loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث منتشر شد

نویسندگان مرتبط : محمد محمدی ری شهری

کتاب دو جلدی بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث نوشته محمد محمدی ری شهری از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.

کتاب دو جلدی بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث نوشته محمد محمدی ری شهری با همکاری سیدرسول موسوی به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.

کتاب «بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حدیث» حاصل جمع‏بندى معارف قرآن و احادیث اسلامى در باره جایگاه ابدى نیکوکاران و سرنوشت حتمى تبهکاران، است که با نظمى نوین و تحلیل‏هاى مورد نیاز در دو بخش، ارائه مى‏شود: بخش یکم، در باره بهشت و جایگاه ابدى نیکوکاران و مباحث مربوط به آن است.

در فصل نخست این بخش، کاربردهاى کلمه »جنّت« در قرآن و حدیث، ارائه مى‏شود و در فصل‏هاى بعدى، جنّتِ موعود در عالم آخرت، بررسى مى‏گردد.

در فصل دوم، پس از گزارش احادیث مربوط به آفرینش بهشت و دوزخ، آراى مختلف در این باره، نقد و بررسى مى‏شوند.

در فصل سوم، به مشهورترین نام‏ها و اوصافى اشاره شده که در قرآن و احادیث، براى بهشت موعود، به کار رفته‏اند و سایر موارد (مانند: «غرفه» و «روضه»)، ضمن مباحث بعدى مطرح مى‏گردند.

جاذبه‏هاى مادّى و معنوى بهشت، موضوع فصل چهارم است. در این فصل، جاذبه‏هاى دیدارى، خوردنى‏هاى لذیذ، آشامیدنى‏هاى گوارا، آوازهاى خوش، همسرانِ زیبا، خدمتکارانِ مرواریدگون و مَرکب‏هاى راهوار بهشت، به تفصیل، گزارش شده‏اند و افزون بر این، تأکید گردیده که در بهشت، هر چه دل بخواهد و دیده از آن لذّت بَرَد، وجود دارد؛ امّا بالاترین لذّت در بهشت، خشنودى خدا و محبّت و دیدار قلبى اوست.

در فصل پنجم، به آنچه در بهشت (مانند: خستگى، ترس، غم، بیمارى‏هاى جسمى و روحى، خواب و پیرى) وجود ندارد، اشاره شده است.

همه آیات و احادیثى که در باره بهشت وارد شده‏اند، به گونه‏اى مخاطب را تشویق مى‏کنند که همه تلاش خود را براى رسیدن به آن، به کار گیرد؛ ولى شمارى از آنها به طور ویژه به این موضوع پرداخته‏اند، مانند: آنچه ارزش غیر قابل تصوّر بهشت و آسان بودن دستیابى به آن را گزارش کرده است، یا آنچه بر یاد کردنِ بهشت و اجتناب از غفلت از آن، دلالت دارد. این آیات و احادیث، در فصل ششم، تنظیم گردیده‏اند.

در فصل‏هاى هفتم تا سیزدهم نیز راه‏هاى رسیدن به بهشت و زمینه‏ها و عوامل تکوینى، اعتقادى، اخلاقى و عملى ورود به جایگاه نیکان در عالم آخرت، ارائه مى‏شوند. تنوّع بیان و تفاوت تعابیر احادیث در تبیین راه‏هاى ورود به بهشت، موجب گردید که این موضوع، در چند فصل، تنظیم شود تا براى مخاطب، جاذبه بیشترى داشته باشد؛ امّا موانع اعتقادى، اخلاقى و عملىِ ورود به بهشت، تنها در یک فصل، یعنى فصل چهاردهم، جاى گرفت.

در فصل پانزدهم، شمارى از نظام‏هاى حاکم بر بهشت، گزارش شده‏اند، مانند: اجازه‏نامه بهشت، نخستین کسانى که وارد بهشت مى‏شوند، و آخرین پیامبران و مردمانى که وارد آن مى‏گردند.

بهشت، درجات و مراتب مختلفى دارد که بر اساس معرفت و عمل، میان بهشتیان، تقسیم مى‏شوند؛ یعنى هر کس که از معرفت بیشترى برخوردار است و کارهاى نیکوترى انجام داده است، درجه بالاترى دارد و از لذایذ بیشترى بهره‏مند مى‏گردد. فصل شانزدهم، به گزارش‏هایى در این باره اختصاص دارد.

و در آخرین فصل از بخش نخستِ این مجموعه، اهل بهشت بودن شمارى از اصحاب پیامبر خاندان ایشان، بیان شده و این، بِدان معناست که آنها تا پایان زندگى، از راه حق، منحرف نخواهند شد.

بخش دوم این کتاب، سرنوشت حتمى و خطرناک تبهکاران را از منظر قرآن و احادیث اسلامى، تبیین مى‏نماید.

در مقدّمه این بخش، حکمت خلقت دوزخ و ماهیت کیفرهاى اُخروى، بررسى مى‏شوند و در ادامه، نام‏هاى دوزخ، هشدارهاى خداوند متعال و پیشوایان الهى در باره دوزخ، تشویق به یادآورى این جایگاهِ وحشتناک و پناه بردن از آن به خدا، ویژگى‏هاى دوزخ، آزارهاى روانى دوزخیان، ویژگى‏هاى اهل دوزخ، زندگى و حالات گوناگون آنان، آنچه انسان را گرفتار چنین سرنوشت شومى مى‏کند، و آنچه مانع این گرفتارى مى‏گردد، در یازده فصل، ارائه مى‏گردند.

در فصل دوازدهمِ این بخش، نظام حاکم بر سراى ابدىِ تبهکاران، با عنوان «نظام جهنم» مطرح مى‏شود و در فصل پایانى به شمارى از کسانى که در قرآن و احادیث اسلامى، دوزخى بودن آنان پیشگویى شده، اشاره مى‏گردد.

گفتنی است، چاپ اول کتاب دو جلدی «بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حدیث» به دو زبان فارسی و عربی، نوشته محمدی ری شهری با همکاری سیدرسول موسوی با شمارگان 2000 نسخه، جلد سخت و بهای 22000 تومان به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.

پنجشنبه 16 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط