loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماهنامه تحلیلی «راه» جدید منتشر شد

شماره ۵۰ – ۵۱ ماهنامه فرهنگی- تحلیلی راه، ارگان دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد. این شماره، ویژه آبان، آذر و دی ماه ۱۳۸۹ است که در ۱۷۶ صفحه بر روی پیشخوان ها قرار گرفته است.

«برکت ۳۲ سال ایستادگی» عنوان گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در است که به عنوان سرمقاله این شماره منتشر شده است.

«از منای حسینی تا منای خمینی، تفسیر خطبه منای امام حسین(علیه السلام) از زبان امام خمینی»، گزیده ای از کتاب «ولایت فقیه» حضرت امام است که در پرونده ای با عنوان «انفجار نور» ویژه انقلاب اسلامی در این شماره از نشریه راه منتشر شده است. در همین پرونده، نوشتاری از حجت الاسلام مهدی همازاده از فعالان جبهه فرهنگی با عنوان «بازیگوشی جوانانه طلاب» به چشم می خورد که به آسیب شناسی حوزه های علمیه پرداخته است.

در این شماره هم همچون شماره های گذشته نشریه، به دو موضوع ویژه «تدوین تاریخ شفاهی انقلاب» و «جبهه فرهنگی انقلاب» نیز پرداخته شده است. گفتاری از پرویز امینی نویسنده کتاب جامعه شناسی ۲۲ خرداد در همایش تشکلهای جبهه فرهنگی انقلاب در همدان با عنوان «متدولوژی امام در تعریف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» در همین راستا است. نعمت اله سعیدی، منتقد سینما و رسانه هم در مطلبی با عنوان «تجربه های نو در نگارش تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی» به معرفی و نقد کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب» اثر مجید جعفری لاهیجی پرداخته است که اخیرا منتشر شده است.

«آبروی ملک علم» عنوان پرونده ای پیرامون زندگی شهید دکتر مجید شهریاری است که شامل گفتگو با خانم قاسمی همسر شهید، آیت اله جوادی آملی، استاد مهدی طیب استاد اخلاق شهید، خاطراتی از شهید شهریاری به روایت شاگردانش و گفتگو با یکی از همکاران ایشان،

پرونده هنر- رسانه این شماره میزبان دو مستندساز جوان و با آتیه است.

«اعتراض انکارشدگان به سینمای خواب زده» گزارشی است از برگزاری جشنواره فیلم عمار که دی ماه گذشته با معرفی فیلم های برتر به پایان رسید. «باید حرف خودمان را بزنیم» گفتگوی حسین بدری با حسین شمقدری، کارگردان مستند «یزدان تفنگ ندارد» و رتبه نخست این جشنواره است. طه رضا نیرهدی، بازیگر این فیلم هم در مطلبی با عنوان «تفنگ یزدان» خاطراتی از ساخت این فیلم را بیان کرده است.

«بدون احمدی نژاد هم این گفتمان باز تولید می شود» گفتگوی رضا نساجی با میلاد دخانچی، مستندساز جوان ایرانی است که سالها در کانادا زندگی کرده و در حال حاضر برای شبکه جهانی پرس تی وی فیلم می سازد،

محمد ولوی هم در گزارشی با عنوان «زمینی با قاعدة بازی خودی: گشتی در شبک ههای اجتماعی پاک» نگاهی دارد به چند شبکه اجتماعی با رویکرد ارزشی که با تلاش وبلاگ نویسان انقلاب اسلامی بوجود آمده است.

یک سال زندگی با اهل کوفه، عنوان گفت و گویی است که با صادق کرمیار، نویسنده رمان «نامیرا» انجام شده، علی داودی هم در یادداشت «صدای سربازان فیل به دوش» کاریکاتورهای مازیار بیژنی را مورد ارزیابی قرار داده است.

پرونده تاریخ این شماره راه هم شامل مطلب «بدریون در تنگة جمل: گذری بر ریزشها و رویشها در صدر اسلام» از مهدی همازاده است که به ۱۲ ریزش و ۱۲ رویش در میانه اصحاب رسول (ص) و حضرت امیر (ع) را در دوران خلافت حضرت علی بر می شمرد.

اصل هشتم

«سنگر انفرادی زندان» بخش آخر از دست نوشته های حجت الاسلام جهانشاهی (طلبه سیرجانی) در انفرادی بازداشتگاه موقت است. در همین موضوع، گفتگویی مفصل محمدجواد کربلایی به نمایندگی از سایت الف با علیرضا جهانشاهی با عنوان «عدالتخواهان را علیه فساد منسجم می کنیم» نیز منتشر شده که در این گفتگو، طلبه سیرجانی متن و حاشیه تلاشهای چند ساله اش برای مبارزه با فساد و نیز توقعاتش از مسئولان در این مسیر را شرح داده است.

اقتصاد

پرونده اقتصادی این شماره راه نیز همچون چند شماره اخیر با موضوعیت تفکر و عمل جهادی، منتشر شده است. «خودکفایی در کشاورزی؛ آری یا نه؟» نقدی است بر «گفتار جبهه مغفول اقتصاد» ) منتشر شده در راه ۴۹). مطلبی است

«دو دقیقه وقت برای اقتصاد اسلامی» متن خلاصه شده گفته های دکتر زریباف، از محققان باسابقه در اقتصاد اسلامی که در گردهمایی ۱۸ آذر فعالان اقتصاد اسلامی در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی بیان شده است.

«سیستم اقتصاد یک روستا: اورازان، از چشم جلال آل احمد» گزینشی از توصیفات مردم نگارانه جلال آل احمد در کتاب «اورازان» به قلم مرضیه فروزنده است.

جبهه فرهنگی

«هر کس یک تخصص: گفتاری درباره ضرورت تشکیل مراکز تخصصی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» حاصل گفتگوها و صحبت های طرح شده در کارگاهی با عنوان «ضرورت تشکیل مراکز تخصصی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» است که در همایش تشکلهای جبهه فرهنگی انقلاب در همدان برگزار شد.

متن گفتارهای روح الله ایزدخواه با موضوع توسعه اقتصادی و عنوان «می خواهد تهران باشد یا نهبندان» و سخنرانی محسن صفایی فرد درباره تاریخ هنر انقلاب، با عنوان «در حضور تاریخ دروغ می گویند» که در همین همایش ارائه شده ، نیز در این پرونده به چاپ رسیده است.

«چمران، چه گوارا، ژاوی و دیگر چریکهای تاریخی!» به قلم سید مجتبی قریشی، جستجویی شخصی است در پی یافتن چرایی از اهمال هنرمندان و مسئولان هنری به تکریم چهره های انقلاب، آنهم در شرایطی که انواع و اقسام پوسترها و کارهای هنری به موضوع چریک ها و شخصیت های انقلابی جهان در دسترس مردم قرار دارد. «سایه سنگین توزیع» به قلم مهدی فقیهی نژاد هم، نگاهی دارد به همین موضوع توزیع محصولات فرهنگی. «۶ متر از جبهه فرهنگی انقلاب» نیز گزارشی است از محمد حسین جمالزاده که به یکی از همین مراکز توزیع فرهنگی در شهرستان فسا در استان فارس می پردازد. جعفر عابدی هم گزارش مشابهی از یکی از نمایشگاه های کتاب در شهرستان طرقبه خراسان با عنوان «نمایشگاه کوچک؛ کتابهای بزرگ» تهیه کرده است.

یاسر عسگری، فعال سابق دانشجویی هم در یادداشتی با عنوان «چه کنیم؟» به بیان بیست نکته درباره فعالیت ها و مدیریت تشکلهای فرهنگی، پرداخته است. علی محمد مودب هم یادداشت کوتاهی با عنوان «دو تذکر درباره کار فرهنگی» در رابطه با اولویت های کار در جبهه فرهنگی انقلاب دارد.

حسن سلطانی، در یادداشتی با عنوان «پایه های تاریخ انقلاب» پیشنهادهایی درباره ثبت تاریخ شفاهی انقلاب ارائه کرده است. گفتگو با عیسی سلمانی، پژوهشگر تاریخ جهاد سازندگی هم با عنوان «تاریخ ۱۲ هزار رانندة کامیون» در همین راستا انجام شده است. فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در شهرستان ها هم گفتگو هایی با منصور دروشی، فعال انقلابی اصفهان، محمد خرمدل در تبریز و نیز با دکتر پوریزدان پرست، از دانشجویان خط امام در تسخیر لانه جاسوسی و استاد فعلی دانشگاه شیراز داشته اند که به ترتیب با عناوین با عنوان «شوروی به خاطر ما آماده باش داد»، «پاتوق مان مسجد بود» و «مرجع عالیقدر… بجای امام» به چاپ رسیده است.

«حنظله ای به نام یوسف» گزیده ایست از کتاب «کام یوسف» نوشته محمد طیب که به زندگی شهید کامبیز (یوسف) ملک شامران، از شهدای عرصه ادبیات کودک و نوجوان پرداخته است.

کودتای حاج عباس در مسجد، عنوان مطلب دیگری است که با هدف ثبت چهره ها و پاتوق های فرهنگی انقلاب، و با یادی از ذاکر اهل بیت، مرحوم شیخ عباس حجتی منتشر شده است.

«در جستجوی خواجه نصیر قرن پانزدهم» تقریظی از خانم مرضیه فروزنده بر مقاله “عوامل موثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی- دکتر گلشنی” است که در پرونده اندیشه شماره ۵۰ و ۵۱ راه منتشر شده. “جلال از همه غربزده تر بود” هم عبارتی از دکتر ابراهیم فیاض است که در میزگرد “جامعه شناسی ایرانی” با حضور ایشان و دکتر تقی آزاد ارمکی جامعه شناس در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ایراد شده و در این پرونده با تیتر «دانشگاه و رقابت در مصرف علم» منتشر شده است.

در این پرونده، همچنین متن پیاده شده سخنرانی دکتر حسین کچویان، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «فوران نقد و نارضایتی» نیز انتشار یافته است.

رایزن شهید، عنوان پرونده ایست درباره شهید صادق گنجی، رایزن فرهنگی ایران در لاهور که در سال ۶۹ به دست وهابیون به شهادت رسید. در این پرونده که به همت امین روحانی تدوین شده، گفتارهایی از مادر شهید، خانم فنی زاده همسر شهید و دوستان و همسنگران ایشان همچون دکتر قاسم شعبانی، سردار فتح اله جمیری، عباس دهقان و حامد میر، روزنامه نگار برجسته پاکستانی، به چشم می خورد.

پرونده جهان اسلام این شماره از ماهنامه راه، به انقلابهای امت های مسلمان در کشورهای عربی می پردازد.

«رستاخیز عزت لگدمال شده»، ویراسته سخنرانی سعدالله زارعی کارشناس خاورمیانه درباره رخدادهای اخیر مصر است که در نشست پایان سکوت در دفتر اتحادیه بی نالملل امت واحده ایراد شده. «خمینی فی قلب کل مصری» هم گفت وگویی است با حجت الاسلام زمانی رایزن فرهنگی سابق ایران در مصر.

«انقلاب اذان» هم متن سخنرانی علیرضا رضا خواه در مجمع مطالبه مردمی مشهد پیرامون انقلاب مردم تونس است که غربی ها می کوشند تا آن را انقلاب فیس بوکی و توییتری جلوه دهند. «شناسنامه النهضه تونس» هم گزارش کوتاهی پیرامون سردمداران نهضت اسلامی تونس است. گزیده ای از آراء راشد الغنوشی پیرامون تاثیرپذیری نهضت اسلامی تونس از انقلاب اسلامی ایران با عنوان «پیش از امام کسی این آیه را نخوانده بود».

«همبستگی با ایران؛ آری!» گزارشی از حمایت سازمانهای صلح طلب ۲۸ کشور از حقوق ملت ایران است که در پرونده جهان این شماره منتشر شده.

روح الله رضوی دبیر اتحادیه امت واحده، تنها عضو کاروان آسیایی غزه که علیرغم ممانعت دولت مصر از حضور ایرانیان در نوار غزه، به وسطه ملیت کشمیری خود توانست از مرز رفح عبور کند، به نمایندگی از کاروان مهمان نشریه راه شده است. «با قاطعیت می گفتند اسرائیل از بین می رود» تیتر این گفتگوست.

محمدسرور رجایی، در این شماره هم یکی دیگر از چهره های مشترک مقاومت مردم ایران و افغانستان را معرفی کرده است. «هدر رفتن گلوله آرپی جی گریه نداشت؟» عنوان گفت وگویی است از ایشان با حسین خدادادی جانباز افغانی جنگ تحمیلی.

راه، در این شماره خود، توصیه هایی از حجت الاسلام نظافت، رئیس مدرسه علمیه صاحب الزمان مشهد، درباره خانواده را هم دارد، با تیتر: «حضرت زهرا (س) را بایکوت کرده ایم»

شعر
در صفحات ادبی این شماره از راه، دکتر ابراهیم فیاض، یادداشتی با عنوان «به سوی عرفان اجتماعی» درباره مجموعه شعر تازه «بیخوابی عمیق» محمد مهدی سیار و از منظر جامعه شناسی نگاشته که خواندنی است. «نوآوری مبتنی بر سنت»، هم عنوان یادداشت کوتاهی است از علی محمد مودب درباره همین مجموعه.

در این شماره، اشعاری از علیرضا قزوه، محمد مهدی سیار، علی محمد مودب، میلاد عرفان پور، محمد رضا ترکی، علیرضا رجبعلی زاده، سید محمد مهدی شفیعی، سید رضا موسوی والا منتشر شده اند.

نشریه راه را می توانید علاوه بر سایت پاتوق کتاب و موسسه کتاب فردا و دکه های مطبوعاتی از مراکز فرهنگی متععد در دانشگاه ها و کتابفروشی ها تهیه نمایید. همچنین می توانید با شماره های ۰۲۱۶۶۹۶۸۸۹۷و ۰۲۱۶۶۹۶۸۸۹۸ و ۰۹۳۵۶۳۳۹۸۲۵ تماس بگیرید.

دوشنبه 16 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط