loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سقوط مبارک در مصر؛ پایان عمر رژیم‌صهیونیستی

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در نشست "پایان سکوت، از سقوط دیکتاتورها تا ظهور امت واحده " که بعدازظهر دیروز دوشنبه در دفتر اتحادیه بین‌المللی امت واحده برگزار شد، گفت: تحولاتی که در حوزه کشورهای عربی اتفاق افتاده اتفاقی غیرمنتظره بود و نیازمند تحلیل است.

وی افزود: در مورد اینکه منطقه خاورمیانه و به خصوص شمال آفریقا آماده تحول بزرگی بود موضوعی است که افراد بسیاری از قبل آن را مطرح کرده بودند.

زارعی خاطرنشان کرد: تحولات مصر، یمن و تونس قابل پیش‌بینی بود و در ‌آینده‌ای نه چندان دور این حرکت‌های مردمی در عربستان‌سعودی، مراکش، اردن و الجزایر روی خواهد داد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه تصریح کرد: در جهان تصور نمی‌شد که حوادث کنونی در کشورهای عربی در یک فاصله زمانی کوتاه اتفاق بیفتد.

وی در خصوص وجوه مشترک کشورهای مصر، تونس و یمن که امروز دست‌خوش حرکت‌های انقلابی و مردمی شده است، بیان داشت: این سه کشور غرب‌گرا بوده و رژیم‌های حاکم بر آنها را دولت‌های غربی و به خصوص آمریکا حمایت می‌کردند.

زارعی با بیان اینکه رژیم بن‌علی، مبارک و علی‌عبدالله صالح مورد حمایت قاطع آمریکا و اروپا بوده‌اند، اظهار داشت: این سه کشور از نظر سیاسی، نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک از سوی کشورهای غربی اداره می‌شدند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه رژیم‌های حاکم بر این سه کشور لائیک بوده و با مذهب و عنصر اسلام مبارزه می‌کردند، تأکید کرد: در رژیم بن‌علی و مبارک، پوشیدن حجاب برای زنان در مراکز دولتی ممنوع بود و در کشور یمن مردمی که دغدغه مذهب داشتند تحت فشار بودند که نمونه آن جمعیت "شباب‌المؤمن " است که تاکنون 6 جنگ را با رژیم یمن داشته است.

وی با تأکید بر اینکه حکومت‌های این سه کشور از استبداد برخوردار بودند و انتخابات را تحت اختیار خود داشتند، خاطرنشان کرد: بن علی 23 سال، مبارک 30 سال و صالح 35 تا 36 سال بر کشورهای خود دیکتاتوری کردند.

زارعی با بیان اینکه نظامی‌گری و استفاده از زور برای اداره حکومت و تکیه بر ارتش وجه مشترک حاکمان این سه کشور بود، اظهار داشت: در کشور مصر دو میلیون نفر عضو ارتش، پلیس و عوامل اطلاعاتی هستند که این امر ارتش مصر را به یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌ کشورهای عربی تبدیل کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه ارتش مصر 500 هزار نفر و پلیس و عوامل اطلاعاتی این کشور یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارند، تصریح کرد: کشور مصر 75 میلیون نفر جمعیت دارد و دو میلیون نفر از این جمعیت نظامی هستند. این در حالی است که اقتصاد مصر در سال به 25 میلیارد دلار نمی‌رسد و اقتصاد ضعیفی دارد.

وی افزود: در کشور یمن تعداد ارتشیان بالای 500هزار نفر و در تونس جمعیت این قشر از 300 هزار نفر فراتر است در صورتی که جمعیت تونس 10میلیون نفر است.

زارعی با تأکید بر اینکه این سه کشور عربی وابستگی شدیدی به غرب دارند و رژیم‌های آنها به معنای واقعی کلمه به صورت عنصر بلااراده آمریکا و رژیم‌صهیونیستی عمل می‌کنند، گفت: در حال حاضر گروه‌هایی از سازمان جاسوسی رژیم‌صهیونیستی(موساد) توسط هواپیما به قاهره منتقل شده‌اند تا جوخه‌های مرگ حکومت مصر را آماده مقابله با حرکت‌های انقلابی و مردمی کنند و این امر نشان می‌دهد که حکومت مصر چقدر به رژیم‌صهیونیستی وابسته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: حسنی مبارک آنقدر برای آمریکا گرانقدر است که این کشور از رئیس‌جمهور گرفته تا تمامی مراکز نظامی، اطلاعاتی و سیاسی سعی دارند رژیم مبارک را حفظ کنند.

وی در ادامه گفت: مردم مصر متمدن هستند و تاریخ آنان قدیمی‌‌تر از همه کشورها‌ است. مصر کانون فاطمی‌ها است که 500 سال قبل حکومت می‌کرده و این کشور مرکز علمی اهل سنت است.

زارعی در ادامه تصریح کرد: کشور مصر همیشه در سطح بین‌المللی به نمایندگی از اعراب مسائل جهانی را مدیریت کرده که از آن جمله می‌توان به مدیریت این کشور در سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه کانون اتحادیه عرب در قاهره مستقر است و مصر جهان عرب را اداره می‌کند، بیان داشت: در حوزه رسانه‌ای کانون این فعالیت‌ها در جهان عرب کشور مصر است و از بعد روشنفکری نیز این کشور از بیشتر نفرات روشن‌فکر در جهان عرب برخوردار است.

وی در ادامه گفت: جنبش اخوان‌المسلمین در مصر از سال‌های بسیار دور فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد و اکنون در 17 کشور عربی شعبه دارد و 3 دولت در جهان اسلام نیز از اعضای این جنبش هستند که از آن جمله می‌توان به دولت هنیه، اردوغان و عمرالبشیر در سودان اشاره کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه مردم مصر با سوادترین مردم جهان عرب هستند و حداقل 50 درصد آنان شهرنشین هستند،‌ اظهار داشت: ملت مصر با این سابقه و ظرفیت بالا تحت سیطره یک رژیم دیکتاتور بوده و نزدیک به 40 سال تحت فشار بوده است.

زارعی با بیان اینکه ملت مصر در حلقوم رژیم‌صهیونیستی و تحت سیاست تل‌آویو اداره شده است، یادآور شد: حکومت مصر با ایجاد 4 تا 5 لایه و مانع در گذرگاه رفح و مرزهای خود با غزه ملت خود را تحقیر کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با طرح این سؤال که آیا انقلاب مصر اقتصادی است؟ تاکید کرد: یکی از مشکلات مردم مصر بحث‌های اقتصادی است چون منابع اقتصادی آنان تنها کشاورزی و دامداری است اما انقلابی که در این کشور در حال شکل گیری است براساس مشکلات اقتصادی شکل نگرفته است.

زارعی با تاکید بر اینکه انقلابی که در مصر در حال شکل‌گیری است، یک انقلاب طبقه متوسط است و اگر این طبقه سدها را بشکند سایر طبقات جامعه مصر نیز به صف تظاهرکنندگان می‌پیوندند، بیان داشت: باید پرسید آیا انقلاب مصر یک جریان رفرمیستی است؟ در جواب باید گفت اگر قرار بود این جریان حاکم باشد مردم مصر پس از سخنرانی حسنی مبارک قانع می‌شدند اما دیدیم که ملت مصر حتی حاضر به تغییر دولت هم نیست و می‌خواهد دیگر دیکتاتور نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: عده‌ای اعلام می‌کنند که انقلاب مصر هیجانی و برگرفته از حرکت‌های خیزشی در تونس است و کشورهای غربی نیز بر روی این امر بسیار تاکید می‌کنند در صورتی که انقلابی که در مصر در حال شکل گیری است هیجانی نیست چون با توجه به کشته‌های روزهای اخیر مردم باید عقب می‌نشستند اما می‌بینیم که هر روز بر تعداد تظاهرکنندگان افزوده می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: برخی کارشناسان معتقدند انقلاب مصر انقلابی اجتماعی است که در پاسخ باید اعلام داشت؛ انقلاب اسلامی ایران نیز در ابتدا با شعارهایی چون "زندانی سیاسی آزاد باید گردد " آغاز شد و به شعار "انقلاب اسلامی ایجاد باید گردد " رسید.

وی با تاکید بر اینکه به طور قطع تمامی انقلاب‌ها از شعارهای اجتماعی حرکت خود را آغاز کرده و به شعارهای انقلابی می‌رسند، خاطرنشان کرد: میان انقلاب مصر و انقلاب اسلامی ایران تفاوتی وجود دارد و آن نداشتن رهبری در انقلاب مصر است.

زارعی تاکید کرد: در فتنه سال 88 ایران، رهبری با بصیرت و تیزهوشی یک‌تنه کار تمام جامعه را انجام داد که یک نفر به مثابه 70 میلیون نفر بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اما در انقلاب مصر رهبری وجود ندارد و به طور کل اهل سنت به داشتن رهبری واحد اعتقاد ندارند در حالی که اگر به مرجع تقلید و رهبر شیعیان توهینی شود این قشر بساطش را بر هم می‌‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر مصر متحول شود تاثیر گسترده و عمیقی در تمامی جهان عرب خواهد گذاشت، اظهار داشت: با توجه به انقلابی که در مصر صورت می‌گیرد، سقوط ملک عبدالله در عربستان به 6 ماه نخواهد کشید و سایر حکومت‌های شمال آفریقا نیز به سقوط کشیده خواهند شد.

زارعی با بیان اینکه انقلاب مصر ژئوپلتیک منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: تحلیل آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در خصوص وضعیت مصر این است که حسنی مبارک و خانواده‌اش در مصر ماندنی نیستند و این کشور باید به یک عنصر مطمئن امنیتی سپرده شود به دلیل اینکه تحولات مصر در آینده تحولات عمیقی خواهد بود و نظام آن به کلی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: کشورهای غربی بر این عقیده هستند که عمر سلیمان رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر را بر سر کار آورند و همان‌طور که مشاهده کردیم حسنی مبارک، عمر سلیمان را طی روزهای گذشته قائم‌مقام خود کرد و با این اقدام بحث جایگزینی خود را قبول کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با طرح این سؤال که آیا مردم مصر عمر سلیمان را به عنوان حاکم بعدی این کشور می‌پذیرند؟ گفت: تظاهرات پی‌درپی مردم مصر نشان می‌دهد که مردم حاکمیت عمر سلیمان را نیز نخواهند پذیرفت اما آمریکا معتقد است که باید آشوب‌ها کنترل شود تا وی بر سر کار آید.

زارعی تأکید کرد: ‌آمریکا معتقد است اگر مردم مصر این عنصر را قبول نکردند عنصر میانه‌ای را وارد صحنه کند تا هم مردم و هم کشورهای غربی وی را قبول داشته باشند و با این شیوه پس از حاکمیت 4 ساله این عنصر میانه، دوباره یک عنصر امنیتی بر سر کار آید.

وی افزود: آمریکا در حال حاضر معتقد است البرادعی آلترناتیوی است که می‌تواند یک عنصر میانه باشد اما کشورهای غربی به وی اعتماد ندارند و می‌ترسند در برخی موارد وی پا پس بکشد.

زارعی خاطرنشان کرد: آمریکا همچنین گزینه دیگری را در خصوص مصر طرح‌ریزی کرده و آن ایجاد هرج و مرج است. کشور مصر یک میلیون نیروی اطلاعاتی دارد که آمریکا می‌تواند با استفاده از آنان تظاهرات‌های ساختگی ایجاد کند و فضا را به نفع خود تغییر دهد.

وی با بیان اینکه آمریکا و کشورهای غربی احساس می‌کنند که هنوز می‌توانند در موضوع مصر مدیریت کنند، تأکید کرد:‌استکبارجهانی سعی دارد هرج و مرج را در مصر گسترش داده و آن را به طول انجامد تا تظاهرکنندگان خسته شده و انقلاب آنان شکست بخورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه مصر برای آمریکا نقطه استراتژیک است، تصریح کرد: اگر قرار بود رژیم‌صهیونیستی 10 سال عمر کند با سقوط حکومت حسنی مبارک در مصر عمر این رژیم به یک سال کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر انقلاب مصر ایجاد شود رژیم‌صیهونیستی در قفس خواهد ماند در پایان خاطرنشان کرد: اکنون جنبش مصر با محور بدنه همراه است و رهبری عالیه بالای سر آن نیست اما این بدان معنا نیست که حرکت‌های مردمی این کشور رهبر میانه‌ای ندارد و یا بدون رهبر خواهد ماند.

منبع: اتحادیه امت واحده

سه‌شنبه 12 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط