loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راه و رسم طلبگی در هفت دفتر

نویسندگان مرتبط : محمد عالم زاده نوری

چاپ نخست مجموعه کتاب «راه و رسم طلبگی (در هفت دفتر)» تالیف محمدعالم‌زاده نوری، با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی موسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مجموعه با هدف تبیین عالم طلبگی و ترسیم فضای عمومی فعالیت‌های حوزوی، خطاب به طلبه مبتدی نوشته شده و در قالب نامه‌ای ساده و داستان‌واره‌ای صمیمی، تلاش می‌کند طلبه را با هویت خویش آشنا سازد.

دسته‌ای از چالش‌ها، به صورتی بومی و طبیعی فضای فکری طلاب مبتدی را اشغال کرده‌اند و پیوسته اذهان آنان را آزار می‌دهند. از بد روزگار، این سوال‌ها و ابهام‌های درشت که گاهی با سرنوشت طلبه پیوند دارند، بسیار مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. نه زمان درخوری برای بحث و بررسی آنها هزینه و نه بررسی عالمانه و جامعی نثارشان می‌شود و نه به نتیجه قانع کننده‌ای می‌رسند. چنانچه در فضای کم‌رمقی، بحث و تبادل نظری صورت ‌پذیرد، محصول فکری آن ثبت و نگهداری نمی‌شود و با اندیشه دیگران گره نمی‌خورد. در بیشتر مواقع هرطلبه‌ای این مباحث را از صفر آغاز و در نیمه راه رها می‌کند و بنای عمل خود را بر اصول عملیه که احکام ظرف «تردید» است استوار می‌سازد!

این کیفیت خسارت‌بار، موجب فرسایش توان فکری و روحی طلبه می‌شود و توده انبوهی از عنصر گران‌بهای زمان را تباه می‌سازد. از میان پاره‌ای از این چالش‌ها می‌توان به «مواجهه دایم با سوال "چه باید کرد؟"، عجز از تشخیص وظیفه، فقدان قدرت تشخیص اهم و مهم، نداشتن ملاک اولویت‌بندی در وظایف، تحیر، ابهام در هدف و مسیر»، «اختلاف یا تعارض اقوال، آرا، ارشادات و هدایت‌ها و ناتوانی در داوری میان آنها، تعدد یا تضاد الگوها و در نهایت سردرگمی، «سستی، بی‌انگیزگی، عجز از اجرای برنامه‌ها و تصمیم‌ها، تعلل در اقدام، تسویف» و «ابهام در آینده اجتماعی، روشن نبودن چشم‌انداز وسیع کاری و مسوولیت سترگ آینده» اشاره کرد.

همچنین مسایلی از قبیل ازدواج، تبلیغ، معمم شدن، انتخاب هم اتاق و هم بحث، شناخت استعداد و تخصص علمی، نوع مواجهه با مراکز تخصصی و موسسات وابسته به حوزه، جهش تحصیلی، فعالیت سیاسی و فرهنگی، و ... که نیاز به آگاهی‌های فراوان از ماهیت موضوع و مناسبت آن با هویت طلبگی دارند، از دیگر دغدغه‌های این دوره به شمار می‌آیند.

به اعتقاد نویسنده این کتاب، این فهرست که فراگیرترین و اساسی‌ترین دغدغه‌های طلاب را دربردارد،‌ مجموعه عواملی است که آمار انصراف یا انحراف از ادامه مسیر پرشکوه طلبگی را بالا برده است. واقعیت آن است که در شرایط موجود، فرایند تصمیم‌گیری و انتخاب، در موارد زیادی برای طلبه دشوار و پر مولفه است. برای هریک از این تصمیم‌ها، هرطلبه باید مسیر طولانی‌ای را طی کند و مراحل فراوانی را پشت‌سر گذارد. این دشواری‌ها اغلب در مقام عمل به صورت کلافه‌کننده‌ای طلبه را از برخی مطلوبیت‌ها منصرف می‌کند. از این‌رو گاهی برای تصمیم‌گیری و انتخاب، به اصول عملیه و قرعه و استخاره و ... یا تعبد بدون منطق و پیروی بدون بصیرت رهنمون می‌شود. حاصل این ماجرا، پایین آمدن سطح تصمیم‌گیری‌ها و از دست دادن فرصت‌ها و امکانات خواهد بود. در چنین شرایطی بر همه مربیان دلسوز لازم است که با امداد فکری و روحی طلبه، مراحل تصمیم‌گیری را برای او کم کنند و از این همه سنگینی و دشواری بکاهند.

تمام این مشکلات در سه مقوله کلان «سرگردانی»، «بی‌انگیزگی» و «ناتوانی» جای می‌گیرد. بر این اساس تلاش همه مربیان در اهدافی مانند «آگاهی‌بخشی»، «انگیزه‌سازی» و «توان‌افزایی» خلاصه می‌شود. آگاهی و انگیزه، انسان را به اقدام و عمل سوق می‌دهد. عمل و حرکت نیز باعث تقویت توان می‌شود.

این مجموعه در هفت عنوان «ارزش و افتخارات طلبه»، «هویت طلبه و معنای طلبگی»، «طلبه در دوران رشد و تحصیل»، «طلبه و برنامه زندگی»، «طلبه و جهت‌گیری تخصصی»، « علم دیگر» ‌و «طلبه؛ نشاط و طراوت طلبگی» تنظیم شده است.

چاپ نخست مجموعه کتاب «راه و رسم طلبگی (در هفت دفتر)» در شمارگان 5000 نسخه، هر مجلد 10000 ریال و بهای دوره 70000 ریال، راهی بازار نشر شد.

مجموعه هفت جلدی فوق در سایت پاتوق کتاب و موسسه کتاب فردا موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 11 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط