد می پردازد.

در این فصل از ظهور نظریه ای جدید با عنوان "عدالت، معنویت" سخن به میان می آید که رقیبی جدی برای سایر تئوریهای بین المللی شمرده شده است.

در نهایت باید گفت "گفتمان عدالت و معنویت" نخستین اثری است که به شیوه پژوهشی و علمی، به بازشناسی اندیشه سیاسی محمود احمدی نژاد پرداخته است.

این کتاب در سایت پاتوق کتاب و فروشگاههای دفتر نشر معارف تهران و قم موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 14 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط