loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابی از استاد میرباقری درباره علوم انسانی

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

کتاب «گفتارهایی پیرامون تحول در کتاب علوم انسانی» به قلم حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری به همت انتشارات مؤسسه فجر ولایت منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «گفتارهایی پیرامون تحول در کتاب علوم انسانی»، به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری، در شش فصل تحول در علوم انسانی چیستی، چرایی، چگونگی، تحول در علوم انسانی حرکتی سیاسی یا فرهنگی، تحول در علوم انسانی تحول عملی، ضرورت وحدت سازمانی، تحول در علوم انسانی ضرورت عبور از عقلانیت سکولار، تحول در علوم انسانی مصاحبه استاد میرباقری و تحول در علوم انسانی مبانی و غایات علوم انسانی ـ اسلامی تدوین شده است.

مؤلف در فصل اول با عنوان «تحول در علوم انسانی چیستی، چرایی، چگونگی؟» می‌آورد: ایجاد تحول در علوم انسانی در امتداد انقلاب فرهنگی است و نقطه‌ای آغازین خوبی برای این حرکت می‌باشد. برای رسیدن به این مهم، حوزه و به ویژه دانشگاه باید مولد باشند؛ چون مکتبی که نتواند معادله تغییر تولید کند، حکومت را به مکتبی می‌سپارد که معادله دارد و در نتیجه ارزش‌های آن را در عمل می‌پذیرد.

به باور نگارنده، درگیری اصلی در تحول علوم انسان یدر میدان فرهنگی است نه سیاسی به این معنی که جریانی در کشور وجود دارد که در ظاهر یک جریان سیاسی است، اما در عمق یک جریان فرهنگی است. ممکن است بعضی از آن‌ها به حضور در میدان فرهنگی توجه نداشته باشند. بنابراین باید میدان درگیری را شفاف کرد که اگر این مطلب اتفاق بیفتد کم کم انگیزه‌های سیاسی به انگیزه‌های فرهنگی تبدیل خواد شد.

نویسنده معتقد است که موضوع تحول در حوزه دانشگاه، از دیرباز در محافب نخبگان علمی کشور مورد توجه بوده است و در مسیر این تحول، تاکنون حرکت‌های صحیح و ناصحیحی انجام شده است که امروزه آثار آن‌ها محسوس است و در صورت مواجهه‌ای نا‌آگاهانه با آن‌ها، به بیان مقام معظم رهبری، حوزه و دنشگاه منفعل یا منزوی خواهند بود. از طرف دیگر باید توجه داشت که تحول در حوزه دین پژوهی، باید همراه با تحول در دانشگاه باشد؛ زیرا امروزه نه مانند گذشته فقط علماء طبقه‌ مرجع هستند و نه مانند غرب، کارشناسان به عنوتان مرجع به حساب می‌آیند، بلکه جامعه با دو طیف مرجع و دو صنف و دو حوزه مفاهیم و در عقلانیت، اداره می‌شود.

وی می‌افزاید: انقلاب اسلامی نیز به دنبال ایجاد عدالت است؛ اما نه عدالت یک بعدی بلکه عدالتی که همه ابعاد انسانی را تحت پوشش قرار دهد. برای این منظور باید بازسازی مجدد را از اعماق جامعه آغاز کرد. موضوع اصلی درگیری امروز جامعه عبور از عقلانیت سکولار است به این معنی که ما می‌توانیم با باز تعریف عقلانیت بر اساس مبانی خودی بر سکوی قدرت جهان بایستیم و موازنه‌ قدرت را به نفع خودمان تغییر دهیم.

نویسنده در پایان می‌نویسد: تحول در علوم انسانی، در ذیل پروژه انقلاب فرهنگی نگریسته می‌شود؛ یعنی تحول در دانش‌های تخصصی به ویژه علوم انسانی، از ارکان انقلاب فرهنگی است و بدون آن نمی‌توان از تحول فرهنگی سخن گفت. علوم انسانی در دو دستگاه الهی و مادی از منزلت متفاوتی برخوردار و به همین جهت با علم انسانی غربی نمی‌توان برای جامعه مؤمنین برنامه ریزی کرد و آن‌ها را به غایت خلقشان رساند.

یادآور می‌شود، کتاب «گفتارهایی پیرامون تحول در کتاب علوم انسانی» به قلم حجت‌الاسلام سید محمدمهدی میرباقری به همت انتشارات مؤسسه فجر ولایت با شمارگان 2000 نسخه و در 150 صفحه و با قیمت 30000 ریال وارد بازار نشر شد.

گفتنی است این کتاب به همراه دیگر آثار مکتوب و تصویری و صوتی استاد میرباقری و دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 29 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط