loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات ایرانیان کاروان آزادی غزه کتاب می‌شود

دویست‌وهفتمین مراسم شب خاطره حوزه هنری به بیان خاطرات تعدادی از ایرانیانی که در کاروان آزادی غزه حضور داشتند، اختصاص پیدا کرد. قرار است خاطرات آنان در یک کتاب تدوین و منتشر شوند.

به گزارش خبرگزاری ایبنا، دویست‌وهفتمین مراسم شب خاطره حوزه هنری، عصر پنجشنبه (7 بهمن 89) در تالار اندیشه این حوزه برگزار شد. رضا جوهرچی، روح‌الله رضوی و سلیم غفوری، از اعضای ایرانی کاروان آزادی غزه، در این مراسم به خاطره‌گویی پرداختند.

سلیم غفوری در ابتدا به تشریح چگونگی شکل‌گیری و اهداف کاروان آزادی غزه پرداخت و اظهار داشت: در سال 2005 انتخابات پارلمانی صورت گرفت و دولت حماس پیروز شد. از آن پس اسراییلی‌ها کارشکنی‌های خود را آغاز کردند و برای تحت فشار قرار دادن مردم غزه، راه‌های ورود به باریکه غزه را بستند.

وی ادامه داد: این شرایط تا اواخر سال 2008 که رژیم اشغالگر قدس تهاجم همه جانبه‌ خود را به غزه آغاز کرد، ادامه داشت که در این تهاجم‌ها تخریب بسیاری صورت گرفت و حلقه محاصره علیه غزه شدیدتر شد. بر همین اساس در سراسر دنیا اردوگاه‌های مختلفی برای امدادرسانی به مردم غزه تشکیل شد. در گام اول چندین گروه سعی کردند از مرز رَفَح (مرز مصر و غزه) وارد شوند که با مقاومت شدید دولت مصر مواجه شدند.

غفوری با اشاره به تشکیل گروه I.H.H در ترکیه تصریح کرد: این گروه تصمیم گرفت تا کمک‌های خود را به صورت دریایی به غزه ارسال کند، اما با عکس‌العمل رژیم اشغالگر قدس مواجه شد و با حمله اسراییلی‌ها به کشتی آزادی 9 نفر به شهادت رسیدند. پس از این ماجرا، گروه‌هایی از دیگر کشورهای دنیا تصمیم گرفتند، با این کاروان همکاری و اهداف آن‌ها را به نتیجه برسانند. در ایران نیز گروهی تشکیل و با گروه‌هایی از ترکیه، هند، پاکستان و اردن همکاری خود را آغاز کردند.

وی اضافه کرد: دوم دسامبر سال 2010 اعضای گروه‌های مالزی، اندونزی، هند و پاکستان از طریق مرز این کشور وارد زاهدان و با استقبال مردم مواجه شدند. سپس با گذر از شهر قم و دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله جوادی آملی به تهران آمدند که محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران برایشان سخنرانی کرد. روز تاسوعا و عاشورا این گروه در شهر تبریز اقامت داشت و از آنجا وارد ترکیه شدند. پس از 3 روز حضور در این کشور به سوریه رفتیم و در این فاصله با افرادی مانند، خالد مشعل، مسوول سیاسی حماس دیدار داشتیم.

سلیم غفوری، با اشاره به بررسی پاسپورت‌های اعضای کاروان آزادی توسط سفارت مصر در سوریه گفت: پس از 10 روز حضور در سوریه سفارت مصر اعلام کرد که ورود اعضای ایرانی و کمک‌های مردم این کشور (مانند، مصالح ساختمانی و ژنراتور برق) به بندر العریش مصر ممنوع است. البته 120 نفر از اعضای این کاروان مجوز ورود به مصر را دریافت کردند و تمام کمک‌ها نیز با کشتی "سلام" به العریش ارسال شد.

وی با اشاره به دستاوردهای کاروان آزادی خاطر نشان کرد: در حرکت این کاروان علاوه بر شکست حصر غزه و ارسال کمک‌های مردمی به این باریکه، با اتحاد گروه‌هایی از کشورهای مختلف آسیای مواجه بودیم که حرکتی بشردوستانه صورت دادند. همچنین در این حرکت به مدت 35 روز موج تبلیغی و رسانه‌ای در آسیا و اروپا علیه اسراییل شکل گرفت.

سپس روح‌الله رضوی با اشاره به دارا بودن پاسپورت هندی (غیر ایرانی) و دریافت اجازه ورود به مصر همراه با کاروان آزادی اظهار داشت: به همراه 12 نفر غیر ایرانی ساکن ایران که در این کاروان حضور داشتیم، بر آن شدیم تا به جای ایرانی‌هایی که امکان حضور در غزه را نداشتند، در این منطقه فارسی صحبت کنیم و پرچم ایران و عکس امام‌خمینی‌(ره) را به همراه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به محض ورود به غزه در یک کنفرانس خبری حاضر شدیم. همچنین در مدت حضور در غزه، به دیدار خانواده شهدا رفتیم و با جوانان این منطقه درباره غزه و آشنایی مردم ایران با شرایط آن‌ها صحبت می‌کردیم.

رضوی در ادامه گفت: حضور در غزه، دفاع مقدس را برایمان تداعی می‌کرد. هر جا که تعداد بسیاری از تصاویر شهدا دیده می‌شد، نشان از نزدیکی به محل زندگی خانواده‌ شهدا داشت.

رضا جوهرچی نیز که در گروه ایرانی‌هایی بوده که اجازه ورود به مصر را نیافته بود، به بیان خاطراتی پرداخت و گفت: یکی از نکات جالب در این سفر حضور افرادی با دیدگاه‌ها، عقاید و مسلک‌های مختلف بود که در این یکماه کنار یکدیگر زندگی و حول محور نگاه انسانی به مردم غزه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند.

وی با اشاره به اقدام هر یک از این گروه‌ها به خواندن سرودهایی با محتوای انسانی اظهار داشت: ایرانی‌های کاروان آزادی نیز سرود "به لاله در خون خفته" را می‌‌خواندند و عبارت "جاویدان غزه عزیز" را در آن قرار داده بودند. این سرود بسیار مورد استقبال قرار گرفت. به طوری که به عنوان سرود رسمی کاروان آزادی انتخاب شد و همه اعضای این کاروان به زبان فارسی آن را می‌خواندند.

در پایان دویست‌وهفتمین مراسم شب خاطره حوزه هنری، محمدحسین قدمی که کاروان آزادی را تا سوریه همراهی و برای تسلای ایرانی‌هایی که به غزه نرسیده‌اند، اشعار طنزی را سروده بود، به قرائت تعدادی از این اشعار پرداخت.

همچنین قرار است مجموعه‌ای که مدیریت ایرانی‌های کاروان آزادی غزه را به عهده داشت، پس از جمع‌آوری و تدوین خاطرات اعضای ایرانی این کاروان، آن‌ها را در قالب یک کتاب به چاپ برساند.

یکشنبه 10 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط