loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حکمت متعالیه؛ بررسی و نقد حکمت صدر‌المتألهین

نویسندگان مرتبط : سید یحیی یثربی

کتاب "حکمت متعالیه؛ بررسی و نقد حکمت صدر‌المتألهین همراه با گزیده‌های متون" تألیف دکتر سید یحیی یثربی در 2000 نسخه و 509 صفحه از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

سید یحیی یثربی عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در کتاب خود، "حکمت متعالیه: بررسی و نقد حکمت صدر‌المتألهین"، کوشیده است دیدگاه صدرالمتألهین را با نگرشی تاریخی مورد بررسی قرار داده و پس از بحث درباره دیدگاههای خاص این فیلسوف، نشان دادن نوآوریها و دستاوردهای وی و تأثیر آراء و اندیشه‌های ملاصدرا بر پیروان و فیلسوفان پس از خود دیدگاه صدرا را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

یثربی در این اثر خود به موضوعات و مسائل مهمی پرداخته است، از جمله علم و ادراک (اصالت وجود و تشکیک در وجود)، چیستی فلسفه و و حکمت متعالیه، هستی‌شناسی، علیت، وجود رابط، موارد ثلاث، مقولات، حرکت جوهری، ذات و صفات واجب، آفرینش، انسان‌شناسی، معاد، وحی و نبوت و سیاست.

وی همچنین در بخش پایانی کتاب نیز گزیده‌هایی از متون حکمت متعالیه به زبان عربی و در ارتباط با مباحثی که طرح کرده، آورده است تا شاید همچون متون درسی حکمت متعالیه قابل استفاده باشند.

محمد بن ابراهیم شیرازی ملقب به صدرالدین و مشهور به ملاصدرا یا صدرالمتالهین، در حدود سال 979 یا 980 هجری قمری در شهر شیراز متولد شد و در بازگشت از هفتمین سفر خود به خانه خدا، در بصره در سال 1050 هجری قمری در گذشت. وی نزد بزرگانی چون شیخ بهائی و میرداماد شاگردی کرد.

زندگی ملاصدرا را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد: نخست دوران طلبگی و و بحث و مطالعه کتب قدما و آراء حکما در شیراز و اصفهان، دوم مرحله تهذیب نفس و ریاضت و مکاشفه در روستای کهک و سوم تألیف و تدریس در شیراز که طی این دوره، تقریبا تمام آثار خود را تألیف کرد.

وی در مرحله سوم عمر خود علاوه بر تألیف آثار گرانبها و پر ارج، شاگردان بزرگی نیز تربیت کرد که مشهورترین آنها ملا محسن فیض کاشانی و عبدالرزاق لاهیجی بودند.

باید گفت فلسفه اسلامی توسط صدرالمتألهین تحولی عظیم یافت، تا جایی که می‌توان آن را یک جهش در فلسفه اسلامی نامید. پیش از وی حکمت مشاء و حکمت اشراق دو روش مختلف فلسفی تلقی می‌شدند و عرفان و علم کلام نیز هر یک به راه خود می‌رفتند. ملاصدرا اما مکتبی به وجود آورد که نه مشائی بود و نه اشراقی؛ نه عرفانی بود و نه کلامی، اما در عین حال همگی این مکاتب را در خود داشت.

اسفار اربعه، مبداء و معاد، شواهد الربوبیه، مشاعر، الحکمه العرشیه، شرح الهیات شفا، رساله فی القضا و القدر، رساله فی اتحاد العاقل و المعقول، رساله فی الحرکه الجوهریه و "تفسیر قرآن کریم از جمله آثار این فیلسوف جهان اسلام است.

گفتنی است آثار مکتوب زیر از این نویسنده و منتقد فلسفی در سایت پاتوق کتاب و فروشگاههای دفتر نشر معارف موجود و قابل تهیه است:

• تاریخ تحلیلی - انتقادی فلسفه اسلامی (به ضمیمه نقد محتوایی کتاب)
• روشن اندیشی و روشنفکری
• عرفان و شریعت
• فلسفه چیست؟
• قلندر و قلعه بر اساس زندگی شیخ شهاب الدین سهروردی
• محمد (ص) ! پیام آور عدل و آزادی
• پژوهشی در نسبت دین و عرفان

سه‌شنبه 14 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط