loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یادی از یک عالم فرزانه

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی، انگشتر دُر خود را به آیت‌الله انصاری شیرازی هدیه کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته انگشتر دُر خود را به آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی از علمای حوزه علمیه قم اهدا کردند.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام ملکا، رییس دفتر مقام معظم رهبری در قم، روز گذشته ضمن ملاقات با آیت‌الله انصاری شیرازی و ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به وی، انگشتر مقام معظم رهبری را به این عالم برجسته حوزوی هدیه کرد.

گفتنی است،‌آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال 1306 در روستای نوایگان داراب متولد شد. وی در سال 1320 برای ادامه تحصیل، راهی حوزه علمیه شیراز و تلمّذ در محضر آیت‌الله سید نورالدین حسینی هاشمی شد.

وی پس از 10 سال، یعنی در 24 سالگی، برای آموختن دروس خارج، عازم قم شد و در این مدرسه از محضر بزرگانی همچون علامه طباطبایی در درس فلسفه، کسب فیض کرد. وی از شاگردان خصوصی امام خمینی (ره) و هم‌درس با حضرات آیات مصباح و حسن‌زاده آملی بود.

این عالم بزرگوار تدریس در حوزه علمیه را از سال 1340 به صورت رسمی آغاز کرد و بیش از 20 سال، کتاب منظومه ملا‌هادی سبزواری را تدریس کرد. او پس از این کتاب، تدریس «اسفار اربعه» ملاصدرا را آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه دارد. کرسی تدریس این استاد فلسفه در مسجد سلماسی قم ـ یعنی همان مسجدی که امام خمینی (ره) در آن تدریس می‌کرد ـ برگزار می‌شود.

از جمله تألیفات آیت‌الله انصاری شیرازی می‌توان به مجموعه چهار جلدی شرح منظومه و حکمت اشاره کرد، که البته دو جلد آن از روی سخنان درسی وی پیاده‌سازی و منتشر شده است.

آیت‌الله انصاری در کارنامه درخشان خود، سابقه مبارزه با رژیم ستمشاهی و بازداشت در زندان‌های ساواک را دارد. وی به مدت سه سال نیز در کوهدشت لرستان و نائین اصفهان در تبعید بوده است.

آیت‌الله انصاری شیرازی، یکی از دوازده نفری است که پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، مرجعیت امام خمینی (ره) را در سال 1342 تأیید کرد.

برخی از اساتید قم از آیت‌الله انصاری به دلیل تسلط بر مباحث فلسفی، با عنوان «شیخ ا‌شراق» یاد می‌کنند.

یکشنبه 22 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط