loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار چاپ یازدهم کتاب «تقلب بزرگ»

نویسندگان مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب «تقلب بزرگ» تالیف فرشاد مهدی‌پور از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ یازدهم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این بررسی، با رویکردی انتقادی عمده‌ترین اعتراض‌ها به روند برگزاری انتخابات و دلایل معترضان برای اثبات تقلب (با استفاده از مطالب و اظهارنظرهای صورت گرفته در دو هفته اول پس از انتخابات 22 خرداد) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در تمامی انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره سلامت انتخابات از سوی رسانه‌های غربی و برخی مخالفان داخلی مورد تشکیک قرار می‌گرفت، ولی از شامگاه 22 خرداد 1388 شایعه تقلب در انتخابات و به تبع آن درخواست ابطال انتخابات به نحو وسیعی از طرف بازندگان انتخابات به دهمین دوره ریاست جمهوری مطرح شد.

به عقیده نویسنده، این امر به لحاظ پیشی‌گرفتن قابل توجه دکتر محمود احمدی‌نژاد بر رقیبان خویش و پیروزی قاطع وی، محل تامل و درنگ است. در حالی که فاصله آرای رئیس جمهور منتخب با سایر رقیبان، بسیار بیشتر بود، طرح رویه عادی اعتراض به روند برگزاری انتخابات، چندان واکنشی بر نمی‌انگیخت. از این‌رو جریان رقیب و اپوزیسیون خارج از کشور از یک تقلب گسترده در انتخابات سخن می‌گفتند و خواستار ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن با نظارت ناظران بین‌المللی و در راس آن سازمان ملل بودند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای ثبت تاریخ انقلاب و دوران حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و معرفی بهتر ریشه‌ها و منشا حوادث اخیر و وقایعی از این دست، به انتشار این اثر اقدام کرده است.

آنچه پس از اعلام نتیجه انتخابات 22 خرداد رخ داد، رویدادی کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر در حیت سیاسی 30 ساله جمهوری اسلامی بود. نامزدی که خود را پیروز انتخابات می‌دانست و در تمامی دوره تبلیغات، از خود چهره‌ای قانون‌مدار و متعهد به نمایش گذاشته بود، ناگهان تغییر موضع داد و (در همان لحظات اولیه) بی‌اقامه هیچ دلیل و دعوایی، خواهان ابطال انتخابات شد. شوک بزرگ ناشی از این اتفاق، پس از دوره‌ای تردید و سرگردانی به شکافی بزرگ در جامعه منجر شد و فضایی به شدت دو قطبی را میان نخبگان، مردم و حاکمیت به وجود آورد. موج بی‌اعتمادی برخاسته از اعلام تقلب گسترده در انتخابات، آن چنان فراگیر شد که حتی پاسخ‌های واقعی هم چندان مورد توجه افکار عمومی قرار نگرفت و شنیده نشد.

با عبور از وخامت اوضاع روزهای اول ماجرا، حال این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا از ابتدا، سودای چنین سر و صدایی در میان بوده است؟ این پرسش را نمی‌توان به سادگی پاسخ داد اما از آنجا که معترضان، ابطال انتخابات را کمترین خواسته‌ اعلام کرده‌اند و برنامه یک مبارزه سیاسی بلندمدت را به میان کشیده‌اند و انقلاب‌های رنگی و برانداز هم همواره از اختلاف برسر نتایج یک انتخابات آغاز شده‌اند، می‌شود حدس‌هایی درباره اهداف ناپیدایی زد که در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه، خود را مخفی کرده‌اند.

بر اساس مطالب کتاب، محمد حسنین هیکل، مورخ و روزنامه‌نگار مشهور جهان عرب، در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره بیان کرد که تردید در نتایج انتخابات، از همان لحظات اول و حتی پیش از آن که نتیجه‌ای اعلام شود، آغاز شد و وسایل ارتباطی به ویژه اینترنت و سایت‌هایی مثل توئیتر در آن نقش اساسی داشتند که در این میان نباید نقش اسرائیل را در تحریک مردم ایران از طریق همین سایت‌ها نادیده گرفت. تحلیل هیکل و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران، وجوهی پنهان را مورد توجه قرار می‌دهد.

چاپ یازدهم کتاب «تقلب بزرگ» در شمارگان 2000 نسخه، 104 صفحه و بهای 10000 راهی بازار نشر شد.

این کتاب در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 31 فروردین 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط