loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«ما و تاریخ فلسفه اسلامی» از نگاه داوری

نویسندگان مرتبط : رضا داوری اردکانی

کتاب «ما و تاریخ فلسفه» از آثار دکتر رضا داوری اردکانی منتشر شد. وی در این اثر می‌کوشد پیوندی میان اندیشه‌های فلسفی از فارابی تاکنون ایجاد کند تا از این طریق ارتباط فلسفه‌های گوناگون با یکدیگر را به تصویر کشد._
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر داوری اردکانی در معرفی این اثر آورده است: «این کتاب گرچه سیری در تاریخ فلسفه اسلامی است؛ اما یک تاریخ فلسفه مثل دیگر تاریخ فلسفه‌ها نیست که صرف گزارش خلاصه افکار و آرای فیلسوفان باشد. کتابی که عنوانش "ما و تاریخ فلسفه اسلامی" است می‌توانست تاریخ فلسفه نباشد، بلکه متضمن بیان نسبتی باشد که ما با فلسفه اسلامی و تاریخ آن داریم.»

وی در این اثر به نظرات «تجددمآبان» درباره تاریخ فلسفه نیز توجه دارد، اما به جای آن که درستی و نادرستی آنها را بسنجد، چگونگی و توانایی فهم آنان از آرای گذشتگان را بررسی می‌کند.

همچنین داوری اردکانی در مقدمه کتاب بیان می‌کند که تامل در جهت سیر فلسفه اسلامی و مقام این فلسفه در قیاس با فلسفه یونانی و جدید را یکی از مهم‌ترین اهدافش در این کتاب قرار داده است.

این نویسنده به زعم خود، خطی در کتابش رسم کرده که میان فلسفه‌ها ـ از فارابی تا عصر حاضر ـ پیوندی ایجاد می‌کند. به گفته داوری اردکانی، این خط، خط وحدت و جمع میان دین و فلسفه و محور دوران آتش‌بس در جنگ دایم میان فلسفه و سیاست، در عین حفظ آتش زیر خاکستر است.

مطالب این کتاب در سه بخش «قوام و تاسیس فلسفه اسلامی»، «گزارش مختصر تاریخ فلسفه اسلامی» و «وضع فلسفه در ایران و مقام فلسفه اسلامی» گنجانده شده است.

چاپ نخست کتاب «ما و تاریخ فلسفه اسلامی» در شمارگان 2500 نسخه، 616 صفحه و بهای 82000 ریال از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

چهارشنبه 24 فروردین 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط