loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی «نظریه فتنه» به قلم روح الله حسینیان

نویسندگان مرتبط : روح الله حسینیان | مرکز اسناد انقلاب اسلامی

چاپ نخست کتاب «نظریه فتنه» تالیف روح‌الله حسینیان از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر، موضوع فتنه را از تاریخ صدر اسلام تا بعد از انقلاب اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار داده است.

در تاریخ اسلام بعد از انقلاب الهی پیامبر(ص) حوادثی رخ داد که نام آنها را فتنه گذاشته‌اند؛ فتنه ناکثین، فتنه قاسطین و فتنه مارقین. بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) نیز شورش‌هایی رخ داد که به فتنه مشهور شد؛ فتنه منافقین و بنی‌صدر، فتنه 18 تیر 1378 و آخرین آنها فتنه 1388 در دهمین انتخابات ریاست جمهوری.

فتنه چیست؟
فتنه چیست؟ چرا بعضی حوادث را در اسلام فتنه خوانده‌اند؟ آیا می‌توان در این فتنه‌ها به الگویی مشترک رسید؟ آیا می‌توان براساس اندیشه‌های دینی، فرضیه‌ای را ترسیم کنیم و با تطبیق آن بر فتنه‌ها، آن را به یک نظریه تبدیل کنیم؟ به نظر می‌رسد با مطالعه متون دینی به یک چارچوب نظری برسیم که بر همه فتنه‌ها قابل انطباق باشد.

بر اساس مطالب کتاب، فرضیه این تحقیق آن است که منافقان داخلی و دنیاطلبانی که احساس می‌کنند منافع مادی آنها تامین نشده با تحریک مخالفان ایدئولوژیک خارجی، دست به توطئه می‌زنند و با ایجاد شبهه و تردید، با تمسک به دین و تاویل قرآن و تفسیر به رای، قسمتی از مردم را به طغیان علیه رهبری انقلاب بر می‌انگیزند. آنها با انتخاب یک شعار به ظاهر حق و واقعا باطل، قسمتی از مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند و حکومت اسلامی را دچار یک بحران می‌کنند.

در این نوشته، چندین فتنه مورد مطالعه قرار گرفته تا ببینیم که آیا این فرضیه قابل اثبات است یا نه؟ اما قبل از آن لازم است از دو مفهوم کلیدی «فتنه» و «نفاق» تعریفی ارائه شوند.

تعریف فتنه
فتنه در لغت به معنای خالص‌سازی طلا به وسیله گداختن آن در آتش آمده است. فتنه در متون دینی به معنای عذاب، شکنجه، مصیبت و آزمایش استعمال شده است. وجه مشترکه همه این معانی، سختی است. فتنه در زبان قرآن و سنت به معنای بلا، کشمکش، درگیری و آزمایش اجتماعی به کار رفته است. در روایتی از قول امام علی(ع) فتنه به شورش‌های ظالمانه «ناکثین، قاسطین و مارقین» اطلاق شده است.

این اثر در دو بخش، موضوع فتنه را بررسی کرده است. فتنه‌های دوره امامت امام علی(ع) و فتنه 88، عناوین بخش‌های کتاب حاضرند.

چاپ نخست کتاب «نظریه فتنه» در شمارگان 2500 نسخه، 332 صفحه و بهای 30000 ریال راهی بازار نشر شد.

گفتنی است در زمینه فتنه و جنگ نرم بیش از 20 کتاب تحلیلی و مفید در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 19 فروردین 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط