loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی‌نامه آیت‌الله مفتح در دست انتشار است

کتاب زندگی و خاطرات شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح با عنوان «فتح الفتوح دل من» به قلم اصغر استادحسن معمار به زودی چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، اصغر استادحسن معمار درباره این اثر گفت: این کتاب که به سفارش انجمن قلم ایران به نگارش درآمده است، به زودی چاپ و وارد بازار نشر می‌شود.

وی همچنین از نگارش کتاب دیگری براساس زندگی‌نامه آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی خبر داد و افزود: این کتاب داستانی آماده تحویل به انجمن قلم ایران است تا برای چاپ آن اقدام کنند.

براساس این گزارش، شهید مفتح، «فاتح» عملیات «فتح‌الفتوح» در جبهه‌های حوزه و دانشگاه بود. در رزمگاه حوزه با «مفتاح» علم و دانش و روشنگری به مبارزه برخاست و در میدان دانشگاه با سلاح دین و مذهب، قلعه علم و ایمان را «فتح» کرد و بیرق سبز دیانت محمدی را بر فراز آن برافراشت.

شهید آیت‌الله دکتر مفتح در زمره عالمانی است که عمر شریف خویش را در راه احیای معارف اسلامی و نشر فرهنگ اهل بیت به کار گرفته و در سنگرهای گوناگون به ستیز با جهل و تباهی و ستم پرداخت. آن اسوه فضیلت برای آنکه دانشگاه را از تهاجم فرهنگی استعمار و علف‌های هرز طاغوتی نجات دهد، چشمه‌هایی از ارزش‌های والای دینی را دراین کانون اندیشه، جاری ساخت و در عصری که نغمه جدایی دین از دانش ساز گردیده بود و شب‌پرستان کوردل با تبلیغات نفاق‌افکنانه خویش بذر تنافر و ضدیت بین حوزه و دانشگاه می‌پاشیدند، نامبرده این دو کانون را به هم پیوند داد و فرهنگ حاکم بر دانشگاه را که ارمغان غرب بود متحول ساخت و باورهای دینی را بر فضای آن حاکم نمود و به مصداق زکاة العلم نشره جرعه هایی از اندیشه‌هایی را که در حوزه آموخته بود به کام دانشجویان شیفته فضیلت سرازیر نمود.

آثار و تالیفات شهید مفتح

با وجود آنکه دکتر مفتح در سنگرهای متفاوت مشغول مبارزه با رژیم شاه بود و درسطح حوزه و دانشگاه و دبیرستان تدریس می‌نمود، از انجام کارهای پژوهشی و تالیفات غافل نبود و نگاشته‌های ارزشمندی به صورت تألیف و ترجمه از وی به یادگار مانده است که عبارتند از:

1-«ترجمه تفسیر مجمع البیان»: جلد اول و دوم این تفسیر به قلم استاد مفتح با همکاری حضرت آیة الله حسین نوری ترجمه شده است ولی جلد سوم را دکتر مفتح به تنهایی به فارسی برگردانده است و سایر مجلدات این تفسیر را دیگر دانشمندان حوزه، ترجمه نموده‌اند.

2-«حاشیه بر اسفار ملاصدرا»: این حاشیه را دکتر مفتح در زمان تحصیل و تدریس خود برکتاب اسفار ملاصدرا نوشت و چنین کاری مبین عمق دید و ژرفای اندیشه آن استاد در عرصه حکمت و فلسفه می‌باشد.

3-«روش اندیشه»: این کتاب را دکتر مفتح به سال 1336 ش در علم منطق نوشته است که به عنوان یکی از منابع درسی در حوزه و دانشگاه از آن استفاده می‌شود. علامه طباطبائی(ره) براین کتاب مقدمه نوشته است و دقت نظر، اصابت فکر، وفای بیان و سهولت لفظ مولف را ستوده است.

4-«حکمت الهی و نهج البلاغه»: اثر یاد شده پایان نامه تحصیلی دوره دکترای شهید مفتح است و ضمن آنکه از ژرف نگری و وسعت مبانی برخوردار است، مطالب آن برای عموم مردم قابل استفاده می‌باشد. این کتاب دارای پیش گفتاری نسبتا مفصل، مقدمه و سه بخش است.

5-«آیات اصول اعتقادی قرآن»: این کتاب شامل چند بخش است که بخش اول پژوهش‌های استاد مفتح را در خصوص مباحث اعتقادی شیعه با تکیه بر آیات قرآن در بر می‌گیرد.

6-«نقش دانشمندان اسلام در پیشرفت علوم»: این نوشتار60 صفحه‌ای مجموعه مقالات دکتر مفتح است که در سال چهارم مجله مکتب اسلام به تدریج انتشار یافته است. که هشت مقاله را در بر می‌گیرد.

7-«ویژگیهای زعامت و رهبری»: دراین اثر مقالات و سخنرانی‌های این شهید بزرگوار در خصوص زعامت و رهبری و مباحث حکومت اسلامی گردآوری شده است.

شهادت

در صبح روز27 آذر 1358 ش، در جلو دانشگاه الهیات تهران گروه منحرف فرقان آن متفکر وارسته را هدف چندین گلوله قرار دادند. آری جهاد آن شهید درعرصه اندیشه آن جاهلان از خدا بی‌خبر را از میدان بدر کرده بود و راهی جز این ندیدند که قلم‌های شکسته و فرسوده خود را بر زمین نهاده و گلوله برگیرند و مقر آن اندیشمند افشاگر را نشانه گیرند. آنان بزرگ مردی را ترور کردند که اسلحه‌ای جز قلم و سخن نداشت و کسی را به شهادت رساندند که کشتنش جز موج خشم آگین و نفرت و انزجار امت مسلمان نتیجه‌ای نداشت و اگر بدن پاکش در خاک و خون طپید، فکرش بیشتر تجلی نمود و از برکت خونش تحرکی تازه در اندیشه و باورهای امت اسلام به وجود آمد.

گفتنی است که کتاب زندگی و خاطرات «شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح» با عنوان «فتح الفتوح دل من» به قلم اصغر استادحسن معمار از بخش‌ها و فصل‌های مختلفی چون: «زندگی نامه»، «فعالیت‌های علمی»، «آموزشی و فرهنگی»، «کارنامه سیاسی، اجتماعی و تبلیغاتی»، «ویژگی‌های شخصیتی»، و گزیده‌ای از دیدگاه‌ها و سخنان همراه است.

جمعه 20 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط