loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمدرضا زائری: ذلک فضلالله

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین فضل الله | محمدرضا زائری

در نخستین روزهای سکونت در لبنان که هنوز با شرایط این جا آشنا نبودم و نمی دانستم که نباید مستقیما از کسی درباره دین و مذهبش پرسید (1) از جوان کتاب‎فروش نزدیک منزل که بعدا فهمیدم از اهل سنت، است پرسیدم: ببخشید، شما شیعه‎اید یا سنی؟ او که از سئوالم تعجب کرده بود کمی سکوت کرد و گفت: اگر منظور از شیعه سید فضل‎الله باشد، من شیعه‎ام !
آیت الله علامه سیدمحمدحسین فضل‎الله یکی از فرصت های منحصر‎به‎فرد روحانیت معاصر شیعه بود. آن بزرگوار گرچه در دوران حیات خود با انتقادات فراوان و شدید مواجه شد (که بسیاری از آن‎ها هم کاملا به‎جا بود) لیکن همیشه مرا به یاد روایت‎هایی چون « کونوا لنا زینا» و «جرّوا مودّه الناس الیکم و الینا» می انداخت.(2)

هر چند ذکر ویژگی‎های برجسته و خصوصیات متفاوت این روحانی پیشرو در مقالی مختصر نمی گنجد، اما خواهم کوشید به‎صورت گذرا برخی از این ویژگی‎ها را که از نزدیک دریافته و قابل توجه می دانم، یاد کنم:

پیش از هر چیز او نماد حضور اجتماعی و سیاسی و فعال و مؤثر روحانیت در زندگی و دارای شخصیتی چند بعدی بود. هم شعر می سرود و مقاله می نوشت و هم در موضوعات سیاسی بین‎المللی مواضع مشخص و صریح و روزآمد داشت. بسیاری از نسل گذشته در محیط شیعی لبنان وابستگی دینی و باورهای فکری خود را به او مدیونند. او از یک‎سو به سخنرانی های مذهبی و بیان احکام شرعی مشغول بود و از ‎سوی دیگر با مناجات ها و دعاهای شب‎های جمعه و ماه مبارک رمضان به ترویج معنویت می پرداخت. فراوانند کسانی که هنوز از نغمه دلنشین و سوزناک دعای کمیل او خاطره ها دارند.
سیدحسن نصرالله پیشوای مقاومت در گفت وگویی به سئوال من درباره شخصیت های اثر‎گذار در زندگی خود چنین پاسخ داد: «زمانی‎که من دانش‎آموز راهنمایی بودم، در منطقه سن الفیل در شرق بیروت زندگی می کردیم. در همسایگی این منطقه محله نبع قرار داشت و آن جا یک مرکز اسلامی بود که حضرت آیت الله سیدمحمدحسین فضل‎الله نماز جماعت اقامه می کردند. در فاصله 12 تا 15 سالگی یعنی حدود سه سال، هر روز در نماز جماعت و سخنرانی‎های‎شان شرکت می کردم. ایشان بر تدین و رفتارم تأثیر اساسی داشتند.» (3)

زمانی‎که انقلاب اسلامی ایران حضور چشم‎گیر خود را در بیروت نداشت و خبری از حزب‎الله نبود، ایشان با ترویج خط فکری امام خمینی و حمایت از مقاومت، بسیاری را به میدان آورد. او حتی تا همین اواخر هم علی‎رغم برخی مسائل و موضوعات، نسبت به حمایت از جمهوری اسلامی و جایگاه ولایت فقیه کاملا مراقب بود و به مناسبت های گوناگون بر این نکته اصرار می ورزید.
به یاد دارم که دو یا سه بار در این موضوعات سخن به میان آمد و ایشان نه تنها نسبت به اصل نظام و جایگاه رهبری اهتمام داشت و در پاسخ نقل سلام آقا به ایشان با نیکی و محبت از حضرت آیت الله خامنه ای یاد می کرد، بلکه در‎باره برخی انتقادها و برخوردهای حوزه قم - که تا حد تکفیر ایشان هم رسیده بود - با ملاحظه سخن می گفت و با ادب و متانتی شگفت ضمن اظهار تأسف نسبت به برخی سوء تفاهم ها از حوزه علمیه قم با تجلیل یاد می کرد.

آن مرد بزرگ نگاهی فراگیر و مقاصدی به فقه داشت و به‎خاطر شخصیت عملگرا و واقع‎بین خود برای فعال کردن دین در عرصه زندگی می کوشید. بر خلاف رویه رایج در سنت مراجع یعنی احتیاط فراوان او در این عرصه، بسیار جرئت و جسارت داشت و تلاش می کرد تا به‎جای غفلت از اصل پرسش ها، پاسخی روزآمد برای آن‎ها بیابد، و البته ورود در چنین میدان خطرناکی بی‎خطا و اشتباه نیز ممکن نیست، لیکن او ترجیح می داد که به جای توقف به راه خود ادامه دهد.(4)
روحیه اجتماعی و روابط عمومی بسیار خوبی داشت. (5) مهربانی و تواضع و سعه صدر او در اولین برخورد با هرکسی حتی کودکان و نوجوانان کاملا جلب توجه می کرد و همین باعث توفیق فراوان او در معرفی و تبلیغ دین می شد و همگان را به سوی او می کشاند. او مانند برخی از روحانیان و مبلغان دین نبود که گمان می کنند محبوبیت ضد ارزش است و با رفتار و گفتار خود همه را از خود - و در نتیجه مضمون دعوت خود - بیزار و پراکنده می سازند.

شرایط زمان و مسائل روز را بسیار خوب درک می کرد و دلیل آن پیش از گستردگی ارتباطات و برخورداری از مشاوران ارزشمند، به خصوصیات فردی او برمی‎گشت که در درک و فهم مخاطب استعدادی ذاتی داشت. یک‎بار می فرمود: (نقل به مضمون) «من وقتی با گروهی ملاقات دارم که مثلا خبرنگاران فرانسوی هستند، دیگر سید محمدحسین نیستم، بلکه خودم را جای آن‎ها می گذارم و از چشم آن‎ها به همه چیز نگاه می کنم و در هنگام گفت وگو با آن‎ها یک خبرنگار فرانسوی می شوم تا بتوانم اسلام و تشیع را طوری عرضه کنم که درک کنند.» (6)
نگاه مؤسساتی و تشکیلاتی او را نیز در کمتر روحانی می توان یافت. مراکز متعدد و مختلفی از مجله بسیار موفق مخصوص کودکان و نوجوانان که توسط عروس ایشان اداره می شود تا مؤسسات خیریه ایتام و مدارس و نهادهای تبلیغی و رادیو و کانال تلویزیونی همه نشان دهنده اهتمام گسترده او بوده‎اند. یک ویژگی دیگر ایشان - علاوه بر حمایت از مقاومت - که او را در موضع و محور امام خمینی قرار می داد، دیدگاه وحدت‎گرای او در مسائل دینی و مذهبی بود. وی به‎شدت بر پرهیز از اختلاف‎آفرینی مذهبی می کوشید و تلاش می کرد تا نه تنها در داخل اسلام با اهل سنت به‎عنوان برادران واقعی در یک جبهه بر علیه دشمن مشترک قرار گیرد، بلکه داعیه‎دار گفت وگو با مسیحیت نیز بود و در این عرصه آثار و برکات فراوان از خود به‎جای گذاشت و در آرامش اوضاع و ایجاد مسالمت و روابط حسنه بسیار موفق بود.

شاید نتوان هیچ‎کس را با امام موسی صدر مقایسه کرد، اما می توان گفت او در عمل بیشترین شباهت را با عملکرد آن رهبر پنهان داشت و یکی از این شباهت ها در صبر و تحمل فراوان بود. به دلایل گوناگون - که بیان آن‎ها در این مختصر نمی گنجد - او همواره از جهات مختلف آماج ناسزا و حمله بود، اما هیچ‎گاه در برابر این برخوردها از اعتدال و آرامش خارج نشد و با صبر مثال‎زدنی خود همه چیز را تحمل کرد.
هیچ‎کس بعد از خاندان پیامبر، معصوم و بی‎عیب نیست و «لکل عالم هفوه» در میان همه غیرمعصومان، اما نام سید محمدحسین فضل‎الله همواره به نیکی و امتیاز خواهد درخشید و الگویی برای داعیان و مبلغان دینی در عرصه گسترده جهان امروز خواهد بود و ذلک فضل‎الله یؤتیه من یشاء...

(1) اگر از ظاهر فرد چیزی معلوم نباشد، معمولا با پرسیدن نام یا نام‎خانوادگی یا محل سکونت یا روستای زادگاهش این موضوع را متوجه می شوند.
(2) برای ما - اهل بیت - سبب افتخار باشید و محبت مردم را به خود و در نتیجه به ما جلب کنید.
(3) نصرا... - نشر مستند (فرهنگسرای پایداری) - تهران - 1386
(4) امیر‎مؤمنان در عهد خود به مالک‎اشتر صراحتا بر دوری از ترس و خطر پرهیز از اقدام تأکید می کنند.
(5) فقدان این ویژگی باعث شد که مرحوم شیخ مهدی شمس‎الدین علی‎رغم جایگاه علمی و قابلیت های والای فکری که در لبنان بی‎نظیر بود هیچ‎گاه چنین شرایطی را پیدا نکند.
(6) همین مسئله باعث شده بود تا ایشان حضور بین‎المللی بسیار گسترده ای داشته باشد و هم جیمی کارتر، رییس‎جمهوری اسبق آمریکا، در ضاحیه بیروت به دیدن ایشان بیاید و هم مؤسسه نشنال جغرافیک وقتی در کتاب «به نام خدا» قصد انتخاب یک رهبر دینی شیعه دارد به سراغ او برود.

منبع: هفته نامه پنجره، شماره 52

دوشنبه 2 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط