loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای | موسسه جهادی - کمیته انتشارات و تبلیغات

کتاب دغدغه‌های فرهنگی، دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره مسائل فرهنگی از سوی موسسه فرهنگی جهادی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب دغدغه های فرهنگی شرح مزجی یکی از بیانات محوری مقام معظم رهبری در سال 1373 است که با استفاده از دیگر بیانات ایشان تکمیل شده است.

متن کتاب مربوط به دیدار مقام معظم رهبری با عناصر جبهه‌ خودی در حوزه‌ فرهنگ در تاریخ 22 تیر 1373 است. در این جلسه هم مسئولان دولتی در حوزه‌ فرهنگ حضور داشته‌اند و هم گروه‌های مستقل فرهنگی. این جمع ریزش‌ها و رویش‌هایی داشته است. چه بسا کسانی در این دیدار حضور داشته‌اند و هم‌اکنون عضو جبهه‌ خودی نیستند و چه بسا کسانی که در هنگام این سخنرانی، هنوز متولد نشده‌ بودند، اما مخاطب این صحبت‌ها خواهند بود.

بیاناتی که به عنوان شرح در میان متن آمده، مخاطبان فرهنگی داشته است، به جز برخی مسائل عمومی، مانند «دنیا»، «دعواهای خطی» و «مقایسه‌ انقلاب‌ها».

دایره‌ بسیار وسیع معلومات رهبر معظم انقلاب باعث شده در بیانات ایشان اسامی، وقایع و اشخاصی مطرح شوند که جهت فهم بیشتر متن و آشنایی مخاطب با آنها، تحقیقاتی روی بسیاری از واژگان با استفاده از منابع متنوع و مطمئن و حتی‌المقدور منطبق بر دیدگاه ایشان انجام شود. به‌طور مثال پیرامون مرحوم سید جمال‌الدین اسدآبادی و مرحوم دکتر شریعتی، مطالب متعدد و مختلفی در کتاب‌ها و دانش‌نامه‌ها بیان شده است، اما تحقیقات برای این کتاب با توجه به نوع نگاه رهبر انقلاب به این دو اندیشمند انجام شده است. مجموعه‌ مفصلی که در رابطه با اسامی و وقایع، جمع‌آوری و تنظیم شده، به صورت پی‌نوشت‌ در انتهای کتاب آمده است.

بعد از فصل اول که «طرح دغدغه» مطرح می‌شود، سه فصل به عنوان پیش‌نیازِ ادامه‌ بحث آمده است؛ سه فصلِ «منشأ انقلاب اسلامی»، «فرهنگ و هنر ایران و انقلاب» و «جریان روشنفکریِ بیمار» در مجموع به شرح تاریخچه‌ جریان فرهنگی ایران بعد از ورود اسلام تا زمان پیروزی انقلاب می‌پردازد. همه‌ کسانی که با بیانات مقام معظم رهبری آشنا هستند می‌دانند که ایشان بیانات متعددی پیرامون انقلاب اسلامی داشته‌اند و از ابعاد مختلفی این موضوع را بررسی کرده‌اند.

فصل «جریان روشنفکری بیمار» به بحث سه جریان روشنفکری بعد از پیروزی انقلاب می‌پردازد: جریان روشنفکری بیمار، جریان روشنفکری مذهبی و امتداد جریان روشنفکری بیمار. این فصل ریشه‌های این جریان را بررسی کرده و اطلاعات لازم را پیرامون ارتباط این جریان با انقلاب اسلامی به مخاطب می‌دهد.

سپس به تهدیدات، توقعات و نتیجه‌گیری می‌رسیم. سیر این فصول بر اساس سیری است که در صحبت محوری تنظیم شده است و ترتیب متن اصلی به هم نخورده است.

کتاب دغدغه های فرهنگی شرح مزجی یکی از بیانات محوری مقام معظم رهبری در سال 1373 است که با استفاده از دیگر بیانات ایشان تکمیل شده است و به تازگی از سوی موسسه جهادی فرهنگی در شمارگان 5 هزار نسخه و به قیمت 3300 تومان در 270 صحفه منتشر شده است

پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط