loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تسخیری: باید به سمت گسترش تفکر انقلاب اسلامی برویم

آیت الله تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به سالروز شهادت آیت الله مطهری و خدمات شایان این شهید بزرگوار به بیداری اسلامی، تفکر و راه حل شهید مطهری را در احیای تفکر اسلامی مهم برشمرد.

به گزارش خبرنگار تقریب(تنا)، آیت الله "محمد علی تسخیری" در سخنانی در نشست علمی "بیداری و احیای تفکر اسلامی در حکمت مطهر" که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست علمی،‌ خاطرنشان کرد: من در جلسه سال قبل به تقارب نزدیک دیدگاههای شهید مطهری و شهید محمد باقر صدر اشاره کردم؛ راه حلهایی که شهید مطهری چهره برجسته جهان اسلام برای بیداری امت اسلامی ارائه کرد شبیه راه حلهای شهید محمد باقر صدر بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه زمینه های پیدایش بیداری جهان اسلام را یادآور شد و گفت: در نیمه های قرن ۱۷ میلادی عثمانیها توانسته بودند تا دروازه های وین پیش روند و اکثر حکومتهای اروپایی را شکست دهند . تقریبا عثمانیها می توانستند کل اروپا را به تسخیر درآورند و آن را تحت حاکمیت اسلامی قرار دهند. اما وقتی اروپاییها متوجه خطر شدند به دور هم جمع شدند تا در برابر ارتش عثمانی بایستند و طرحی به نام"جهان نو" را پایه ریزی کردند. وبا هم توافق کرده و شروع به اجرای آن کردند.

وی افزود: بعد از این توافق توانستند ارتش عثمانی را زمین گیر کنند و بعد شکست داده و آنها را مجبور به عقب نشینی کردند و از آن زمان تلاش برای استعمار جهان اسلام را آغاز کردند.

آیت الله تسخیری ریشه غفلت جهان اسلام را پس از آن شکست دانست و اظهار داشت: من معتقدم از آن وقت جهان اسلام دچار غفلت شد و به خواب فرورفت . و بعد از آن بود که تهاجم معکوس غرب به جهان اسلام از اندونزی شروع شد. هلندیها اندونزی را اشغال کردند و آن را تحت استعمار خود قرار دادند. و تانیمه های قرن۲۰ این منطقه را تحت اشغال خود درآوردند.پس از آن هند و کشورهای اسلامی را استعمار کردند تا اینکه در قرن ۲۰ میلادی موج بیداری اسلامی با ظهور چهره هایی مثل سید جمال الدبن اسدآبادی، کواکبی و محمد عبده آغاز شد و انقلاب مشروطیت در ایران به وجود آمد.

وی افزود: پس از آن جنگ جهانی اول را به راه انداختند و دولت قدرتمند عثمانی از هم پاشید و پس از آن بود که کل جهان اسلام تحت سیطره آنها قرار گرفت.آنها فکر می کردند صدای مسلمانان را خفه کرده و به اهداف خود دست یافتند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی در ادامه به اهداف استعمار برای مقابله با بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: آنها سه هدف را برای مقابله با بیداری اسلامی به کار بستند که عبارت بود از :۱
– گسترش سکولاریسم که بدترین آن در تونس رخ داد
۲ – پاره پاره کردن جهان اسلام و
۳ – عقب ماندگی جهان اسلام.

وی انقلاب اسلامی ایران را تحولی عظیم برای مسلمانان دانست و گفت: انقلاب زمانی رخ داد که مسلمانان از اصلاح ناامید بودند؛ در این فضا بود که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و ۳ هدف که عکس اهداف استعمارگران بود را دنبال کرد: ۱
– ارتباط و گسترش دین و سیاست
۲ – وحدت جهان اسلام و
۳ – حرکت جهان اسلام به سوی پیشرفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مهمترین دستاورد امام(ره) به وجود آوردن بیداری اسلامی و مهمتر از آن هدایت آن بود. از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایت شده است که فرمود سوره هود مرا پیر کرد،‌در این سوره آیه ای وجود دارد که می فرماید: "فاستقم کما امرت و من تاب معک" و این برای پیغمبر کار عظیمی بود که او را پیر کرد لذا ادامه دادن موج بیداری اسلامی کار عظیمی است و امام و پس از وی مقام معظم رهبری این هدایت را بر عهده گرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح نمود: استکبار جهانی در ابتدای انقلاب تلاش کرد که انقلاب در داخل کشور محصور شود و به جای دیگر تسری پیدا نکند و با تبلیغات منفی و ایران هراسی در منطقه زمینه را فراهم ساخت تا حملات برضد ایران زیاد شود و با ایجاد شکاف و اختلاف بین گروهها و مذاهب مختلف در کشور و ایجاد کودتا این هدف را دنبال کرد.

آیت الله تسخیری افزود: استکبارانقلاب را مشغول خودش کرد و پس از آن صدام را تحریک کردند تا به ایران حمله کند پس از آن محاصره اقتصادی کردند.و ایران هراسی را گسترش دادند ؛ سعی کردند انوار انقلاب منتقل نشود و۳۰سال موفق به انجام این کار شدند و از تاثیرات انقلاب اسلامی بر کشورهای عربی و اسلامی جلوگیری کردند هنوز هم تهدید می کنند و نقشه می کشند. تا اینکه در عصر حاضر می بینیم کشورهای منطقه با الگوبرداری از ایران بر ضد ظلم و جور قیام کردند. اولین عکس العمل مردم تونس و مصر نیز حرکت به سوی ایران، اسلام خواهی و حرکتهای ضدصهیونیستی بود.

آیت الله تسخیری در عین حال خاطرنشان کرد: آنها باز هم تلاش می کنند این انقلاب صادر نشود تا به اهدافشان برسند و به زعم خودشان از آثار منفی بیداری اسلامی جلوگیری کنند.

وی در ادامه به نقش مهم سازمانهای فرهنگی کشور برای تبلیغ بیداری اسلامی درجهان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: رهبری حرکت فرهنگی خارج از کشور و بیداری مسلمانان بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات و مراکز فرهنگی کشور است و باید این فرصت را غنیمت شمرد و از آن بهره جست. باید به سمت گسترش تفکر انقلاب اسلامی برویم و از درسهای شهید مطهری بهره ببریم؛ شهید مطهری تاکید داشتند: از عوامل بیداری نباید غفلت کردکه عامل اول آن تحول داخلی است که باید آن را به وجود آورده و ادامه دهیم. باید خشوع و ایمان قلبی در بین مسلمانان و مومنان گسترش یابد لذا نباید ایمان قوی و شورانقلابی را از دست داد.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه تاکید کرد: شهید مطهری و شهید صدر می گفتند:اگر بخواهیم انقلاب را ادامه دهیم باید به صورت عمیق اندیشه های اسلامی را دنبال کرده و نهادینه سازیم؛ اگر بخواهیم این هدف به نتیجه برسد باید نقشه های استکبار را مفتضح کنیم و زمینه گسترش این حرکت بیداری اسلامی را مهیا کنیم که از راه ایجاد تحول امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: یکی از انوار انقلاب اسلامی ایران تونس را نجات داد و همین نور باعث سرنگونی دیکتاتور مصر شد؛ همچنین باعث قیام و انقلاب مردم بحرین شد و برکات این انوار همچنان ادامه دارد.

در پایان این همایش، پرسش‌هایی در خصوص بیداری اسلامی در منطقه از سوی برخی از اندیشمندان و فرهیختگان حاضر در جلسه، مطرح شد و آیت الله تسخیری به آنها پاسخ گفت.

ایشان در پاسخ به این سؤال که:‌ تا چه اندازه می‌توان تضمین کرد که این بیداری اسلامی ثابت بماند و پرچمی را که بر دوش امام راحل (ره) بود، حمل کند و سدی در مقابل حرکت‌های اسلامی ایجاد نکند، گفت: ما متأسفانه نتوانستیم حرکت‌های اسلامی از جمله اخوان المسلمین که نماینده اهل سنت بودند را به سمت خود جذب کنیم. ما باید به این منظور چند نکته را در نظر داشته باشیم:
۱- از حرکت‌های اسلامی از جمله اخوان المسلمین که مرکز آن در مصر است و در کشورهای دیگر از جمله مالزی، پاکستان، ترکیه، سودان و تونس نیز فعالیت‌ گسترده‌ای دارد، پشتیبانی کنیم و با آنها ارتباط بیشتری داشته باشیم. ۲- به آنها اطمینان دهیم که به دنبال شیعه کردن اهل سنت نیستیم و تنها هدف ما بیداری اسلامی و رسیدن به وحدت جامعه اسلامی است. و در این راه لازم است که تغذیه فکری ما ادامه داشته باشد و دستاوردهای انقلابمان را به این کشورها صادر نماییم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین افزود: این حرکت بیداری اسلامی باید در درجه اول خود ما را بیدار کند تا تأثیر فکری بیشتری بر جهان اسلام داشته باشیم و بتوانیم اندیشه‌های امام خمینی(ره)، شهید مطهری و شهید صدر را انتشار دهیم.

مشاور رهبری در پاسخ به سؤالی در خصوص مواضع شیخ قرضاوی تصریح کرد: قرضاوی یکی از رهبران بیداری اسلامی بود، ولی متأسفانه نقطه ضعف شدیدی دارد و آن، تعصب اوست. یکی دیگر از نقطه ضعف‌های قرضاوی نیز مورد فریب سعودی ها قرار گرفته است. من در ابتدا تصور می‌کردم که این فرد، شخصیت تأثیرگذاری است و حتی در اتحادیه علمای مسلمان، نایب او شدم، اما بعدا متوجه ضعف ایشان شدم.

گفتنی است، هم‌اندیشی "بیداری و احیای تفکر اسلامی در حکمت مطهر" به همت مرکز مقاومت بسیج و امور ایثارگران سازمان فرهنگ و پایگاه بسیج مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار شد.

سه‌شنبه 13 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط