loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دیدار صمیمانه اساتید فرهنگستان با آیتالله مصباح

نویسندگان مرتبط : محمدتقی مصباح یزدی | مصطفی جمالی | سید محمدمهدی میرباقری | علیرضا پیروزمند | فرهنگستان علوم اسلامی قم

هیئت علمی و کمیته برگزاری همایش تحول در علوم انسانی با آیت الله مصباح یزدی دامت برکاته دیدار و گفت و گو نمودند. در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، ریاست فرهنگستان علوم اسلامی و دبیر علمی همایش تحول در علوم انسانی به ارائه ی گزارش کوتاهی از فعالیت های پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی در طول سه دهه گذشته پرداختند.

ایشان ضمن ارائه سه رویکرد نسبت به علوم انسانی در جامعه، مبنی بر رویکرد تهذیبی، رویکرد تولید فلسفه های مضاف و رویکرد فلسفه روش تحقیق، اقدامات انجام شده توسط مرحوم استاد حسینی(ره) را حول رویکرد سوم و هدف ایشان را ایجاد یک وحدت رویه بین تفقه دینی و علوم کاربردی بر محور تعبد به وحی دانستند. ایشان همچنین تأکید کردند که هماهنگی تحقیقات بر محور تعبد به وحی نیازمند یک نرم افزار شبکه تحقیقات است که مرحوم استاد حسینی(ره) این مطلب را نیز دنبال کردند.

ایشان افزودند: البته دغدغه ی اصلی مرحوم استاد حسینی (ره) و تلاش ما این بوده که حرف به حجیت نرسیده ای در این زمینه زده نشود. ایشان در ادامه، ضمن تقاضای بهره مندی از ارشادات حضرت آیت الله مصباح یزدی، درخواست بهره مندی بیشتر در جلسات دیگر را داشتند.

در ادامه، حضرت آیت الله مصباح یزدی، به ایراد فرمایشات خود پرداختند. ایشان در ابتدا، با بزرگداشت یاد مرحوم حسینی (ره)، راه ایشان را همان راه انبیاء و اولیای خدا دانستد و ضمن تقدیر از حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، ایشان را نیز از نوادر و شخصیت های ممتاز زمان خواندند.

ایشان در ادامه سخنان خود ضمن برشمردن اهمیت بعد فرهنگی در انقلاب اسلامی، سابقه انجام اصلاحات فرهنگی را از ابتدای انقلاب دانسته و اقدامات انجام شده را ابتدای راه این حرکت بزرگ دانستند. ایشان با ذکر برخی موانع این حرکت از ابتدای انقلاب تاکنون، ورود به علوم انسانی را نه حرکتی روبنایی و سطحی بلکه به دلیل تعارضات مبنایی با دین یک حرکت عمیق برشمردند.


ایشان در ادامه در مورد ضرورت روش استخراج احکام و قوانین حکومت از آیات و روایات تأکیده کرده و لازمه آن را در مرحله اول معرفت شناسی دانستند. ایشان از مهمترین مسائل در زمینه حکومت را تزاحم احکام با هم و در عین حال عدم توان ورود ولی فقیه به تمام موارد ریز و درشت برشمردند.

ایشان ادامه دادند: تجربه ی 30 ساله ی ما نشان داده اولاً باید تحقیقات بنیادی را جدی بگیریم و دوم اینکه تا این مباحث بنیادی حل نشده، بگذاریم تضارب آرا و افکار صورت پذیرد و تعصبی برخورد نکنیم. اصلاً روی چه چیز می خواهیم تعصب بورزیم، وقتی هنوز مسأله بحث و حل نشده؟ یک خط قرمزهایی باید مشخص کرد که اینها قابل اختلاف نظر و اجتهاد نیست، اما بقیه را باید تا حل شدن موضوع کوتاه آمد. همه ی اینها شاهد بر این است که خیلی بیشتر و عمیق تر از آنچه تاکنون تلاش شده باید به مسأله نگاه کرد و تلاش کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی
http://www.foeac.ir

گفتنی است همه آثار دفتر فرهنگستان (چاپ عمده و تکثیرهای داخلی) در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 22 فروردین 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط