loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «برداشت اول» ویژه جنبش دانشجویی

نویسندگان مرتبط : مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری

دوازدهمین و سیزدهمین شماره ماهنامه برداشت اول ویژه‌نامه جنبش دانشجویی از سوی مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 12 و 13 ماهنامه برداشت اول ویژه‌نامه جنبش دانشجویی از شرق‌زدگی و غرب‌زدگی تا انقلاب اسلامی به مدیر مسؤولی احمدرضا انصاری و سردبیری احمد فرمد از سوی مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری منتشر شد.

جدیدترین شماره ماهنامه برداشت اول از سه فصل انقلاب اول، انقلاب دوم و از دفاع مقدس تا سوم تیر تنظیم شده است که در بخشی از دیباچه آن می‌خوانیم: «تلفیق دو رویکرد سیاسی و فکری در بازخوانی شرایط و نقش آفرینی‌های دانشگاه و دانشجویان شاید عمده‌ترین ویژگی متمایز این ویژنامه‌ است».

این نوشتار می‌افزاید: «ماهیت دوگانه نشریه این اجازه را می‌دهد که کمی مبنایی‌تر موضوع دانشگاه و جنبش دانشجویی مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت نیز خواننده پس از مرور یک سیر تاریخی مفصل، آینده و مسائل آتی دانشگاه و جنبش دانشجویی را به نظاره بنشیند.

بازجست درونزای انقلاب فرهنگی، دانشجو ضد استکبار، ضد استبداد و عدالت‌خواه است، ادوار جنبش دانشجویی، انقلاب و انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور، سال‌های زیبای رنج، سایه رادیکالیسم چپ‌گرا بر سر دانشگاه، اصل درگیری‌ها در اروپا و آلمان با منافقین بود و به اسم منتظری به منافقین تریبون می‌دادند از جمله مطالبی است که در فصل نخست این ماهنامه به چشم می‌خورد.

فصل دوم ماهنامه به بیان مطالبی همچون یکی از بهترین کارهای ما در انقلاب تسخیر لانه بود، شهید وزوایی و رجب‌بیگی اولین فاتحان سفارت، اتوریته امام، مردم را پشت سر دانشجویان بسیج کرد، بچه‌های علم و صنعت اصلاً تهران نبودند، ما با شهید بهشتی و شهید باهنر هماهنگ بودیم و انتگرال و مشتق‌های زندگی یک فاتح لانه جاسوسی اختصاص دارد.

خدا لعنت کند دست‌هایی را که می‌خواهند دانشگاه را غیرسیاسی کنند، می‌خواستند از عنوان انجمن اسلامی سوء استفاده کنند، هم قسم شدیم در برابر مدعی العلموم به وظیفه‌مان عمل کنیم، رفتارهای دوگانه و ارتباط با نهادهای امنیتی، جامعه اسلامی دانشجویان حاصل استبداد دفتر تحکیم بود، غیر از خودشان را تهدید می‌کردند و دانشجویان داخل حزب نشوند از جمله مطالب فصل سوم برداشت اول است.

از مطالب دیگر فصل سوم می‌توان به انجمن اسلامی دانشگاه از زمان ملی شدن نفت حامی کاشانی بود، از منوچهر محمدی و مریم شانسی تا تاج زاده و معین، در مجلس سنای آمریکا چه گذشت، شخص استاندار برای تسویه حساب با ما پای کار می‌آمد، انتظار بیشتری از سیاستمداران نمی‌رود، واقعا هر سخنرانی که آقای خاتمی می‌کرد یک سیلی به صورت بچه‌ حزب‌اللهی‌ها بود و شمشیر دولبه آرمان‌طلبی و عدالتخواهی دانشجو اشاره کرد.

در نخستین مقاله این ماهنامه با عنوان «بازجست درونزای انقلاب فرهنگی» به قلم مهدی فاطمی می‌خوانیم: «انقلاب سیاسی اول با انقلاب سیاسی دوم تضمین شد، بی‌آنکه رهبر انقلاب دستور انقلاب دوم را صادر کرده باشد؛ اما انقلاب فرهنگی اول ناتمام ماند. با آنکه پس از آن، رهبر انقلاب بارها به تلویح و تصریح از ضرورت آن سخن به میان آورد».

آخرین مقاله ماهنامه نیز با عنوان «سوم تیر و انقلاب فرهنگی دوم» نوشته مجید بذرافکن خودنمایی می‌کند که در بخشی از آن آمده است: «ایرانیان مشتاق رسیدن به دروازه‌های تمدن از عهد ناصری تا دوره پهلوی دوم، مبهوت و متحیر مصنوعات فرنگی و اروپایی، چاره را در سواد یادگرفتن و تحصیل در دانشگاه‌های غربی دیدند؛ بدون آن‌که به این نکته توجه کنند که علم بخشی از فرهنگ است».

گفتنی است، دوازدهمین و سیزدهمین شماره ماهنامه برداشت اول در قطع رحلی، 136 صفحه از سوی مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری منتشر شده است.

پنجشنبه 25 فروردین 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط