loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحولات خاورمیانه و وظایف نهادهای داخلی

بسم الله الرحمن الرحیم

لُا اِلُهَ اِلَّا اللهُ وَحدَهُ وَحدَهُ وَحدَهُ، اَنجَزَ وَعدَهُ وَ نَصَرَ عَبدَهُ وَ اَعَزَّ جُندَهُ وَ هَزَمَ الاَحزابَ وَحدَهُ

قیام­های مردمی صورت گرفته در جهان اسلام و سقوط دیکتاتورهای مورد حمایت غرب یکی پس از دیگری نوید بخش بیداری اسلامی در جهان اسلام است. پیرامون حوادث فوق جنبش عدالتخواه دانشجویی برخود لازم دید نکاتی را خطاب به مردم ، نخبگان و مسئولین بیان نماید.

۱٫ بی شک حرکت­های عظیم مردمی در نقاط مختلف جهان اسلام که با انگیزه های اسلامی و با حضور موثر ملتها صورت گرفته است، الهام گرفته از حرکت تاریخ­ساز مردم کشورمان به رهبری بزرگ­مرد تاریخ حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی بوده است. و چه کوته بین اند آنان که به دنبال ارتباطات عینی انقلابها با انقلاب اسلامی ایران می گردند؛ که به خیال خامشان با برچسب “ایرانی” زدن به این انقلابها، بدنه مردمی آن را انکار کنند. چه ارتباطی عمیق تر از ایمان قلبی به اسلام عزیز؟ این انقلاب­ها همانند انقلاب اسلامی مردم ایران، نشات گرفته از اصل ظلم ستیزی -که باعث نفی دیکتاتورها در داخل و نفی نظام سلطه و خروج از تحقیر استکباری غرب است- بوده و نقش شعائر اسلامی در تمامی این حرکت­ها به وضوح قابل مشاهده است.

۲٫ نظام سلطه که زخم خورده از نظام اسلامی در طول سه دهه استقامت و مبارزه بوده است، با این قیام­های مردمی که الهام بخش آنان حرکت نظام اسلامی است، ضربتی غیرقابل جبران خورده است و مطمئنا تمام تلاش خود را برای حفظ منافع و رسیدن به اهدافش انجام می­دهد. حادثه ۲۵ بهمن که در خیابان­های تهران رخ داد یکی از همان مکرها و کیدهای نظام سلطه بود تا به وسیله آن بتواند کمی بر زخم­های خود مرهم گذارد که البته موثر نیافتاد. نظام دنیای استکبار و در راس آنان آمریکا، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با منحرف کردن حرکت­های شکل­گرفته در سطح جهان اسلام، آنها را از اهداف اصلی خود که همانا استقلال و بیرون آمدن از سیطره خارجی، پیاده کردن اصول و احکام اسلامی، مبارزه با نظام سلطه و دفاع از آرمان بلند فلسطین است، دور نماید. به فضل خدا و با هوشیاری نخبگان و متفکرین و عموم مردم جهان، این حرکت­ها به اهداف خود خواهند رسید و نظام سلطه بیشتر از پیش ضعیف خواهد شد.

۳٫ کشتارهای وحشیانه صورت گرفته در برخی از این کشورها چون لیبی و یمن، نشان داد که کسانی در این چند دهه حکومت را در کشورهای عربی در دست داشته­اند که نه مسلمان بوده اند و نه مردمی. چه کسی باور می­کند که حاکم یک کشور مسلمان با توپ به اعتراضات به حق مردم خویش جواب ­دهد؟! سکوت کشورهای غربی که از حامیان و هم پیمانان دیکتاتورهایی همچون قذافی هستند وسکوت جوامع بین المللی که خود را داعیه دار دفاع از حقوق بشر می­دانند نشان از پوچ بودن ادعاهای آنان و استفاده ابزاری از مفاهیم زیبا و مردم پسند برای فریب مردم جهان دارد. تنها زمانی به حربه حقوق بشر متوسل می­شوند که اهداف شومی در سر داشته باشند. خبرهایی حاکی از برنامه ریزی سران استکبار برای حمله به کشور لیبی به بهانه­ی حمایت از حقوق مردم لیبی به گوش می­رسد. کیست که نداند این حرکت خود فریبی برای به دست گرفتن منابع غنی نفتی مردم لیبی است. دنیای اسلام باید بیدار باشد و اجازه ندهد که سران استکبار بار دیگر زخمی بر پیکر مسلمانان وارد نموده و باری دیگر افغانستان و عراقی دیگر بیافرینند.

۴٫ حرکت­های شکل­ گرفته در منطقه که متاثر از انقلاب اسلامی است، نیازمند همراهی و حمایت جریان­ها و نهادهای مختلف در داخل کشور می باشد؛ همچنین گزافه نیست که گفته شود متقابلا جریانها و نهادهای داخلی نیز به حمایت از این خیزشها نیاز داشته و وظیفه ای تاریخی در این برهه از زمان بر عهده دارند. در این میان نهادهایی چون صدا و سیما، وزارت امورخارجه و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها و نهادها، وظایف مشخصی دارند که در ادامه بیان شده و جنبش عدالتخواه دانشجویی با ارائه برخی پیشنهادات و راهکارهای قابل اجرا، انتظار حرکتهای جدی از مسئولین امر دارد.

۵٫ صدا و سیما با پوشش خبری مناسب از حرکت­های مردمی توانسته است مخاطب داخلی و خارجی را نسبت به حوادث روی داده آگاه کند، که خود اقدامی درخور تقدیر است. شبکه العالم و پرس­تی­وی به خوبی توانسته­اند رسالت بین المللی خود را در این زمان به انجام رسانند. در شبکه­‌های ­داخلی نیز اخبار و تحلیل­های مناسبی ارایه می­گردد. اما نکته ­اصلی آنجاست که صدا و سیمای جمهوری اسلامی نباید به این حد از انجام تکلیف اکتفا کرده و قانع باشد. مخاطب صدا و سیما نیاز به داشتن نگاهی عمیق به این حرکت­ها دارد و برای برطرف نمودن این نیاز، تنها خبر و تحلیل های خبری کافی نیستند. رسانه ملی باید با به صحنه آوردن تمامی امکانات خود از ابزارهایی مانند مستند، فیلم و ­برنامه­هایی برای آشنایی تاریخی و فرهنگی با امت اسلامی و تبیین وحدت اسلامی در قالبهایی جدید و مردمی و پاسخ به برخی شبهات مطرح نیز غفلت نورزد. صدا و سیما به خوبی می­تواند با ساخت مستند­های قوی، ارتباط میان انقلاب اسلامی مردم ایران و انقلاب­های اسلامی در حال رخ دادن در کشورهای اسلامی منطقه را نشان دهد. استفاده از ابزار هنر برای عمق بخشی به آگاهی مردم از جهان اسلام بسیار ضروری و مورد نیاز است. همچنین این زمان فرصت بسیار مغتنمی است برای بازخوانی و تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی، مولفه ها و شاخص های اسلام حامی پابرهنگان و مستضعفان و سیلی خوردگان از طواغیت و یا همان اسلام ناب محمدی (ص) و خط امام (ره) در مقابل اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام مقدس نماهای بی‌شعور حوزه‌های علمی و دانشگاهی، اسلام ذلت و نکبت، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه‌ها و در یک کلمه اسلام آمریکایی. و مسلما تبیین این تقابل برای بیمه کردن بیشتر این انقلاب در مقابل نسخه های تقلبی آن ضروری می‌نماید. به نظر می­آید این ضعف رسانه ملی، ریشه در همان ضعف قدیمی آن یعنی عدم وجود نگاه جامع و جهانی به اسلام و مسایل جهان اسلام، عدم ارسال خبرنگار و مستندساز به بسیاری از کشورهای مخصوصا مستضعف جهان و تغزیه از خروجی خبرگزاری‌های در خدمت سلطه‌گران دارد که ان شاء الله انقلاب­های مردمی صورت گرفته در جهان اسلام، فرصتی است برای جبران این ضعف تاریخی.

۶٫ وزارت امورخارجه که مجری سیاست­ خارجی جمهوری اسلامی ایران است، وظیفه­ای بسیار سنگین در دفاع از حقوق مستضعفین سراسر جهان دارد. سئوالی که به طور مشخص باید از وزارت خارجه پرسید این است که چرا سفیر کشورمان از لیبی فراخوانده نمی شود؟ دیکتاتور قذافی با به راه انداختن حمام خون، عدم مشروعیت خود را بیش از پیش اثبات کرده است. جای این سئوال باقی است که چرا روابط کشورمان را با این فرد خونخوار به حال قطع نکرده و یا حداقل به حالت تعلیق در نمی­‌آوریم؟ این وظیفه حداقلی وزارت امورخارجه و وزیر آن در حمایت از انقلاب مردم لیبی است. لازم است که وزیر محترم خارجه به این سئوال پاسخ دهند که برای دفاع از حقوق مردم بی­دفاع لیبی و نیز دفاع از مردم دیگر ملتهای غرق در خون کشورهای اسلامی چه حرکت­های بین المللی انجام داده اند؟

۷٫ جمهوری اسلامی ایران درگذشته قراردادهایی با کشور لیبی در بخش نفت داشته است. حال که دیکتاتور خونخوار لیبی نامشروع بودن خود را به جهانیان اثبات کرده است، باید هرچه سریعتر نسبت به لغو قراردادهای نفتی اقدام نماییم. هر میزان فروش نفت لیبی، به معنای به دست­ آوردن تجهیزات سرکوب مردم از سوی قذافی سفاک است و لذا مسئولین کشور باید تمام تلاش­های خود را برای جلوگیری از این جنایت انجام دهند. لغو قراردادها و خروج متخصصین ایرانی حداقل کار ممکن است که باید هرچه سریعتر انجام پذیرد.

۸٫ از مسئولین قوه قضاییه و سازمان کنفرانس اسلامی به خصوص مسئولین فعال در حوزه حقوق بشر می خواهیم که محاکمه این سفاک خونریز و دیگر دیکتاتورهای منطقه را که بر انسانهای بیگناه آتش گشوده اند، در دادگاههای بین المللی پیگیری کرده و همچنین در دادگاههای داخلی اقدام به محاکمه این جنایتکاران نمایند. هرچند که پیگیری سرنوشت امام موسی صدر و برگزاری دادگاه محاکمه قذافی خائن سالها جزو مطالبات مردم و جوانان انقلابی ایران بوده است.

منبع: سایت عدالتخواهی

دوشنبه 16 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط