loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بازخوانی دو اثر ارزشمند از تألیفات علامه عسکری

نویسندگان مرتبط : سید مرتضی عسکری

علامه عسکری دارای آثار و تألیفات فراوانی است که در این فرصت، دو کتاب «نقش عایشه در تاریخ اسلام» و «بر گستره کتاب و سنت» به صورت اجمالی معرفی می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، علامه سیدمرتضی‌ عسکری دارای‌ تألیفات‌ فراوانی‌ به‌ زبان‌های‌ عربی‌ و فارسی‌ است که اکثر آثار ایشان در کشورهای‌ عربی، به‌خصوص‌ در کشور مصر، منتشر و مورد استقبال‌ اسلام‌پژوهان‌ قرار گرفته‌ است و برخی نیز‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ ترجمه‌ شده‌ است.

نقش عایشه در تاریخ اسلام

این کتاب در سه جلد به همت علامه سید‌مرتضی عسکری نوشته شده و توسط عطا‌محمد سردارنیا، محمد‌صادق نجمی، هاشم‌ هریسی و محمد‌علی جاودان ترجمه شده و به همت مرکز فرهنگی انتشارات منیر منتشر شده است. جلد چهارم این اثر هم به نام احادیث أم‌المؤمنین عایشه منتشر شده است.

بازگویی وقایع دوران پیامبر اسلام(ص) تا پایان خلافت عثمان جلد اول این کتاب را در بر می‌گیرد. عایشه در خانه پیامبر (ص) و نگاهی گذرا به زندگی عایشه، راز تعداد همسران رسول خدا(ص)، از جمله مباحث بخش اول این کتاب است.

دوران امیرالمؤمنین(ع) عنوان جلد دوم کتاب است که نویسنده در آن قسمتی از حوادث و پیش‌آمدهای تاریخی را از کتاب‌های معتبر و مدارک اصلی و اولی درآورده و در دسترس خواننده قرار داده است تا خواننده بتواند با مطالعه آنها شخصیت واقعی عایشه را بشناساند و با انکار و عقاید و مشخصات روحی او آشنا شود و در نتیجه اعتبار و ارزش واقعی روایات و احادیث او که بعدا در این کتاب مورد بحث و گفت‌‌وگو قرار خواهد گرفت، معلوم و روشن شود و راه بحث و بررسی احادیث وی صاف و هموار شود.

نقش عایشه در تاریخ اسلام و دوران معاویه عنوان جلد سوم کتاب یاد شده است که در آن عوامل دوستی عایشه و امویان و ویژگی‌‌های شخصیتی عایشه بررسی شده است.

در جلد چهارم کتاب نیز که توسط محمد‌جواد کرمی ترجمه شده و دانشکده اصول دین آن‌را منتشر کرده است، روایاتی که أم‌المؤمنین عایشه نقل شده و روایاتی که به دورغ به او نسبت داده شده، ذکر شده و در آخر نیز کوشش‌های أم‌المؤمنین در مبارزه با بعضی تحریف‌ها از سنت و نسبت‌های ناروا به رسول خدا(ص) آورده شده است.

بر گستره کتاب و سنت

کتاب علی مائدة الکتاب و السنة با عنوان فارسی بر گستره کتاب و سنت توسط علامه سید‌مرتضی عسکری نوشته شده و توسط محمد‌جواد کرمی ترجمه و توسط مجمع علمی اسلامی منتشر شده است.

این کتاب مجموعه جزوات 15 جلدی است که در هر یک موضوعی را براساس کتاب و سنت مورد بررسی قرار داده است.

این اثر مجموعه‌ای از معارف و تعالیم قرآن و سنت نبوی است که به صورتی روشمند و مستند و با تکیه بر منابع کهن حیث شیعه و اهل سنت سامان یافته است. در این کتاب تلاش شده معارف اسلامی با مراجعه بی واسطه به قرآن کریم و سنت معصومین(ع) و احادیث معتبر به دست آید.

مؤلف به شرح ابعاد، مبانی و پشتوانه قرآنی و روایی 16 موضوع گریه بر میت، بزرگداشت انبیاء، صلوات، عدالت صحابه، آیه تطهیر، امامان دوازده‌گانه، مصحف در روایات و اخبار، بداء، ازدواج موقت، جبر و تفویض و اختیار و قضا و قدر، عصمت، حکم بازسازی قبور انبیاء و اولیاء و عبدات در آن‌ها، توسل، صفات خداوند، صفات و فضایل شیعیان، تاریخ حدیث پیامبر(ص) پرداخته و در هر بحث دیدگاه‌ها و مبانی فکری شیعه و اهل سنت مورد تطبیق قرار گرفته است.

علامه عسکری در مقدمه مشترک این جزوات آورده است: شایسته آن است که امروز و هر روز به کتاب و سنت بازگردیم و وحدت کلمه خود را بر محور کتاب و سنت بازیابیم. به این دلیل در این سلسله بحث‌ها به کتاب و سنت مراجعه کرده و ابزار روشنگر راهمان در مسائل مورد اختلاف را از کتاب و سنت می‌گیریم تا به اذن خدای متعال وسیله وحدت کلمه و یکپارچگی دوباره ‌مان گردد.

در بخشی از مقدمه این اثر که به قلم روابط عمومى موسسه علمى فرهنگى علامه عسکرى نوشته شده، آمده است: همانا انبیاى الهى و در پى ایشان اوصیاى آن‌ها و در دوران غیبت علماى دین گشایندگان راه و روشن‌کنندگان مسیر الى الله هستند. مثل آن‌ها مانند ماه و ستارگان در شب تاریک و ظلمانى است. سوسو زنان هدایتگر جا ماندگان در راهند. انبیا و اوصیاى ایشان طلیعه‌داران این مکتبند. علما و فقهاء پیروان ایشانند در دوران غیبت در شناسایى سیره انبیا و اوصیا که حقیقت اسلام است و در اعمال و حرکات و گفتار آنان تجسم شده است این علما و فقها هستند که سره و ناسره را از هم جدا کرده و به کنکاش در حقیقت اسلام پرداخته و آن را در اختیار مردم قرار مى دهند تا آنان را از غرق شدن در گرداب جهالت نجات دهند.

همچنین در ادامه این مقدمه آمده است: علامه عسکرى یکى از این شخصیت‌هاى نادر در جامعه اسلامى تشیع است که عمر شریف و بابرکت خود را در تحقیق و تدبر در شناخت اسلام مکتب اهل بیت(ع) گذرانده است. ایشان مباحث دینى را از جایگاه برخوردهاى سطحى به عمق تحقیق علمى کشاند و به دور از تعصبات مذهبى و با ادله مورد قبول دو مکتب اهل بیت و مکتب(ع) خلفا به دفاع از مذهب تشیع پرداخت. بدین سبب تألیفات معظم‌له در سراسر جهان اسلام اشتهار خاصى یافته و به زبانهاى مختلف ترجمه و منتشر شده است.

این دو کتاب و بقیه آثار ارزشمند این اندیشمند و مرخ برجسته جهان اسلام در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 17 فروردین 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط