loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رونمایی از خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی

نویسندگان مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در آیین رونمایی از کتاب "خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی" گفت: خاطرات، حافظه صوتی و تصویری و اسناد به جا مانده از مبارزان، منابع اساسی تاریخ انقلابند، اما به تنهایی گویای واقعیت نیستند. آنچه حاضران در دوران مبارزات دیده و تجربه کرده و روایت می‌کنند، مهم‌ترین تفسیرکننده اسنادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از کتاب "خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی" عصر یکشنبه 24 بهمن 89 در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، روح‌الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، حسین انباری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی‌(ره) و ابوالفضل حاج‌حیدری، مصطفی میرسلیم، محسن رفیق‌دوست از اعضای حزب موتلفه اسلامی و حبیب‌الله عسگراولادی، از موسسان حزب موتلفه اسلامی و نماینده ولی‌فقیه در کمیته امداد امام(ره)در این مراسم سخنرانی کردند.

در ابتدای مراسم رونمایی از کتاب "خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی"، محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی عسگراولادی و نحوه مدیریت وی در حزب موتلفه اسلامی، اظهار داشت: تمام ویژگی‌های وی باید در تاریخ ثبت شوند تا نسل‌های بعد از او بدانند که پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن به خاطر حضور چنین سرمایه‌هایی در مجموعه انقلاب است.

سپس روح‌الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: هنر عسگراولادی و همرزمان وی در تشخیص زمان حضور، به موقع و تاثیرگذار بوده است. وقتی که امام‌خمینی‌(ره) به یارانی برای آغاز تحولی بزرگ نیاز داشت، گروه موتلفه اسلامی تکلیف خود را انجام داد و ظهور آن‌ها در مقابل استبداد و پس از حمله به مدرسه فیضیه در دفاع از روحانیت شکل گرفت.

وی در ادامه تجلی نهایی حزب موتلفه اسلامی را زمانی دانست که استعمار تمام توان خود را برای تحمیل کاپیتولاسیون به کار برد و خاطرنشان کرد: در غربت آن روزها، موتلفه اسلامی جرقه‌ای در آسمان تاریک تاریخ کشور بود. زمانی که امام‌خمینی(ره) در مقابل کاپیتولاسیون ایستادگی کرد و تبعید شد، کمتر صدایی در اعتراض به تبعید ایشان به گوش می‌رسید.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اضافه کرد: اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست وزیر دست نشانده، زمانی اتفاق افتاد که برخی تصور می‌کردند با تبعید امام‌خمینی(ره)، نهضت ایشان نیز تبعید و در گوشه‌ای از تاریخ باقی خواهد ماند. اما اعضای حزب موتلفه اسلامی، روح تازه‌ای در کالبد جامعه دمیدند.

حسینیان با اشاره به اعضای شهید حزب موتلفه اسلامی مانند، بخارایی، صفارهرندی، نیک‌نژاد و صادق امانی، درباره حبیب‌الله عسگراولادی گفت: وی از 16 سالگی مبارزات خود را آغاز و از دهه 20 و با شروع فعالیت‌های گروه فداییان اسلام، با حضور در تظاهراتی علیه اسراییل دستگیر شده و این نخستین رویارویی‌ جدی‌اش با یک نظام منحط و مستبد بوده است. وی همچنین در فاصله سال‌های 43 تا 56 در زندان‌های رژیم پهلوی به سر برده است.

وی در پایان سخنرانی‌اش با اشاره به اهمیت گردآوری تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی اظهار داشت: خاطرات و حافظه صوتی و تصویری به جا مانده از مبارزان و موثران در انقلاب اسلامی و اسناد، منابع اساسی تاریخ انقلابند، اما این اسناد به تنهایی گویای واقعیت نیستند. آنچه حاضران در دوران مبارزات انقلابی دیده، تجربه کرده و روایت می‌کنند، مهم‌ترین تفسیرکننده این اسنادند.

در ادامه مراسم رونمایی از کتاب "خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی"، ابوالفضل حاج‌حیدری، مصطفی میرسلیم و محسن رفیق‌دوست از اعضای حزب موتلفه اسلامی به بیان خاطراتی از وی پرداختند. این افراد در سخنرانی‌شان عسگراولادی را انسانی بیدار، امانت‌دار و صادق دانستند که همزمان با شکل‌گیری نهضت امام‌خمینی‌(ره) فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. همچنین به گفته این همرزمان حبیب‌الله عسگراولادی، وی فعالیت‌های بسیاری را پس از قیام 15 خرداد 42 و در مقابل تلاش‌های رژیم پهلوی برای آسیب رساندن به جایگاه امام خمینی‌(ره) در بین مردم، صورت داده است.

سپس محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی سخنرانی‌اش را با اشاره به کتاب "خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی" آغاز کرد و اظهار داشت: به گفته روح‌الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این اثر خاطرات عسگراولادی را تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در برمی‌گیرد. در حالی که درباره فعالیت‌های وی پس از انقلاب نیز می‌توان خاطرات نابی را تدوین کرد.

وی در ادامه، حبیب‌الله عسگراولادی را یکی از روشنفکرترین اعضای حزب موتلفه اسلامی دانست و تصریح کرد: وی یکی از معدود افرادی است که همواره از جمهوریت و اسلامیت دفاع کرده و هیچ‌گاه از یکی از این 2 واژه به نفع دیگری صرف نظر نکرده است. هچنین اغلب وی را امدادگر انقلاب می‌دانستند، اما حبیب‌الله عسگراولادی امدادگر واقعی در صحنه‌های مختلف مانند سیاست بوده و برای تصمیمات اساسی از او کمک می‌گرفتیم.

حسین انباری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی‌(ره) نیز در سخنرانی خود با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حبیب‌الله عسگراولادی خاطرنشان کرد: چهره قبل و پس از انقلاب وی این سوال را در ذهن نسل جوان ایجاد می‌کند که از وجود چنین شخصیتی چه استفاده‌ای می‌توان برد و این سوال بزرگی است برای کسانی که دوران انقلاب و حضور امام‌خمینی‌(ره) را تجربه نکرده و اکنون با این منابع عظیم رو به رو هستند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی که در ساعت پایانی آیین رونمایی از کتاب "خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی" به جمع حاضران در این نشست اضافه شد، سخنرانی خود را با تشکر به خاطر اهتمام به شخصیت‌های پیشکسوت انقلاب آغاز کرد و اظهار داشت: حبیب‌الله عسگراولادی تاریخ مجسم وضعیت معاصر کشور و تدوین خاطراتش برای زنده نگه داشتن هویت انقلاب، کار بزرگی است.

وی در ادامه ویژگی اصلی حبیب‌الله عسگراولادی را مجاهدت دانست و گفت: وی از روحیه و فکری جوان برخوردار است.

در پایان این مراسم عسگراولادی در سخنرانی کوتاه خود آیه‌‌ای از سوره یوسف را قرائت کرد و با تشکر از تمجیدهای سخنرانان این مراسم از وی، اظهار داشت: این تعریف‌ها اغلب و ناخواسته بر انسان اثر می‌کند و این اتفاق را گاهی در برخی از مسوولان می‌بینیم.

وی با اشاره به یکی از فرمایشات امام‌خمینی‌(ره) در جلسه‌ای با نمایندگان اولین دوره مجلس شورای اسلامی در جماران گفت: ایشان گفتند، اگر انسان بتواند خودش را در چارچوب انجام وظایفش قرار دهد، خدا برای او حفظ و حراستی معین می‌کند.

در پایان آیین رونمایی از کتاب "خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی" توسط حزب موتلفه اسلامی از وی تقدیر شد.

کتاب "خاطرات حبیب‌الله عسگراولادی" در قطع وزیری و 324 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و بهای 46 هزار ریال توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

این کتاب به زودی از سوی سایت پاتوق کتاب معرفی و توزیع می شود.

دوشنبه 25 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط