loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزارشی از یک گروه تبلیغی فعال حوزوی

نویسندگان مرتبط : موسسه جهادی - کمیته انتشارات و تبلیغات

اشاره؛ «سال86 بود که با تنی چند از دوستان برای کار تبلیغی به صورت خودجوش به روستاهای حومه ارومیه رفتیم. آن جا بود که به عینه دیدیم بسیاری از روستاها و مدارس فاقد روحانی هستند و از این حیث، منطقه با خلا فرهنگی شدیدی روبروست. آستین همت را بالا زدیم و گروه تبلیغی منتظران مصلح را با عضویت جمعی از طلاب جوان و خوشفکر استان آذربایجان غربی تشکیل دادیم»

جملات فوق بخش از صحبت های شنیدنی حجت الاسلام مهدی اشرفی، مدیر گروه تبلیغی منتظران مصلح است که در گفتگو با خبرنگار سرویس استان های مرکز خبر حوزه در میان گذاشته است.

*خودمان را به مردم تحمیل کردیم!
همان موقع که اعزام شدیم، مسئولان فرهنگی استان از کمبود مکان برای مبلغین سخن می گفتند. یادم هست همان ایام از 12 روستایی که سر کشی کردیم 9 روستا فاقد روحانی بود!
در روستایی به نام آدا که دارای 7 کلیسا می‌باشد، متوجه شدیم از ابتدا روحانی به آن جا نرفته است، حال آن که در همین روستا اکثر افراد شیعه هستند، با این حال خیلی از این شیعیان حتی چگونه نماز خواندن را بلد نبودند.
البته ما تصادفی به این روستاها رفتیم و فهمیدیم که این ها اساسا نسبت به روحانی در بدو امر موضع تدافعی می گیرند.
اوایل خودمان را به عنوان میهمان به این‌ها تحمیل کردیم(!) به این دلیل که این ها چندان روی خوش به ما نشان نمی دادند.
در یکی از این روستاها که مردم آن جا در آغاز دهه محرم می‌گفتند، ما نیازی به روحانی نداریم پس از پایان دهه اول محرم با اشک دیدگان ، مبلغ گروه ما را بدرقه کردند.

*تداوم ارتباط تبلیغی در طول سال
در این سه، چهار سالی که از تشکیل این گروه می گذرد ما علاوه بر محرم و صفر و ماه مبارک رمضان، در ایام دیگر سال، یا به منطقه می رویم و یا به طریقی ارتباط خود را کماکان حفظ کرده ایم.
کار تشکیل این گروه در واقع یک حرکت خودجوش طلبگی و بر اساس اصل احساس تکلیف دینی بوده که در سال 88 از طریق سازمان تبلیغات به ثبت رسیده است و در سال 89 در نمایشگاه دستاوردهای گروه‌های تبلیغی رتبه سوم را کسب نمودیم.
در حال حاضر تعدادی از اعضای گروه 50 نفره ما در قم ساکن هستند و تعدادی نیز در ارومیه سکونت دارند.

*دستاوردهای یک حرکت خودجوش حوزوی
در آغاز با 12 روستا در ارتباط بودیم، اما اینک به لطف الهی 50 روستا را تحت پوشش داریم و کماکان ارتباطمان با اهالی این روستاها حفظ شده ضمن آن که بعضا با مدارس داخل شهر ارومیه و حومه به ویژه مدارس مربوط به تیزهوشان نیز در ارتباط هستیم و آن ها را نیز تحت پوشش تبلیغی خود داریم.

*یک هشدار جدی؛ فرقه های باطل به شدت فعال هستند
متاسفانه در برخی از مناطق به طور خاص تحت تبلیغات شدید گروه های انحرافی از جمله فرقه اهل حق و وهابیت هستند.
شاید بشود گفت: که از هر 10 مسجد در این مناطق، تنها یک مسجد دارای روحانی می باشد و در مناطق پایین شهر گاهی حتی 30 مسجد روحانی ندارند. این در حالی است که متاسفانه وهابیت به شدت در این مناطق فعال است.

*حضور روحانیون خوش فکر؛ واجب تر از نان شب!
واقعا جای بسی نگرانی است که در شرایط کنونی، علاوه بر وهابیت و اهل حق در این منطقه ، مسیحیت تبشیری نیز به طور جدی فعال است . بدون شک یکی از مهم ترین راه های جلوگیری و مقابله با این گروه های انحرافی حضور روحانیون فعال و خوش فکر در عرصه است ؛ روحانیونی که بتوانند به خوبی کار فرهنگی کنند و البته از کمبود و یا نبود امکانات مایوس و دلزده نشوند و با روحیه جهادی به تکلیف عمل نمایند.
این نکته از این جهت مهم است که بدانیم طبعا جوانی که در عمرش یک روحانی هم ندیده است، احتمال این که چنین فردی جذب فرقه های ضاله شود بسیار است.

*برخی جوان ها جاهلند و گرنه...!
ما که خودمان با جوان ها ارتباط داریم، می بینیم جوان هایی که احیانا جذب این گروه ها می‌شوند، دلیل اصلی این گرایش غفلت و جهل آن هاست. همین ها از آن جا که فطرت پاکی دارند، وقتی چهارتا حدیث نورانی از یک طلبه و روحانی روشن ضمیر می شنوند، جذب می شوند.
نکته حایز اهمیت دیگر این که در منطقه ما مسایل فرهنگی و مشکلاتی چون ماهواره و اینترنت به دلیل همجواری با کشورهای همسایه فراوان است که برای رفع این معظل نیازمند کار فرهنگی بسیار است. در خود ارومیه حدود 500 مدرسه وجود دارد که باید برای این ها فکری جدی کرد چرا که بی توجهی به این پتانسیل عظیم، عواقب بسیار خطرناکی را به دنبال دارد.

*خلا کار فرهنگی به شدت احساس می شود
تشکیل کانون های فرهنگی و ارتباط فعال با اقشار مختلف مردم از دیگر برنامه های ما است.
یکی از مشکلات جدی ما در استان این است، متاسفانه در سطح روستاها کار فرهنگی چندانی نشده است به گونه‌ای که قبل از سال 86 تاکنون حتی به بسیاری از این روستاها، یک روحانی هم اعزام نشده است.
شاید یکی از رموز موفقیت ما این بوده که خودمان به سراغ مردم رفتیم و البته مردم هم بعد از این که طعم هدایت های یک روحانی را از نزدیک چشیدند از این مساله استقبال کردند.

*مردم را تشنه کسب معارف الهی کنیم
این را هیچ گاه نباید از یاد ببریم که تهاجم دشمن حقیقتا در برهه فعلی بسیار زیاد است و کاری که باید کرد این است مردم را نسبت به کسب معارف اهل بیت (ع) تشنه و نیازمند ساخت.
در هر ایام تبلیغی دست کم 30 نفر از اعضای گروه «منتظران مصلح» به منطقه اعزام می شوند و به دلیل آن که در آن جا کار فرهنگی چندانی نشده این عزیزان با مشکل اسکان روبرو هستند و این در حالی است که خانه عالم هم وجود ندارد و برای حل این مشکل باید نوع نگاه مردم به روحانی و امر تبلیغ را اصلاح کرد.

*لزوم حل مشکل اسکان مبلغین
در همین خصوص از مسئولان استان می‌خواهیم برای اسکان مبلغان در ایام تبلیغ و نیز احداث خانه عالم اقدام لازم را انجام دهند، تا بدین وسیله مبلغی که می خواهد، 3 ماه به تبلیغ برود، مشکلی از این حیث نداشته باشد.
یک بخشی از هزینه های گروه، از طریق نهادها تامین می شود و البته بخشی را هم افراد خیر متقبل می شوند ولی با این حال باز هم مشکل وجود دارد.
یکی از مهم ترین خواسته های ما این است که مسئولان استان به خلاها و نیازهای فرهنگی به طور جدی توجه داشته باشند و دیگر هم این که نیاز به یک جهاد فرهنگی احساس می شود. حمایت مالی و پشتیبانی مناسب از مبلغین نیز دیگر درخواست ما را شامل می شود؛ البته بخشی از هزینه‌های گروه از طریق نهادها تأمین می شود و بخشی را نیز افراد خیر متقبل می‌شوند، ولی با این حال همچنان مشکل مالی وجود دارد.

منبع: مرکز خبر حوزه

دوشنبه 12 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط