loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

واکاوی جنگ نرم در کلام رهبر معظم انقلاب

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

کتاب از تهاجم فرهنگی تا جنگ نرم، واکاوی مختصات منازعه نرم در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجتبی احمدی، ابوذر زارع درخشان، حسین همازاده ابیانه در این کتاب به گردآوری و تبیین نظرات و دیدگاه های مقام معظم رهبری در مورد جنگ نرم و تهاجم فرهنگی پرداخته اند.

«تعریف و تبیین»، «تاریخچه»، «چرایی جنگ نرم»، «اهداف جنگ نرم»، «روش ها»، «بازیگران» ، «عوامل زمینه ساز»، «گروه های هدف»، «راهکارها»، «وظایف اقشار» و «فرجام نبرد» فصل های دهگانه کتاب را تشکیل می دهند.

گردآورندگان این اثر در بحث از تاریخچه جنگ نرم با نقل بیاناتی از رهبر معظم انقلاب به تبیین چگونگی آغاز این تهاجم بر علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته اند. در بخشی از این تاریخچه به نقل از ایشان آمده است: «آنها [امریکا] در آن دوره ده ساله اول [پیروزی انقلاب]، با توطئه براندازی سخت ـ جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی ـ شروع کردند؛ اما نتوانستند کاری بکنند. جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی، هر کدام به نحوی برای ملت ایران و جمهوری اسلامی یک فرصت شد. این ابرهای تیره ای که آنها روی سر ملت ایران راه انداختند، در دل خود، برای ملت ایران باران های نافعی داشت. جنگ، ما را مصمم و استوار کرد؛ تحریم اقتصادی، ما را به فکر اتکای به خود انداخت و همه این برکات را برای ما آورد. در دوره بعد، براندازی نرم را دنبال کردند ـ تهاجم فرهنگی و شیبخون فرهنگی ـ که آن هم به جایی نرسید و بعد از سال های متمادی، نتیجه این شد که حالا یک دولت متکی به اصول و با شعار اصول سر کار می آید، که پیداست تهاجم فرهنگی نتوانسته آن کاری که آنها می خواستند، بکند، بعد از این هم توطئه های دیگر در راه است، که ما باید خودمان را مصون کنیم.»

فصل نهم کتاب به راهکارها اختصاص یافته است. در این فصل راهکارها و فرمایشات راهبردی رهبر معظم انقلاب در مبارزه با جنگ نرم آورده شده است. در بخشی از فصل نهم ضمن توجه دادن به این نکته که در فتنه همه بایستی روشنگری کنند، از قول مقام معظم رهبری آمده است: «در جنگ صفین ما از آن طرف عمار را داریم که جناب عمار یاسر دائم ـ آثار صفین را نگاه کنید ـ مشغول سخنرانی است؛ این طرف لشکر، آن طرف لشکر، با گروه های مختلف؛ چون آنجا واقعاً فتنه بود دیگر؛ دو گروه مسلمان در مقابل هم قرار گرفتند؛ فتنه عظیمی بود؛ یک عده ای مشتبه بودند. عمار دائم مشغول روشنگری بود؛ این طرف می رفت، آن طرف می رفت، برای گروه های مختلف سخنرانی می کرد ـ که اینها ضبط شده و همه در تاریخ هست ـ از آن طرف هم آن عده ای که "نفرمن اصحاب عبدالله بن مسعود.." هستند، در روایت دارد که آمدند خدمت حضرت و گفتند: "یا امیرالمؤمنین ـ یعنی قبول هم داشتند که امیرالمؤمنین است ـ انا قد شککنا فی هدا القتال"؛ ما شک کردیم. ما را به مرزها بفرست که در این قتال داخل نباشیم! خوب، این کنار کشیدن خودش همان ضرعی است که یحلب؛ همان ظهری است که یُرکب! گاهی سکوت کردن، کنارکشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند.»

کتاب از تهاجم فرهنگی تاجنگ نرم واکاوی مختصات منازعه نرم در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین و با تلاش مجتبی احمدی، ابوذر زارع درخشان و حسین همازاده ابیانه در سال 1388 در 295 صفحه منتشر شده است.

گفتنی است کتابهای فراوانی در زمینه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 2 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط