loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «حدیث انقلاب» به روایت شمس آل‌ احمد

نویسندگان مرتبط : جلال آل احمد

چاپ دوم کتاب «حدیث انقلاب» نوشته شمس‌آل‌احمد به زودی روانه بازارمی‌شود. حدیث انقلاب عنوان کتابی دو جلدی است که چاپ اول آن در سال 1372به همت واحد انتشارات حوزه هنری منتشر شد.

حدیث انقلاب گردآوری مجموعه سخنرانی‌های شمس آل احمد است که در اولین ماه‌های تولد انقلاب اسلامی از سوی وی ایراد شده‌بود. شمس‌آل‌احمد دراین کتاب به بررسی جایگاه فردی خود درحوادث انقلاب و بعد از آن می‌پردازد. نظرگاه منحصر به فرد آل احمد به تحولات انقلاب و همچنین بررسی عوامل گوناگون درخلال آن یکی از ویژگی‌های این اثر است.

شمس‌آل‌احمد در بخشی از مقدمه این کتاب می گوید: «گفته‌ام که قیام مردم ما با فرار شاه و شاهپورتازه گام نخست پیروزی را برداشته است. ضد انقلاب در طول چند ماه پیش تجدید قوا کرده است. افراد گریخته درخفا ارتباطشان برقرار شده است. دشمن اصلی انقلاب ما استعمار جهانی است.»

یکی از ویژگی‌های کتاب حدیث انقلاب وجه تاریخی آن است که می توان از لابه‌لای گفته‌های آل احمد درک و دریافت کرد. آل احمد با نگاهی همه جانبه به مسائل انقلاب به بررسی عوامل گوناگون پدید آیی این حرکت بزرگ پرداخته و عوامل تهدید‌ کننده را هم مورد ارزیابی قرار داده‌است.

شمس‌آل‌احمد در این کتاب از محور ذهنیت‌های شخصی به محورهای کلی نقب زده و در احوالات شخصی خود نوشته است: «روزنامه نگاری را از سال 1325 شروع کردم، وقتی هفده ساله بودم... . سال هایی بود که طاقت دولت و ساواک هر روزکمتر می شد و بندهای دست و پای اهل قلم، هرروز محکم تر.سال هایی بود که حکومت کم کم یاد می‌گرفت که چگونه قلم‌ها را بشکند و یا رام کند و چگونه باید چاپخانه‌ها را، روزنامه‌ها را، نویسندگان را و حتی کلمات را به خدمت بگیرد و لیست‌های بسیاری هرماه منتشر می‌شد حاوی این که کدام یک از نویسندگان، مجلات، روزنامه‌ها ، خطبا، معلمان و استادان، چاپخانه‌ها ، مساجد، کلمات و....ممنوعه هستند!»

از میان فصل‌های این کتاب می‌توان به فصل‌های موثری چون: از داخل گود، بختیار و جنبش ملت، جنبش همبستگی ملی، استبداد نعلین، آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی، گفت و شنود دوستانه وآزادی و مرزهایش نام برد.

شمس‌آل احمد نویسنده و محقق در تیرماه سال 1308به دنیا آمد. یکی از مهم‌ترین آثار او در زمینه تصحیح متون، طوطی نامه است. از کتاب‌های دیگر منتشر شده از این نویسنده می توان به آثاری چون گاهواره، عقیقه، مجموعه قصه های قدمایی، سیر و سلوک و از چشم برادرنام برد.

شمس آل احمد در روز14 آذرسال1389چشم از جهان فرو بست ودر قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

گفتنی است همه آثار جلال آل احمد، برادر شمس، در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط