loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار یازدهمین شماره نشریه «پلاک‌هشت»

یازدهمین شماره نشریه «پلاک‌هشت» در حالی منتشر شد که در سرمقاله آن با عنوان نقطه رهایی به قلم مدیرمسئول، آمده است: «یازدهمین شماره فصل‌نامه "پلاک‌هشت" هم، با چند روز تأخیر ناقابل)!) از زیر چاپ درآمد. اگر تا حالا فقط در حد یک ضرب‌المثل قبول داشتیم، حالا با اطمینان فریاد می‌زنیم که:

جماعت؛ باور کنید یک دست صدا ندارد....

همین نوسانات پیش آمده در انتشار پلاک‌هشت، مبیّن مصداقیّت آن ضرب‌المثل است. ولی چه کار می‌شود کرد، از ابتدای انتشار این نشریه آنقدر از مشکلات و سختی‌ها گفته‌ایم، که دیگر خودمان هم از تکرار آنها حالی به حالی‌مان می‌شود!»

در این سرمقاله گل‌علی بابایی پس از شرح مشکلات می‌نویسد: «قرار نبود زیاد از این حرف‌های تکراری بزنیم، ولی جهت پیش‌آگاه ذهن خواننده‌های عزیز گفتیم که اگر ما هم تا چند شماره بعد، از نفس افتادیم و به قول معروف کم آوردیم، سرزنش‌مان نکنند. چون با همین چند نفر اعضای تحریریه پلاک‌هشت تمام تلاشمان را می‌کنیم تا آن روز فرا نرسد، اما اگر رسید و نشریه هم تعطیل شد، از ما گفتن بود. همین.»

در این شماره از نشریه پس بخش دیده‌بان(اخبار) پرونده‌ای برای سوسنگرد آمده است. عبرت‌های عاشورا و درس‌های واقعه کربلا از زبان محمدرضا سنگری، تبیین ضرورت حفظ آثار دفاع‌مقدس توسط محمدحسین صفار هرندی و گفتگویی در باب اهمیت اسناد مربوط به دفاع مقدس و نگهداری آن‌ها با سجاد راعی، از مطالب مهم بخش اندیشه و ادب این شماره از پلاک هشت، هستند.

مصطفی نظری هم در مطلبی با عنوان "انسانیت؛ قربانی گرگ‌های آل‌صهیون" به شرح آزمایشات اتمی و بیولوژیک رژیم صهیونیستی بر روی ساکنین فلسطین اشغالی پرداخته است.

رزم در قاب(بخش رسانه) با پرونده‌ای برای فیلم دموکراسی تو روز روشن با مطالبی از سردار سیدمحمد باقرزاده، رامین شریف‌زاده، مهرداد شکیب و علی‌رضا سربخش آغاز شده است. در ادامه این بخش مطالبی هم‌چون "ترازوی عاشقان" نوشته علی‌رضا صفاتیان، "هویت‌سازی و هویت‌سوزی" به قلم آرش فهیم، "فرهنگ مقاومت در ملک سلیمان" نوشته حسین کارگر و نقدی بر سریال "هم‌چون سرو" به قلم مرتضی یوسفیان به چشم می‌خورند.

علی داوودی هم مانند همیشه با نگاه موشکافانه به مقوله گرافیک، در مطلبی با عنوان "گرافیک در حد هـ" این بار به سراغ گرافیک نشریات حوزه پایداری رفته است. "سبز، سفید، سرخ" عنوان مطلب دیگر سرویس رنگ جنگ(هنرهای تجسمی) و "موسیقی حماسی و انقلاب ایران" عنوان تنها مطلب بخش شیپور جنگ(نواهای حماسی) این شماره است.

"پژوهش؛ نت گمشده تئاتر دفاع‌مقدس" عنوان مقاله‌ای از ایرج افشاری است که مثل اکثر مقالات او، نکات آموزشی فراوانی را در آن می‌توان یافت. بخش همیشه بر صحنه(هنرهای نمایشی) با یادداشتی از آیدین قطبی با عنوان "ارتباط، انتقال، تفکر" پایان می‌یابد.

"حرّ انقلاب اسلامی" عنوان مطلب جالب و قابل توجه‌ای است که به زندگی شهید شاهرخ ضرغام می‌پردازد. پس از آن هم با شهید حسین بهرامی در مطلبی با عنوان "روستایی مهاجر" آشنا می‌شویم. مهرزاد ارشدی هم که خود از رزمنده‌های آبادان بوده، پای صحبت‌ها و ناگفته‌های حسن تنها از چگونگی و مشکلات احیای منطقه کوی ذوالفقاری آبادان نشسته است.

ترکیبی از اشعار عاشورایی و دفاع‌مقدس، شعور سرخ مخاطبان را برمی‌انگیزد.

یازدهمین شماره پلاک‌هشت با گزارش‌هایی از دو همایش و یادی از مرحوم محمدعلی افراسیابی، پدر پنج شهید سرافراز دفاع‌مقدس، پایان می‌یابد.

این نشریه در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب توزیع خواهد شد.

یکشنبه 19 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط