loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «اهل بیت پیامبر(ص) در شعر شاعران کرد»

نویسندگان مرتبط : بهروز خیریه

همزمان با میلاد نبی اکرم(ص)، کتاب «اهل بیت پیامبر(ص) در شعر شاعران کرد» به اهتمام بهروز خیریه از سوی موسسه کتاب فردا منتشر شد. این مجموعه نخستین و جامع‏ترین مجموعه شعری است که از شاعران کردزبان درباره اهل بیت پیامبر(ص) گردآوری و به زبان فارسی ترجمه شده است.
در این مجموعه اشعاری از شاعران برجسته کرد مانند ملا پریشان دینوری، مه حوی، ئیل به یگی جاف، مولانا خالد نقشبندی، مستوره اردلان، مولوی کرد، جعفر قلی زنگلی، شارق هرسینی، غلامرضا خان ارکوازی، قانع مریوانی، شیخ محمد سمیرانی، ترکه میر، شیخ رضا طالبانی، حه مدی ساحیب قه ران، سید احمد حسینی، بیخود، علی نقی دبیر، منوچهر خان کولیون، ملا احمد نودشه ای، ملا محمد خاکی، میرزا عبدالقادر پاوه ای، سید حسن سورین بانه، فقیه قادر، ماموستا زیور، میرزا عبدالله خادم، ملک الکلام مجدی سقزی، الله مراد هرسینی، شیخ عبدالرحمن خالص، شیخ محمود شافعی کرد، سید عبدالعزیز گیلانی، ملا عباس حیلمی، غریق، شامی کرماشانی، ماموستا سیف القضات، جوهری سنندجی، اردلان سنندجی، حیرت سنندجی، ماموستا مینه جاف، حزین سقزی، حاج محمود محمدی طالبانی قادری، ملا حسن جوهری، حقیقی بوکانی، سید کامل امامی، سید محمد طاهر سیدزاده هاشمی، گلشن کردستانی، سید ابراهیم ستوده و... آمده است.
بهروز خیریه، گردآورنده این کتاب در بخشی از مقدمه‏اش بر این مجموعه شعر می نویسد: «بزرگداشت شأن و منزلت اهل بیت پیامبر(ص)... تنها به ادبیات فارسی محدود نمی شود و تنها مختص شاعران شیعه مذهب نیست، بلکه مسلمانان از هر مذهبی و با هر نحله فکری در این زمینه قلم را به گردش درآورده‎اند و آثار شعرا در نواحی مختلف سرزمین‏های مسلمانان سرشار از اینگونه اشعار است. یکی از عرصه‏هایی که به خوبی بیانگر این مدعاست، اشعاری است که شاعران کُرد -که غالباً هم اهل تسنّن و شافعی مذهب بوده‏اند- در این رابطه سروده‏اند. راستی که باغستان ادبِ کُردی آراسته به گلهای رنگارنگی است که از این دریا سیراب شده اند. شاعران اهل سنت، همواره دیوان اشعار خود را با مدح پیامبر اسلام(ع) و خاندان مکرمش آغاز کرده اند...»
وی در ادامه می نویسد: «به همین سبب در این مجموعه سعی نموده‏ام بخشی از اشعار شاعران کرد، در مدح و رثای اهل بیت پیامبر(ص) را ـ که این شاعران به زبان مادری و به لهجه های مختلف سروده اند ـ تقدیم عزیزان نمایم.»
وی درباره شیوه کارش در این مجموعه می نویسد: «در این کتاب ابتدا شرح حال مختصری از شاعران مورد نظر درج شده، سپس نمونه های شعر شاعران به همراه ترجمه‏ای ساده و روان از شعر مورد نظر به فارسی آورده شده است. در ترجمه اشعار، سعی کرده ام حتی الامکان ترجمه به مفهوم اصلی شعر نزدیک باشد. در ضمن برای بهره برداری مؤثر از محتوای اشعار، در کنار واژگانِ خاص که به آیه ای از کلام الله مجید یا حدیث نبوی یا روایتی اشاره شده است، شماره‏ای در میان [ ] ثبت شده و در بخش حواشی و تعلیقات ـ که آخرین بخش کتاب است ـ آیات، احادیث و واژگان خاص شرح داده شده است.»
موسسه کتاب فردا این مجموعه شعر را در 420 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1500 نسخه و قیمت 75000 ریال به جامعه فرهنگی و مذهبی کشور عرضه کرده است.
برای تهیه این کتاب ارزشمند می‏توانید به سایت پاتوق کتاب به نشانی www.BookRoom.ir یا موسسه کتاب فردا 02517746992 (قم، بلوار بسیج، کوچه 30 ، پلاک 6) و فروشگاه محصولات فرهنگی معتبر در سراسر کشور مراجعه کنید.

سه‌شنبه 3 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط