loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«علوم انسانی و ماهیت تمدن‌سازی آن» منتشر شد

کتاب «علوم انسانی و ماهیت تمدن‌سازی آن» به اهتمام علی خورسندی‌طاسکوه و انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نویسنده معتقد است، علوم انسانی در جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته، از جایگاه تمدن‌سازی و اعتبار «سرمایه‌ای» برخوردار است و برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و سیاستگذاری برای دستیابی به سرمایه‌‌های مورد نیاز زندگی اجتماعی در عصر مدرن براساس سرمایه‌گذاری روی علوم انسانی بنیان گذاشته می‌شوند. این در حالی است که در جوامع کمتر توسعه یافته و یا جوامعی که در تلاش برای دستیابی به توسعه و پیشرفت هستند، علوم انسانی، غالبا به مثابه دانش‌هایی انتزاعی و ذهنی توصیف می‌شوند که با مجموعه‌ای از کلیات، مفاهیم، معناها، مضامین و موضوعات غیرملموس و مقدارناپذیر سروکار دارند.

به باور نویسنده، در چنین کشورهایی، سیاستگذاری در عرصه علوم انسانی به جای ارزش «سرمایه‌ای»، اعتبار «هزینه‌ای» دارد و در نتیجه ارزش و اعتباری که برای دانش‌ها و معرفت‌های علمی نظیر علوم طبیعی، فناوری و مهندسی قائل‌‌ می‌شوند، از دانش‌های انسانی دریغ می‌شود.

وی می‌نویسد: به مثابه یک رویکرد متعارف تاریخی و فرهنگی، چنین طرز تفکری، کم و بیش، و در ادوار مختلف بر نظام سیاستگذاری و دستگاه شناختی علوم انسانی جامعه ما جریان داشته است و به‌رغم‌‌اینکه در دهه اخیر، علوم انسانی در ایران از نشاط قابل ملاحظه‌ای‌ برخوردار شده، همچنان آسیب‌پذیر و آسیب‌مند جلوه می‌کند. بنابراین و با وجود چنین آسیب‌هایی، و فراوانی کمبودها و خلأ‌های موجود در نظام سیاستگذاری و مدیریت آموزش و پژوهش حوزه علوم انسانی و نیز باورمندی به این رویکرد و تفکر که دانش‌های انسانی از اعتبار سرمایه‌ای و ماهیت تمدن‌سازی برخوردارند. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پژوهش و بازیابی بنیان‌های نظری، مطالعه و آسیب‌شناسی ساختارهای مدیریتی و جهت‌گیری‌های کلان و جدید علمی در حوزه علوم انسانی را به عنوان جزئی از سیاست‌های برنامه‌ای و تحقیقاتی خود قرار داده است.

کتاب «علوم انسانی و ماهیت تمدن‌سازی آن» که به اهتمام علی خورسندی‌طاسکوه و جمعی از نویسندگان برجسته علوم انسانی و اجتماعی کشور تقریر یافته است، در شمار مباحثی از این دست است که در صدد برآمده تا با بازنمایی و تحلیل نقش و اعتبار تمدن‌سازی علوم انسانی در جامعه، گامی هر چند کوچک و در حد وسع خویش برای به‌آفرینی فرآورده‌های فرهنگی و بهسازی تمدن نوین ایرانی بردارد.

در زمینه تولید علم و تمدن سازی کتابهای فراوانی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 27 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط