loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه پنج جلدی درباره انقلاب اسلامی

نویسندگان مرتبط : روح الله حسینیان | مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مجموعه پنج جلدی کتاب«انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ها، چگونگی و چرایی» تالیف روح‌الله حسینیان به مناسبت سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی ایران از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

این کتاب به بررسی چهارده قرن تلاش تشیع از بدو تاریخ تا انقلاب اسلامی می‌پردازد. این زنجیره تاریخی به پنج مقطع همگون تقسیم و هر مقطع با عنوانی مجزا به یک جلد این مجموعه تبدیل شده است.

نخستین جلد این مجموعه با نام «چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه» از بدو پیدایش تشیع تا برافتادن رضاشاه را توصیف و تحلیل می‌کند.

این کتاب در دو بخش «عصر امامت» و «عصر مرجعیت»، می‌کوشد نشان‌دهد که چگونه شیعه با یاران معدودی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و در طول چهارده قرن تبدیل به قدرت جهانی شد.

دومین جلد مجموعه با عنوان «بیست ‌سال تکاپوی اسلام شیعی»، رخدادهای پس از سقوط رضاشاه تا فوت آیت‌الله بروجردی را در دو بخش ارزیابی می‌کند.

بخش اول با تبیین تکاپوی سیاسی نیروهای مذهبی به این موضوع می‌پردازد که اسلام‌زدایی رضاشاه چگونه روحانیون و طلاب را به صحنه سیاست و اجتماع کشاند. بخش دوم با بحث درباره تکاپوی فرهنگی نیروهای مذهبی بیان می‌کند که چگونه آیت‌الله بروجردی روحانیت را احیا کرده است.

جلد سوم تحت عنوان «سه سال ستیز مرجعیت شیعه» نهضت سه ساله امام‌خمینی(ره) را از سال1341 تا 1343 به تصویر می‌کشد. این جلد نشان می‌دهد چگونه روحانیت شیعه به رهبری امام خمینی(ره) با درک مناسبات بین‌المللی و نقشه‌های امریکا برای ایران، یک نهضت ضد استبداد و استعمار را آغاز کرد.

«چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه» جلد چهارم این مجموعه، رخدادهای پس از تبعید امام خمینی(ره) تا بهمن 1356 را می‌کاود. نویسنده این کتاب معتقد است دوره چهارده ساله مذکور، زمان نوزایی ایدئولوژی شیعه است. ناکارآمدی و فساد رژیم شاه موجب طرح ایدئولوژی‌های رقیب شد. در این میان ایدئولوژی اسلامی امام خمینی(ره) به پیروزی رسید.

«یکسال مبارزه برای سرنگونی رژیم شاه» عنوان آخرین جلد این مجموعه است که آخرین مقطع تاریخی یعنی پیروزی انقلاب اسلامی(بهمن 1356 تا 1357) را توصیف می‌کند.

این کتاب نشان می‌دهد که رهبری و ایدئولوژی شیعه با پشتوانه تاریخی چگونه زمینه‌های اجتماعی بسیج مردم را مهیا کرد و با دستانی خالی و با جهادی بی وقفه، رژیمی قدرتمند با ارتشی توانمند و حمایت‌های ابرقدرت‌ها را به زانو درآورد.

پیش از این کتاب‌های این مجموعه به صورت تک جلدی چاپ و منتشر شده‌ بودند، اما این‌بار در یک مجموعه کامل به چاپ رسیده‌اند.

مجموعه پنج جلدی «انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ها، چگونگی و چرایی» از سوی مرکز پخش کتاب «پکتا» با شمارگان 3000 نسخه، 3326 صفحه و بهای 385000 ریال به بازار کتاب عرضه شده است.

این کتاب در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 18 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط