loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ولایتی و نقش شیعه در فرهنگ اسلام و ایران

نویسندگان مرتبط : علی اکبر ولایتی

جلد اول کتاب"نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" که به مدارس و حوزه‎های علمیه شیعه می‎پردازد نوشته دکتر علی اکبر ولایتی در 3000 نسخه و در 240 صفحه از سوی شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به مؤسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب تبیین علمی نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام در ایران را به دو طریق صورت پذیرفته معرفی می‎کند. نخست، شناساندن نقش تعیین کننده‎ای که حوزه‎ها و مدارس علمی شیعه طی قرون متمادی در گسترش و تعمیق فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا نمودند. دوم، آثار و خدمات برجسته‎ای که هر یک از دانشمندان بنام و رجال علمی شیعه در شاخه‎های گوناگون دانش پدید آوردند. دانشمندان شیعه به تأسی از آموزه‎های قرآن کریم و تحت تعالیم روشنگرانه ائمه معصومین (ع) درمسیر تعلیم و تعلم دانش از روش شناسی علمی توحیدی و آیین دانشوری برخوردار بودند.

آنان علوم طبیعی را در همبستگی با وحی و علوم دینی می‎دانستند. به عبارت دیگر، از نظرگاه آنان رسیدن به حقیقت با سیر از ظاهر به باطن میسر می‎شود. مؤلف نمونه بارز این طرز تفکر را در دیدگاه جابربن حیان شاگرد نامدار مکتب امام صادق(ع) می‎داند و می‎گوید: ایشان دانش کیمیا را فلسفه کامل طبیعت دانسته و از راه رموز و تمثیلات عالم جماد به بیان حقایق عالم روح و رابطه طبیعت ومعنی پرداخته است.

او می‏نویسد: دیگر دانشمندان برجسته شیعه چون کندی، فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی هریک به نوعی قائل به فلسفه تمثیلی طبیعت بوده و برهمین اساس شیوه رده‎بندی آنها از دانشهای زمانه خود به گونه‏ای است که بینش توحیدی را بازتاب می‎دهد که در آن اجزای هستی در ‏منظومه‎ای به هم پیوسته مشاهده می‎شود.

نویسنده در این کتاب بر این باور است که تأمل در تاریخ اسلام نشان می‎دهد که از ابتدای شکل‎گیری تمدن اسلامی(قرن دوم هجری) تاکنون هیچگاه حوزه‎های گوناگون فرهنگی و تمدنی از حضور بزرگان شیعه خالی نبوده و نتیجه می‎گیرد که این مسئله خود سندی است بر عمق تاریخ عقلانیت و مدنیت شیعه که به قدمت تاریخ اسلام است.

نگاهی به تاریخچه حوزه‎ها و مدارس علمی شیعه، فصل اول این کتاب را تشکیل می‎دهد که نویسنده در این فصل به معرفی حوزه‏های علمیه: مکهٰ، مدینه، کربلا،کوفه، بصره، یمن، زیدیه یمن، اندلس، حِلّه، حوزه شیعی بغداد، نجف اشرف، جبل عامل، جِزّین و مدرسه جُبیع و کَرَک نوح پرداخته است.

روشها، مواد و منابع درسی حوزه‏های علمی شیعه فصل دوم این کتاب را تشکیل می‏دهد که نویسنده در آن مواد و متون درسی ازجمله علوم تربیتی، ادبیات، حدیث و درایه، رجال، فقه، اصول فقه، تفسیر، منطق، فلسفه، کلام، عرفان، ریاضی و نجوم و طب مورد بررسی قرارداده است.

یکشنبه 17 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط